Gå til innhold
Fiskersiden

Den ultimate fiskebåt.


BINN LADDEN
 Share

Recommended Posts

Jeg har per dags dato en helt ok 18 foter som jeg fisker med, men det ligger i kortene at jeg kommer til å oppgradere.

Båten jeg har idag er både lett å håntere og den er rimelig i drift, egentlig en helt ok båt. Det jeg tenker om min neste båt er:

1. Bedre evne til å takle grov sjø under marsjfart, vi snakker GROV sjø.

2. størrelse mellom 19 og ca23 fot.

3. Vekt må ikke overstige 2000 kilo inkl motor og henger, den skal bl.a til Langesund en gang i året med hvelp av min Toyota Hiace

4. Den bør kunne marsje på 23-25 knop, gjerne toppfart 30-35 knop eller mer.

5. Prisen er alltid avgjørende, vi snakker ikke 5-600 lapper her.

6. Både Diesel innenbords og påhenger er aktuellt, så lenge vi ikke snakker 1,5-2 liter på mila.

Har forelska meg skikkelig i Merry fisher 24 foteren, men prisen blir noe stiv og størrelsen litt i overkant mtp tilhenger og forbruk.

En skikkelig heit kandidat er svenske Beason 630, den virker skikkelig rå.

Vekt på 1000 kilo, dyp v-bunn og en pris som ikke skremmer vettet av folk.

Har ikke prøvd den, men akter å gjøre det når/om jeg tar turen over.

Har pleid å se en eller to slike i Langesund, de fisker godt også :bow: .

Lingebåtene er også kjente for å ha sjøegenskaper over snittet, men de lager vel bare lukkede båter i størrelsen jeg leter i....tror jeg.

Noen som har prøvd beason 630 eller har forslag til hvilken båt jeg burde se nærmere på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beason er det grommeste av det gromme som er å oppdrive av glassfiber/plastbåt. Den er kjent for sin evne til å takle røff sjø både i bra fart og under f.eks dorging. Beason begynte opprinnelig med å lage seilbåter og erfaringene dem har tatt med seg derfra får en som båteier nyte gleden av når en er på vannet.

630'n har jeg ikke forsøkt, men du snakker GROV sjø, da kan du nok glemme det som er av båter under 35 fot, for da snakke en signifikant bølgehøyde over 4meter; ikke en gang en Beason takler det.
Når det kommer til vekt er det der rett under det som var nettovekta på forrige Beasonen min, den veide 1200 uten motor etc etc, med henger kom vekta fort opp på 2600 uten full tank. Men det er mulig å strøype inn på vekta, uansett velger du Beason vil du bli fornøyd såfremt du ikke durer utaskjærs i de værste vindkastene. Innaskjærs takler den alt og mere til, skjærer vannet som en kniv i varmt smør, du slipper den bankingen som du får med f.eks Merry Fisher, Antares og andre mere flatbunnede båter. Toppfart på 35 er null stress med en 630.
Vet ikke om norske team som har 630, men en kompis har sett de i aksjon i Sverige og er mektig imponert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men du snakker GROV sjø, da kan du nok glemme det som er av båter under 35 fot, for da snakke en signifikant bølgehøyde over 4meter; ikke en gang en Beason takler det.

Grov sjø i fiskesammenheng må jeg legge til hehe, som f.eks 1,5-2 meter.

I høyere sjø enn det er det somregel aldri aktuellt å dra utpå for å fiske.

Ta Langesundfestivalen som et eksempel, der har sjøen vært smårøff på åpne havet uten at vi snakker 3-4 meter bølgehøyde.

Husker første året vi var der, vi reiv ene stolen tvert av dørken i bølgene :lolu: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20171_228031171540_18581_n.jpg

Her har vi kommet oss inn i vika. Men det skal dog bemerkes at sjøegenskapen på en 25WA er bedre enn på en 630. Sistnevnte er 1.32meter kortere og 8cm smalere.
Men hadde alikevel ikke vært i tvil. FOR en båt, med en 200HK i hekken kjøre en skjorta av de fleste

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Beason 630 var rå. Noe peiling på prisen? Går og sikler på Boston Whaler Outrage jeg, men synes den er vel drøy i prisen.

Hold oss oppdatert da! :)

Hvis jeg ikke har bomma totalt på kalkulatoren, havner båt med glassfiber tak på ca 170000 NOK om man er villig til å montere den ferdig selv.

