Gå til innhold
Fiskersiden

skjær ut før frys :)


dannyboy100
 Share

Recommended Posts

Skal du ha fiskeutstyret i frysa?! :thumbsup:

Men du trenger noen å fortelle deg om du skal rense fisken FØR eller ETTER du legger den i frysa?!

Jaja... jeg stemmer før! Best å få gjort det så fort som mulig. Ifølge "expertene" blir smaken bedre hvis du reser den før du fryser den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom det er postet i laksefiskeforumet antar jeg det er laks du spør om. Jeg fryser laksen HEL. Etter et par dager tar jeg en dusjeflaske med vann og glasserer fisken med is. Da holder de lengst og får ikke tørke/fryseskader heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laks tatt i elv har stort sett lite eller ikke noe mageinnhold heller, så her er det lite bakterier som kan forurense fiskekjøttet.

"alt sammen innvendig det som skal fjernes før"

Ordet du leter etter er INNVOLLER, og prosessen med å fjerne disse kalles å SLØYE.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ettersom det er postet i laksefiskeforumet antar jeg det er laks du spør om. Jeg fryser laksen HEL. Etter et par dager tar jeg en dusjeflaske med vann og glasserer fisken med is. Da holder de lengst og får ikke tørke/fryseskader heller..

Jeg vil annbefale å pakke fisken hel uten å vaske bort slim osv i gladpakk strekkfilm som strammes grundig rundt hele fisken. Det forhindrer luft og uttøring harskning. Har erfaring med at laks pakket slik er helt fin etter 9 mnd i fryseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil annbefale å pakke fisken hel uten å vaske bort slim osv i gladpakk strekkfilm som strammes grundig rundt hele fisken. Det forhindrer luft og uttøring harskning. Har erfaring med at laks pakket slik er helt fin etter 9 mnd i fryseren.

Ved lengre lagring av laks og fet fisk er det nok best å fryse den "rund". Men skal man ta den ut av fryser i løpet av kort tid, er det mere praktisk å gjøre opp fisken, og kappe den i passe "koteletter" f.eks. som pakkes inn i fryseplastposer, hvor man får ut all luft og tetter. Finnes jo å få tak i slike ruller med klar plast som man bruker bl.a. i fiskeindustrien. I forskjellige størrelser. Bra kvalitet også på disse, bedre enn slike billige svartsekker kjøpt på Rema B) Og de finnes i flere bredder/lengder. For smålaks, mellomlaks, storlaks. Fisken renses skikkelig, alt blod og evt. smuss fjernes. Og posene tapes godt igjen. Ser litt mere appetitlig ut også enn en svartsekk som er revnet og full av lakseslim og blod. Men ikke alle er like nøye med at de ikke skal legge laksen på jorda, eller grus og sand. Særlig hvis man skal grave laksen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisken bløgges (kapp en gjellebue på hver side og heng fisken opp- rist litt i den første minuttene) så vaskes dritt av den (ikke minst blod og jord) før den pakkes i tett plast (gjerne sånn "lakserull" som Silvern nevner) og fryses hel. Da blir den best/holder seg best etter min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisken bløgges (kapp en gjellebue på hver side og heng fisken opp- rist litt i den første minuttene) så vaskes dritt av den (ikke minst blod og jord) før den pakkes i tett plast (gjerne sånn "lakserull" som Silvern nevner) og fryses hel. Da blir den best/holder seg best etter min erfaring.

Yes, og la gjerne laksen henge en stund etter at den er bløgget ! For det kommer som regel enda mere blod (blodkake) som legger seg ved gjellene etter at man har vasket den først. Et godt råd er rett og slett å kappe vekk alle gjellebuene, lettere å rense. Og pass på spyfluene, særlig når det er varmt B)

De er kjappe med å legge egg. Når jeg tar inn en laks tar jeg bare enkelt og greit et grepa tak i gjellebuene på den ene siden av laksen og røsker til så pulsåra kuttes. Så raskt som mulig etter at laksen er avlivet ! Ser også at endel legger laksen flatt etter bløgging, ikke alt blodet vil renne ut (det kan være noe igjen) og heller ikke delikat når man ser mørke områder på filètene som er røyket ;)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.