Gå til innhold
Fiskersiden

Kristiansand Havfiskeklubb


Veggeland
 Share

Recommended Posts

Det jobbes med å få etablert en havfiskeklubb i Kristiansand. Vi har et godt utgangspunkt med tanke på at vi har tilgang til en flott fiskeskøyte til å dra ut på tur i.

Slik ser den ut:

IMG_0240.jpg

Vi har hatt en testtur med båten, og den svarte til alle forventninger når det gjaldt praktisk fiske. God aluminiumsdørk og godt med plass. Helt uproblematisk å fiske 10 stykker samtidig dersom avdriften ikke er for ekstrem.

Et par bilder fra testturen:

IMG_0264.jpg

IMG_0263.jpg

Fikk ikke tatt så mange bilder, men det ble tatt litt fisk også. Mest sei opp til ca. 2 kilo, noen torsk opp til ca. 1,5 kilo, samt en pen hvitting på rundt kiloen.

Dersom noen som leser dette er interessert i å bli medlem i Kristiansand Havfiskeklubb (som fortsatt er på tegnebrettet), og kanskje til og med påta seg et styreverv, så er det bare å ta kontakt med undertegnede på tlf. 97173634 eller pm.

Mvh

Stian Veggeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Båten er nå døpt om til "Frøya". Undertegnede var til stede på dåpen, og det var en fin seremoni med påfølgende trivelig tur på fjorden. Ombyggingen av byssa startet rett etter at dette var ferdig. Spent på å se hvordan det har blitt.

Informasjon om kommende turer blir sendt ut til de som står på mailinglista som på en måte er første utkast til Kristiansand Havfiskeklubb. Foreløpig er det ikke satt noe kontingent. Etter hvert vil det bli noe mer struktur på det. Så får vi se hvem som blir aktive medlemmer. Foreløpig er det ca. 35 stykker på lista.

Send meg en PM dersom du som leser dette ikke står på lista, men ønsker å gjøre det.

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båten er nå døpt om til "Frøya". Undertegnede var til stede på dåpen, og det var en fin seremoni med påfølgende trivelig tur på fjorden. Ombyggingen av byssa startet rett etter at dette var ferdig. Spent på å se hvordan det har blitt.

Informasjon om kommende turer blir sendt ut til de som står på mailinglista som på en måte er første utkast til Kristiansand Havfiskeklubb. Foreløpig er det ikke satt noe kontingent. Etter hvert vil det bli noe mer struktur på det. Så får vi se hvem som blir aktive medlemmer. Foreløpig er det ca. 35 stykker på lista.

Send meg en PM dersom du som leser dette ikke står på lista, men ønsker å gjøre det.

Stian

Dette er jo helt sjefs.. håper på å få være med på første turen hvis alt kan passe bra med onger og kjerring. Noen som har gode tips til minimums utstyr som bør være med i fiskeveska? Har mye rart men mangler sikkert mye "vesentlig".

nå tenker jeg selfølgelig ikke på stang og klær da dette er en selfølge, :fish: men kroker agn og lignende? flott med tips til en nybegynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo helt sjefs.. håper på å få være med på første turen hvis alt kan passe bra med onger og kjerring. Noen som har gode tips til minimums utstyr som bør være med i fiskeveska? Har mye rart men mangler sikkert mye "vesentlig".

nå tenker jeg selfølgelig ikke på stang og klær da dette er en selfølge, :fish: men kroker agn og lignende? flott med tips til en nybegynner.

Det er egentlig svær lite du TRENGER... Et par pilker i varierende tyngde fra 200-500 gram, en bom eller to, noen solide kroker og en spole med kraftig fortomsmateriale. Litt agn er jo også kjekt å ha. Men det er ofte like greit å skaffe til sjøs...

Send meg en PM med kontaktinformasjon, så skal jeg få sendt deg den "formelle" invitasjonen til neste tur.

Mvh

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo liksågodt bare spørre.. hvor lang bør fortommen i mono væretil hav fiske og hvor tykk.. jeg har 270m fireline 0.50 multi og har lest at den bør være 20-30 meter?? :o .

jeg har på ca 2 meter mono i bunn. og til slutt....: holder blodknuten her eller må jeg lære meg ennå en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo liksågodt bare spørre.. hvor lang bør fortommen i mono væretil hav fiske og hvor tykk.. jeg har 270m fireline 0.50 multi og har lest at den bør være 20-30 meter?? :o .

jeg har på ca 2 meter mono i bunn. og til slutt....: holder blodknuten her eller må jeg lære meg ennå en?

jeg bruker 1,5-2m, avhenger litt av bunnen hvor du skal fiske og lengden på stanga. Jeg mener personlig at blodknuten kan være litt usikker for og skøyte snørene sammen. Bruk gjerne uni, albright, alberto eller FG knot(er noen forslag til knuter) i mellom multi og monoen, du kan også bruke en svivel i mellom multien og monoen, da bruker jeg berkley knot på multien og uni på monoen=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt en svivel i overgangen men den må være så liten for å komme igjennom bøylen på snella når jeg pakker den sammen. Men skal prøve meg på en av de knutene.. takk for tipset. Holder meg til ca 2 kansje 3 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt en svivel i overgangen men den må være så liten for å komme igjennom bøylen på snella når jeg pakker den sammen. Men skal prøve meg på en av de knutene.. takk for tipset. Holder meg til ca 2 kansje 3 meter.

Du kan gjøre som du ønsker, men her nede trenger du ikke toppshot . Knyt multilinen direkte til en svivel. Før du gjør det ,tre på en bit slange som støttdemper og som beskytter stangens toppøye.

IMG_4401.JPG

IMG_4403.JPG

Her bruker je favoritt knutten til formålet. Lag en lang kirurgløkke som tres-flettes flere ganger rund øyet på svivelen hentet fra Øruds side her

sviveloppheng1.gif

IMG_4399.JPG

Dytt slangen mot selve svivelen.Nå har du sikret toppøyet fra å gå i stykke. Deretter kan du binde deg stammetakler a la SvivelPN som jeg forklarer i denne tråden. Versjonen til Rapphaug er den jeg anbefaler og er den sikreste Her nede holder det lenge med 2-3 meter 0,80 , dog kan det varieres om du fisker etter små arter også. Ved å bruke 0,80 som hovedstamme kan du deretter knyte på ennå tynnere sene og kan enkel variere hva du ønsker å ha i enden av snøret.

PS_ Glem ikke reker, helst ferske og kokte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøper da for guds skyld ikke reker nå når du kan få så mye makrell du bare vil ha...

Det er opp til deg selvfølgelig :rolleyes: Men spør noen av gutta hos Torungen HK om de tør å dra ut på fisketur uten nykokte - ferske reker , især om fiskinga foregår grunnere en 70 meter!! Rå reker holder og er til tiders nødvendig kun til noen få arter. Glem ikke heller at fargen råreker har er i grunn for å kamuflere seg. Kokte derimot gir ifra seg mer lukt , syns bedre for fisken og sitter betydelig bedre på kroken.

I dybden foretrekker jeg selvfølgelig makrell, blodfersk sei og sild , samt øyepål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.