Gå til innhold
Fiskersiden

Gjeddejakt med hjertet i halsen


Fisk og rask
 Share

Recommended Posts

Den planlagte mandagsturen etter gjedde, som måtte gå ut på kort varsel, ble ikke utsatt så veldig lenge. Allerede tirsdag kom det tikkende en MMS fra en fiskesjuk Jan. Bildet viste en gyllen og blankpolert multiplikatorsnelle, og den tilhørende teksten var: Da er jeg klar for gjeddefiske…

Torsdag ble dagen, og Hallandsvatnet på Radøy var destinasjonen. Her vokser gjeddene seg svære, i alle fall etter Vestlandsmålestokk, og Jan sin gjenutsatte 114 centimeter fra noen år tilbake er alene nok til at dette er en plass en har lyst å slå i hjel litt tid med fiskestangen.

Klokken 17.15 ble Jan og hans tilhørende 35 kilo med utstyr stuet inn i Fiskobilen på Askeland. Seks stenger, verdens største håv, avkrokingsmatte, dregg med bøtte og tau, niste, pils (type kvinne) og ikke minst en usannsynlig drøy koffert med jerkbaits som kunne skremt fanden i motbakke var tydeligvis beholdningen vi trengte for fire timer med gjeddefiske. Der og da bestemte jeg meg for å la mitt fiskeutstyr få ligge i bilen denne gangen. Vi hadde liksom så vi klarte oss…

Etter å ha krasja bursdagsbesøket til fiskekortdamen, og fått utskrevet dagskort og båt midt oppi herjende unger og bløtekake, var det dags for å få båten på vannet. Selve sjøsettingen var uproblematisk nok, men en manglende kjølskrue gjorde at vi måtte ty til litt tettekunst før fiske- og kamerautstyr til 150 000 kroner ble lesset om bord i skuten, som uten å ta i for mye nok har sett sine beste dager. En seljekvist fikk jobben som propp, og denne takket for tilliten med å holde oss flytende hele turen til endes.

I det klokken bikket 18.00 var vi endelig på vannet. På programmet stod altså jerkbaitfiske etter potensielle krokodiller, et fiske jeg aldri tidligere har vært med på. Opp gjennom årene har jeg fått min del av gjedder her på berget, men de har stort sett tatt wobblere eller agnfisk. Etter torsdagens tur er det vel trygt å si at det er en overhengende fare for at mitt fremtidige gjeddefiske i stor grad kommer til å skje med jerkbaits. Dette viste seg nemlig å være litt mer spennende enn jeg hadde forestilt meg på forhånd.

Den første hotspoten til Jan lå ikke mange åretakene fra land, og i den svake vinden la vi oss til å drive mens kastene ble krysset i alle retninger. Hyppige rykkbevegelser fikk de usannsynlig svære kunstagnene til å danse innover like under vannoverflaten. Om ikke dette virker forlokkende på en grom gjeddefrue så vis meg hva som gjør det.

Etter å ha drevet rundt 50 meter nordover var det plutselig en fisk som slo etter mitt agn helt inne i en sivkant. Mens både Jan og jeg glodde på ringene etter fisken registrerte jeg i sidesynet en liten plog fremfor båten. Brøkdelen av et sekund senere ble Jan dradd inn i virkeligheten igjen før jeg i det hele tatt rakk å åpne munnen og melde fra om plogen. En gjedde hadde tatt jerken hans mens han så en annen vei, og nå var balletten i gang for alvor.

IMG_9384.jpg

Jan med fast fisk.

Noen monsterfisk var det ikke, men et meget pent eksemplar med fine sjatteringer og mye muskler. Noen små utras ble det, og godt med pisking i vannflaten, før fisken måtte kapitulere, og forsiktig ble løftet om bord. Vekten stoppet på 3060 gram, en kompakt og nokså feit hunngjedde som tilsynelatende ennå ikke hadde sluppet rognen. Noen bilder senere fikk fruen svømme tilbake i sitt rette element, og vi kunne konstatere en god start.

IMG_9385.jpg

Slik en liker det.

IMG_9387.jpg

Dagens første er i båten. Merk det søte lille fiskeskrinet.

IMG_9390.jpg

Jan med årets første gjedde.

IMG_9391.jpg

Rolig tilbake der den kom fra.

IMG_9392.jpg

Litt jokking...

IMG_9394.jpg

See you later, aligator... Hmmm, det passet jo nesten også.

Med både fast fisk og et bomhugg i løpet av under ti sekunder virket jo dette som en bra plass, så dreggen ble kastet og fikk feste på fem-seks meters dybde. Tre kast senere var det hos meg det smalt.

IMG_9398.jpg

Min første gjedde for året er kroket.

En rød og hvit tyskerjigg viste seg altfor fristende for en av jegerne som stod og lurte i sivkanten, og selv om ikke fisken var særlig stor lagde den et himla liv, på samme måte som fisken vi hadde hatt i båten fem minutter tidligere. Siden det var årets første gjedde for min del måtte fisken på vekten. 1114 gram er ikke all verden, men opplevelsen var likevel nydelig.

IMG_9404.jpg

1114 gram er ikke all verden, men årets første i alle fall.

En ekstra pekepinn på hva en kan risikere å rote seg borti i dette vannet fikk vi da vi tok fisken nærmere i øyesyn. Grove tannmerker på fangsten er slikt som får pulsen til å stige hos en sportsfisker.

IMG_9401.jpg

Det går tydeligvis større rovdyr i dette vannet...

