Gå til innhold
Fiskersiden

fiskesettet til kveita


havfiske DKF
 Share

Recommended Posts

Denne idyllen slår fort sprekker om du står med stor kveite i andre enden og du har for lite å bremse med.

Kan godt være at Avet SX er kraftig nok for det aller meste, men jeg ville følt meg liten og dum om jeg fikk stor kveite på den - uansett hva andre har fått til med snellen vil jeg si at det er uansvarlig å bruke en slik snelle målrettet mot potensielt stor kveite...

Her er jeg helt på linje med Ami Gran, Hafnor og antakelig de fleste andre (beklager Pål :)).

Med min Talica hadde jeg bremsen på i overkant av 6 kg da min store kveite bet på - men det var først da jeg strammet ytterligere til at jeg hadde mulighet til først å løfte fisken fra bunn (i kombinasjon med at vi flyttet båten) og senere bremse utrasene som var lange og harde.

Spaken sto omtrent midt mellom Strike og Max (9 kg?) da fisken dro 100 mtr av snellen i et langt hviiin... Jeg skal aldri glemme følelsen av respekt som jeg kjente på da.

Jeg tvilte aldri på snellen, til det har den fått for mye skryt, men jeg var glad jeg hadde investert i den kvaliteten jeg hadde...

Kreftene i fisken var først og fremst et sjokk - hadde lest og pratet og forberedt meg, men når jeg først sto der med 100 kg i andre enden var dette likevel en stor overraskelse. Dog en positiv overraskelse... Ser veldig frem til fortsettelsen.. :)

Det er nå sånn at de fleste som har fått en stor Kveite, eller har vært vitne til det er av samme oppfatning. Jeg ble selv sjokkert av hvor mye trøkk en 10kilos innehar. Og for ikke å snakke om hva de større fiskene er i stand til å gjøre med utstyret. Jeg er sikker på at en kveite på 100 kg er i stand til å dra opp i mot 20 kg brems, men om den gidder er et helt annet spørsmål.

Jeg synes også det er viktig å påpeke at det er svært ugunstig å ha mer enn 100 meter snøre ute når du fighter fisk, det er lettere å miste kontakten og det er fort gjort at snøret kan bli skadet mot bunn om kveita går langt.

Jeg er veldig imot å stå med alt for kraftig utstyr, samtidig som det er veldig dumt å stille "undergunned". Kjøper man kvalitet kan man tillate seg å bruke lettere utstyr som holder mål og da få en langt bedre fiskeopplevelse=D!

Når de store biter på er det veldig deilig å stå med godt utstyr du kan være trygg på, ergo du får en langt bedre opplevelse:) Da handler det ikke bare om snelle og stang, men også at knuter, splittringer o.l er av ypperste kvalitet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 202
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Denne idyllen slår fort sprekker om du står med stor kveite i andre enden og du har for lite å bremse med.

Kan godt være at Avet SX er kraftig nok for det aller meste, men jeg ville følt meg liten og dum om jeg fikk stor kveite på den - uansett hva andre har fått til med snellen vil jeg si at det er uansvarlig å bruke en slik snelle målrettet mot potensielt stor kveite...

Her er jeg helt på linje med Ami Gran, Hafnor og antakelig de fleste andre (beklager Pål :)).

Jeg vil heller ikke anbefale noen å kjøpe Avet SX til kveitefiske. Poenget mitt var at 4-5kg brems på full spole ikke er å kimse av, og hadde jeg tilfeldigvis fisket med en SX og fått på en kveite hadde jeg ikke fått panikk av den grunn. Hadde antagelig blitt litt svett hvis kveita var over 50kg, men fortsatt ikke panikk. Tror jeg da... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne idyllen slår fort sprekker om du står med stor kveite i andre enden og du har for lite å bremse med.

Kan godt være at Avet SX er kraftig nok for det aller meste, men jeg ville følt meg liten og dum om jeg fikk stor kveite på den - uansett hva andre har fått til med snellen vil jeg si at det er uansvarlig å bruke en slik snelle målrettet mot potensielt stor kveite...

Her er jeg helt på linje med Ami Gran, Hafnor og antakelig de fleste andre (beklager Pål :)).

Med min Talica hadde jeg bremsen på i overkant av 6 kg da min store kveite bet på - men det var først da jeg strammet ytterligere til at jeg hadde mulighet til først å løfte fisken fra bunn (i kombinasjon med at vi flyttet båten) og senere bremse utrasene som var lange og harde.

Spaken sto omtrent midt mellom Strike og Max (9 kg?) da fisken dro 100 mtr av snellen i et langt hviiin... Jeg skal aldri glemme følelsen av respekt som jeg kjente på da.