Siden dette er båter som KUN lages på bestilling, er det sikkert muligheter for å få båten akkurat slik man ønsker.

Er ikke de Boston Whaler båtene drit tunge?

Ser flere av de amerikanske båtene er drøye på vekta, og dermed også både dyre i drift og noe tregere enn de lettere båtene.

Endret av BINN LADDEN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beason ja :-) vært med noen turer i Helgøya sin 25 ft og hellt snadder sjøegenskaper ,,kjennes ut som en tanks i dårlig vær,,,,,vi gikk inn i skit vær fra bassenget borte på Vânern og kapteinen sjøl lå framme i cabinen og sov,,37,5 knop i meters bølger føltes som flatt hav,,mektig ,,,har sikkla lenge på en 630 sjøl men sitter med en båt som må selges før et evt nykjøp,,,men lysta er stor :-) har kun vært ombord i en ved kai og i hallen til Beason boats når vi var borte en tur i karlstad og titta,,,men er hellig overbevist at dette virker,,også sett skuta til Jonas som det blir linka til over i litt dårlig vær på vänern og den ser ut til og både tåle og gå mjukt i dårlig vær,,,Lykke til med båtkjøp og har du mulighet så prøv en tur i Beason før du evt bestemmer deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har en mening om hvor fort en beason 630 ville gått med innenbords diesel og duoprop på ca 200 hk?

Fant en ikke for gammel motor på finn nå, 155 lapper komplett med drev.

Blir helt dårlig her, det hadde vel blitt en syyykt rå båt....eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Etter å ha forhørt meg litt rundtom pluss snakka med båtprodusenten, har jeg kommet frem til at det alikevel blir utenbordsmotor. Nå kommer 150 og 175 hesteren i lean burn utgave neste år fikk jeg bekreftet, så da blir båten hakket gjerrigere ved marsjfart (15-16% under optimale forhold).

Etter å ha studert priser på ekkolodd,radar,kartplotter,AIS,styring,lyskastere,stangorgel,pumper,dieselvarmer osv osv, så ser jeg at 400000 kroners grensa sprenges før båten er ferdig slik jeg vil ha den :o.

Til gjengjeld så sitter jeg igjen med den råeste sportsfiskemaskinen på Haugalandet pris tatt i betraktning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig info, har lurt litt på det.

Hva ligger forbruket på under marsjfart da, og hvilken fart/turtall snakker vi om?

Ser at overraskende mangen båter klarer under literen på mila, så med lean burn utgaven så har jeg visse forventninger her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Vært lenge dødt i denne tråden, men nå har ting skjedd....på en måte. Var borte i Karlstad og hilste på båtbygger Peter en tur i sommerferien, skikkelig hyggelig fyr må jeg si.

Dessverre hadde han ikke så mye å vise frem, da han stod midt oppi et annet prosjekt. Men jeg fikk alikevel prata skikkelig med ham, face to face.

Etter sommerferien la jeg inn litt ekstra press på madammen, det var der den største utfordringen befant seg.

Men etter flere års mas, så fikk jeg omsider et JA!!!!!!!

Har nå bestilt båt, hentes i Sverige en gang i februar om alt går etter planen :thumbsup:.

Er sugen på den nye 200 hesteren til Suzuki, men vet ikke om den kommer tidsnok på markedet. Har også sett litt på de nye Evinrude motorene, de ser helt konge ut.

Bestilte båten 3/4 ferdig, så litt mekking blir det selv.

Dette blir konge!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

630 med glassfibertak ja :thumbsup:.

Så nå blir det vel ikke mer skambanka kropp etter å ha vært på fiskekonkurranse.

Blir vel også slutt på å bruke masse tid på dregging, for selvfølgelig skal det monteres en eller annen minn kota i baugen B).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis , og det her blir ei snadder skute og peise på i 50 knop under Risøy brua i Haugesund sentrum ;-) Gratulerer så mye og her får du en rett og slett Knall Sportsfiske hverdag trur æ , nettopp fått solgt sjøl og skikkelig virre, virre vapp rundt i båt verden og titter om dagen her over på Østlandet , Oppdater gjerne tråden her utover når du får henta hjem Godskuta .

Lykke te og Grattis igjen .ja :-)

hilsen

Kjell are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.