Nå hadde vi to fisker i båten på samme sted, og freden i vannet var ikke akkurat senket der vi lå. Men noen kast til ble det, og utstyrt med en svær regnbueørretimitasjon skulle jeg like etter få hjertesmak i halsen. I det den vrikkende plastikkfisken nærmet seg båtripen kom nemlig en skikkelig drøy skygge sigende, og forsvant under båten med uforrettet sak. Fisken var garantert en meter lang, og brei som en brostein over nakken. Hadde den fisken tatt 20 centimeter fra ripen er det en god sjanse for at blodpumpen hadde levert inn oppsigelsen sin med umiddelbar virkning, etter under 28 år i jobben.

Vi ble liggende og kaste ytterligere 20 minutter i håp om å lokke gamlekjerringa selv til å ta, men nå var det ikke lenger noe som viste interesse for redskapen som ble presentert for dem. Dermed ble det bestemt at vi måtte lenger nordover.

Jan hadde ikke spist hele dagen, og siden han trenger å feite seg opp litt ble han satt på en pils (type kvinne)- og grovbrød med os og skinke-kur mens jeg rodde fisket. To digre jerker fikk jobben som gjeddemat på vei utover. Midt i vannet hugg det plutselig voldsomt til på stangen jeg fisket med, som på dette tidspunktet stod plantet mellom beina til Mr. Campelen. Med kjeften full av fullkorn og lavkarbo-pils (ja, det r helt sant) fikk Jan gjort tilslag, og dagens tredje faste fisk var et faktum. På et agn som imiterer en halvkilos regnbueørret skulle en kanskje tro at det var noe stort som hadde tatt, men slik var det ikke. Dagens minste, men grådigste, gjedde ble like etter geleidet inn i båten, og etter et raskt bilde fikk den svømme for og sloss en annen dag. Estimert vekt: I underkant av en kilo.

IMG_9407.jpg

Stort agn gir ikke nødvendigvis alltid stor fisk.

Noen minutter senere var vi fremme ved en plass Jan har fått mye anselig fisk tidligere, men denne kvelden var det ingenting som var interessert. Heller ikke i godvikene på vei innover igjen var det aktivitet, og for å gjøre en lang historie kort avsluttet vi med to fiskeløse timer etter pangstarten. Krokodillene uteble denne gangen, men jeg fikk i alle fall et glimt av en voksen madam.

Mest moro av alt var likevel det å få oppleve råskapen i det en gjedde tar på jerkbait. Ny tur kommer nok før en aner det…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport!

Vurderte gjeddetur i dag faktisk, men ble SØ på nyoppdaget sandbanke, men uten noe hell.

Hvor kan man kjøpe fiskekort for Hellandsvatnet? Har bare fisket gjedde på Åse, men kun fått småfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får enten kjøpt kort/leid båt hos Arnfinn Halland her:

http://kart.gulesider.no/m/aQidt

Hvis ikke de er hjemme så får du kort på YX Manger.

Ps: Det er ikke ubegrensett med større gjedder i vannet, så all fisk over 4-5kg ambefales å settes ut igjen, så husk en litt lang og god tang til avkrokingsjobben :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjedda er ganske glupsk, ja. Fantastisk morsomt å fiske gjedde! At de kan spise 70 % av seg selv i et måltid sier vel det meste. Dvs at en gjedde på 10 kg fint kan prøve å ta en gjedde på 5 kg... Fikk selv flere gjedder på rundt 4 kg i går som hadde kraftige bitemerker på bakparten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hei,

Noen som vet hva slags tiltak som er blitt gjort for å bedre forholdene for ørreten etter det ble slutt på utsetting av regnbueørret? Hvis jeg forsto det riktig, så åpnet fylkesmannen for at de skulle få fortsette å kultivere så lenge det var snakk om brunørret. Blant annet kunne det da være interessant for grunneierne å lage "Gjedde- sperringer" i gytebekkene (om det ikke allerede er gjedde der). Tror blant annet at bekken som kommer fra Kløven kunne vært givende å undersøke. Mange av de kjente storørret- stammene i Norge kommer fra vann med gjedde i, så hvorfor ikke få til noe lignende i Nordhordland?

Greit nok man må innse at Gjedda er kommet for bli, men det kan da ikke være noe annet enn alles interesse å sørge for at den stakkars ørreten som er igjen får optimale forhold. Med så mye middels gjedde som man har i det vannet, så må det nok noen ørret- yngel til for å sørge for noenlunde ettervekst.

Et litt annet spørsmål for de som kan mer om dette en meg;

-Jeg skjønner poenget med at man lar de største gjeddene være igjen og lar de mindre bli mat med tanke på kultivering, men er det ikke også slik at hannfisken ikke blir stort større en 3 kg, og at man dermed stort sett kultiverer 50% av bestanden? Og man har da vel aldri noen garanti for at de gjeddene man tar ut under en vekt på 4 kg, er en gjedde med de rette genene for å bli drømmegjedda på 10 kg + ? Antar jeg har oversett noe vesentlig her.

- Bare for å ha det sagt, jeg ville ikke spist ei gjedde på over 4-5 kg med tanke på tungmetaller, så ingen behøver å være redd for at undertegnede ikke følger deres bønn =) Spiser jo ikke trollgamle kannibal ulver heller ;)

Og forresten; om noen har erfaringer fra isfiske etter røye i vannet, så ville det morsomt å få høre hvor det ville vært mulig å kjenne liv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.