Jeg tvilte aldri på snellen, til det har den fått for mye skryt, men jeg var glad jeg hadde investert i den kvaliteten jeg hadde...

Kreftene i fisken var først og fremst et sjokk - hadde lest og pratet og forberedt meg, men når jeg først sto der med 100 kg i andre enden var dette likevel en stor overraskelse. Dog en positiv overraskelse... Ser veldig frem til fortsettelsen.. :)

ja, du har rett, men nå har eg aldri fått noen kveite på stang, så den føflelsen har eg ikke fått, men en ting eg har lest overalt er at utstyret MÅ være i orden.... men det blir spennende å sjå om ei fær ei kveite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men har lyst å sette på en sann Power Handle, men noen som vet hvor eg får tak i det her i norge?

http://www.google.no...iw=1366&bih=518

er noe sånt eg kan tenke meg....

Det er en igjen (sølv) av disse - jeg har køpt to stk, men har ikke fått dem enda. En av de billigere. De hevder at disse kan kjøpes slik at de passer til enhver snelle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant noen fine til 300 kr med frakt uten toll - jigging mastet T-Bar som passer til JM, accurate, penn og daiwa

http://viewitem.eim.ebay.no/Ultimate-Jigging-T052-TBAR-handle-for-Accurate-BOSS-BX-Avet-reel-L-shaft-BLUE/160869009381/item

nei beklager de var til accurate og avet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomcon,

er det talica 10 du klarer 9kg brems på?

Meiner eg klarte 6-7kg på max med min.

Ja - men dette er ikke testet. Det er kun tatt fra spesifikasjonene som er oppgitt i kataloger / nettet. Der er max på Strike oppgitt til 13 pund (5,9 kg). Når jeg da skyver spaken fremover til midveis mellom Strike og Max drag (oppgitt til 22 pund / 9,9 kg), så er det logisk å anta at du nærmer deg 9 kg. Spesielt med tanke på at halve snøret var ute...

Om du tar deg en kikk på tråden som Brobak startet i dag - om hvordan stille inn bremsen - så vil du se at det sannsynligvis nærmer seg minimum 12 kg med spaken i denne posisjonen...

Jeg tok riktignok ikke dette med i beregningen da jeg skrev det som du henviser til. Da bare lukket jeg øynene og gjorde litt rask hoderegning :), men står greit inne for det utfra testen i Brobaks tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomcon,

er det talica 10 du klarer 9kg brems på?

Meiner eg klarte 6-7kg på max med min.

Ja - men dette er ikke testet. Det er kun tatt fra spesifikasjonene som er oppgitt i kataloger / nettet. Der er max på Strike oppgitt til 13 pund (5,9 kg). Når jeg da skyver spaken fremover til midveis mellom Strike og Max drag (oppgitt til 22 pund / 9,9 kg), så er det logisk å anta at du nærmer deg 9 kg. Spesielt med tanke på at halve snøret var ute...

Om du tar deg en kikk på tråden som Brobak startet i dag - om hvordan stille inn bremsen - så vil du se at det sannsynligvis nærmer seg minimum 12 kg med spaken i denne posisjonen...

Jeg tok riktignok ikke dette med i beregningen da jeg skrev det som du henviser til. Da bare lukket jeg øynene og gjorde litt rask hoderegning :), men står greit inne for det utfra testen i Brobaks tråd.

Shimano pleier som regel å ta litt i når de oppgir brems, som regel er det målt på halv spole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shimano pleier som regel å ta litt i når de oppgir brems, som regel er det målt på halv spole.

Mulig dette er riktig. Jeg vet ikke...

Men jeg vet at en Talica 10II takler kveite på 100 kg på en veldig god måte - følte aldri at jeg var ute å kjøre med tanke på snelle og krefter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke snart ha deg en ny snelle da Tomcom også selge talicaen? :)

Hva er det du egentlig spør om her..? :)

Jeg har jo en Jigging Master som jeg aldri har fått en respektabel fisk på... har fått lyr på et par kg, men det kan knapt kalles fisk på en slik winch...

Skulle jeg kjøpt en ny snelle ville det blitt en Daiwa Saltiga med to gir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har lyst på en talica :)

Det ante meg at det var det dette gjaldt hehe... :)

Tror ikke den er til salgs. Litt for mye nostalgi forbundet med den snellen.

Men - om det stemmer at du bor i Santa Barbara skulle det vel være fullt mulig å investere i en snelle der...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan sveive begge veier er vel det mest beskrivende symptomet. Hva som er feil da vet ikke jeg.

Det skal egentlig ikke være mulig på en Talica, pga back-up anti-revers system :) Dette gjelder både 1-speed (som har IAR lager) og 2-speed (som ikke har IAR lager, men en ekstra anti revers hake/"dog"). Den må ha vært ute i veldig hardt vær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.