Gå til innhold
Fiskersiden

slukstang laget på flueblanks?


andref
 Share

Recommended Posts

  • 1 year later...

Har fått en del spørsmål om akkurat dette uten å kunne svare noe fornuftig på det. Har derfor ei 9' firedelt 9w stang på vei for å bygge som haspelstang mellom andre stangprosjekter. Er litt spent på hva jeg kan få ut av den med tanke på kastevekter. Florerer jo ikke av flerdelte stenger på 9' + til haspel/multi.

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er fullt av 3-4 delt 7-9fot haspel stenger jeg. pluss mere og mere travel stenger som er 4-6 delt i samme lengdene.

Fler delte stenger og travel stenger blir mere og mere populært.

Fabrikkferdige stenger ja. Men som stangbygger er det helt uten interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Synes det er fullt av 3-4 delt 7-9fot haspel stenger jeg. pluss mere og mere travel stenger som er 4-6 delt i samme lengdene.

Fler delte stenger og travel stenger blir mere og mere populært.

Er endel flerdelte stenger, men stort sett alle disse er med toppaksjon, den stanga jeg har bygget av en fluestang har 3/4 aksjon. Bruker stanga med en amb 2500 multiplikator å da er 3/4stenger ett must.

Stanga er en 9' vision nite klasse 7 som er strippet for ringer, snellefeste å kork. Siden det er en multiplikator stang er ringene satt på motsatt side av de opprinnelige. Brukte 14 microringer for å få best følelse igjennom stanga, samt best kasteegenskaper. Stangen fungerer utmerket å er en fryd å kaste lette sluker med å kjøre fisk på. 5 delt stang er helt perfekt siden jeg bruker den på fjellvann som ligger høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

daiwa spinmatic er en hel aksjon stang. Fåes opp til 8 fot / 240cm ;)
Selv bruker jeg daiwa presso, og den er lettere og fluestanga mi. Kanskje litt mer spenstig, men det er jeg litt glad for. Tror ikke jeg får kasta så langt som jeg gjør, om den ikke hadde vært litt rask på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shimano speedaster coregonus 210 er helaksjon++, og er 3 delt:p men du får nok ikke kastet ut noe mere enn kanskje 7gram toppen uten å være redd fornå ødelegge noe.

Kenngu: Hvor tunge sluker får du brukt på pressoen din?

Kaster tryggest og optimalt med 5g, men klarer å kaste med 12g.

Presso1 min er to delt, noe mykere enn din som er tre delt fant jeg ut. Så du får nok kasta tyngre enn meg, med presso1 din;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster tryggest og optimalt med 5g, men klarer å kaste med 12g.

Presso1 min er to delt, noe mykere enn din som er tre delt fant jeg ut. Så du får nok kasta tyngre enn meg, med presso1 din;)

Pressoen min er 4 delt. Har prøvd med 7g i sneskavla, og det gikk greit. Håper jeg kan lobbe ut noen 10-12grammere ogsæ:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Prøver å puste litt liv i denne tråden igjen,

jeg har endelig fått bygget ferdig 4-delt 11 fot st. croits stanga.

Den ble alt for blaut i toppen, det endte med at jeg kappa

20cm av toppen på stanga og satte på ny toppring, det funka

fint, da ble det mer jevn aksjon i stanga, med sweetspot 10-12gram

kastevekt... Bruker da en amb. revo premier.

Det virker som klumpvekt klassifikasjon på fluestenger ikke kan

sammenlignes med slukvekt på ei spinnstang, en erfaring rikere der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.