Gå til innhold
Fiskersiden

En liten tur langs bekken.....


Wiggy
 Share

Recommended Posts

Det har vært en stund siden min siste rapport, og jeg må innrømme at denne sommeren har blitt preget av for mye husarbeid/jobb og lite fiske. Men på mandag ble jeg ferdig på jobb tidlig og dro rett til en av mine favoritt bekker på veien hjemover.

Bekken er preget av mange fine små kulper som er primært dominert av bekkerøye opp til 500g med noe bekkørret inn i mellom.

64922_s.jpg

64925_s.jpg

64926_s.jpg

64927_s.jpg

Fra en høyde av 535 moh begynner bekken og slutter etter ca 1.5km på 258 moh, dette gjører til noe fine fosser....

64924_s.jpg

64923_s.jpg

Så nesten til slutt før den 'store fossen' kommer en fine stillende gående parti og den beste kulpen. Her i sommer ble det tatt flere fine bekkerøye opptil 500g, de fleste på tørt.

64928_s.jpg

64929_s.jpg

Det ble ingen bilder av fangst denne gangen etter en fargerikt 300g bekkerøye ville tilbake før jeg kunne ta et bilde og noe store slapp kroken rett ved land. Uansett naturen og utsikten er alltid på plass.

64931_s.jpg

På veien opp til hvor bekken begynner ble jeg møtt av denne lille skapning....

64930_s.jpg

Ganske hissig men la meg tar et bilde. På det øverst vannet var det ingen tegn til fisk. Jeg prøvde innosen, utosen og alle de plassene som burde holdt fisk....men ingenting.

64932_s.jpg

Da hadde klokka blitt så pass mye at det var på tida med å reise hjem. I dag skulle virkelig bli en ormdag med denne midt i veien.....

64933_s.jpg

Alt i alt en virkelig fin og avslappende fisketur. Lite fisk, men er det viktig?!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jada. Jeg begynner å bli ganske kjent der oppe, og kjenner til flere spennende steder.

Lognaelva fra broa i kyrkjebygd og oppstrøms cirka 3-4km er det virkelig bra fiske. Det er en større bekk ikke så veldig langt ifra kylland som er virkelig bra men det må vi ta på pm siden den må ikke utsettes til mye fiskepress.

Det er også en fin bekk med en del fine bekkerøye vestover fra ljosland.

Ellers vil jeg veldig gjerne høre om dine erfaringer fra bortelid siden dette er et område jeg ikke fisket, men har hatt lyst til det lenge.

Endret av Wiggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada. Jeg begynner å bli ganske kjent der oppe, og kjenner til flere spennende steder.

Lognaelva fra broa i kyrkjebygd og oppstrøms cirka 3-4km er det virkelig bra fiske. Det er en større bekk ikke så veldig langt ifra kylland som er virkelig bra men det må vi ta på pm siden den må ikke utsettes til mye fiskepress.

Det er også en fin bekk med en del fine bekkerøye vestover fra ljosland.

Ellers vil jeg veldig gjerne høre om dine erfaringer fra bortelid siden dette er et område jeg ikke fisket, men har hatt lyst til det lenge.

Har ikke vært i alt for mange vann, men har funnet noen småvann med utrolige fine bekkerøyer. Litt avstand fra selve bortelid, men en tur på beina er ikke å forakte heller. Ellers har jeg sett meg ut noen flere vann som jeg vil prøve til sommerne. Ligger gankse høyt, så blir nok ikke før juli hvertfall. Aldri fisket i Logna, er det bare ørret eller bekkerøye også? Hvilken størrelse kan en forvente der?

Er det greit fiske i Logna hele veien oppover eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært i alt for mange vann, men har funnet noen småvann med utrolige fine bekkerøyer. Litt avstand fra selve bortelid, men en tur på beina er ikke å forakte heller. Ellers har jeg sett meg ut noen flere vann som jeg vil prøve til sommerne. Ligger gankse høyt, så blir nok ikke før juli hvertfall. Aldri fisket i Logna, er det bare ørret eller bekkerøye også? Hvilken størrelse kan en forvente der?

Er det greit fiske i Logna hele veien oppover eller?

Bekkerøye er en utrolig vakker fisk, og det er midlt sagt alltid trivelig å få de større eksemplarer. Når dette er kombinert med en gåtur på fjellet, da snakker vi om ekte fiske. Dette er et av mine høydepunkter i mitt fiskeår, fjellfiske etter bekkerøye og selvsagt ørret!

Logna er befolket av mye småfisk etter smeland og nordover. Etter mine erfaringer er den beste fiske fra 200m nedstrøms av torsland og cirka 2km oppstrøms herfra. Fiske begynner i april men den beste perioden begynner i midten av mai og utover (avhengig av været). Elva som renner fra lognavannet har jeg hørt huser noe fine fisk, men har ingen erfaring her selv.

I logna har jeg selv tatt bekkerøye opptil 500g og ørret opptil 2.6kg. Jeg vet det finnes bekkerøye opptil 2.5kg+ og ørret 4kg+, å få de til å bite på kroken er noe annet. Snittet i logna ligger på 300g som er relativt stor i forhold til de fleste steder i dette området. Flere i kilos klassen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Da er det omsider i gang igjen med tur til Bortelid.

Forrige tur som nå nærmere seg 2 år siden endte med godt isfiske på oversiden av Juvatnet. Ingen kilosfisk, men flere mellom 3-500g. (forøvrig en heller kald opplevelse).

Denne helgen satser vi med Lavvo mellom Sandvatne og Løken. Om noen skulle ha gode tips til områder så tas de med glede i mot.

Rapport kommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.