Gå til innhold
Fiskersiden

Ultralett spinnfiske


Fishing4life
 Share

Recommended Posts

Halla,

Tenkte jeg skulle kjøpe en ultralett haspel stang. Har allerede en Beastmaster cx stc 3-14g, men føler denne blir for stiv for fisket jeg holder på med.

Kaster spinnere og skjesluker på en vekt rundt 1-3g så jeg leter vel etter en stang som passer bra for slikt fiske. Liker best helaksjon stenger, noen som vet om noe bra?

p.s. helst et annet merke enn Shimano ettersom det er kjekkere med litt variasjon i utstyret :)

takker for svar,

Jonathan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Fishing4life ser ut som vi begge seiler i samme båt, har selv også denne beastmastern. Den er skikkelig råtass, og det henger ikke helt sammen med UL fiske når det er finess fiske. Har dratt opp store gjedder med denne beastmastern, og det blir bare feil når jeg kjøpte den for å fiske abbor og ørret. I en hel uke, 2-3 timer hver dag har jeg lest om UL stenger for å finne en som passer meg. Skjønner ikke hvorfor det ikke er mer populært her i norge med UL, med tanke på at det er mange fiske arter her som kan gjøre det gøy med en UL stang. Selv fåretrekker jeg UL, det gir meg større utfordring og kommer nærmest fluefiske. Å lande en stor fisk med UL stang og 1-3kg snøre gir en skikkelig bra fornøyelse opplevelse.

UL helaskjon stang er jeg ute etter selv, og har funnet ut at de aller beste mest sensetive og "delikate" stengene har høy grafit materiale. Let etter stenger med bra graphite, betegnelsen er varierende og mange produsenter har sin eget kallenavn. Nå skal jeg ikke dra inn at jeg har lest, men etter som jeg har forstått så er im6 og im7 graphite bra og ikke altfor dyrt. Er ikke penger et problem så anbefaler jeg deg å se etter helaksjon stenger med enda bedre graphite enn disse. Og lete på amerikanske sider, fordi at her er de nokså populære. Japan har vel et mye større utvalg, men det vil bare gjøre valg og leting verre. Jeg kan liste opp stengene jeg likte mest (via lesing, bilder og video har ikke prøvd noen av stengene), og de jeg tror kan være bra.

1) Er lett å få tak i her i norge, shimano catana cx ul 240 http://www.sportsbutikken.no/default.pl?showProduct=30485&pageId=211

Denner har jeg ikke lest så mye om, men eneste stanga jeg har kjent. Kjentes bra, og prisen er veldig hyggelig!

2) Litt dyr, ikke helaskjon men går mye bra rykter om denne. Har en stiv midt og bak del, så tuppen er mesten parten som bøyes- Shimano diaflash SS http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Shimano/Diaflash-Super-Sensitive/Diaflash-Spinning-Light-ULS-7-3--0-6-4gr--118200-p0000049540.aspx

3) Savage gear parabellum ul, helaskjon har graphite som de kaller High modulus carbon som gjør den veldig sensetiv. http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Savage-Gear/Parabellum/SavageGear-Parabellum-UL-6-3--0-5gr-2-delt---190cm-140874-p0000072257.aspx

(disse to daiwa stengene er daiwas UL stang kategori, med forskjellige stang lengder og vekt)

4) Daiwa Spinmatic -c en stang som jeg vuderer å kjøpe, står i mellom denne og neste. Den har helaskjon, im6 graphite og er kjempe billig. Her en en video hvor du kan se stanga jobbe med sprek ørret

http://www.daiwa.com/rod/detail.aspx?id=256&parentid=255

5) Daiwa presso, denne vuderes sterk å kjøpes. Den ser mye bedre ut, men er litt stivere bak og er dermed ikke helt "ekte" helaskjon om vi kan kalle det slikt. 100-200kr dyrere, men har im7 graphite litt sterkere og har sjokk absorbering.

http://daiwa.com/rod/detail.aspx?id=650

Presso iprimi kan også fås, den har noen av det beste graphite materialet, er også vesentlig dyrere :P

http://daiwafishing.com.au/presso-iprimi-2/

6) G.loomis er siste. Her velger jeg ikke skrive noe om, fordi de har ganske kompliserte materialer. De har uten tvil noen av de beste stengene som finnes. Veldig rutinerte på å mekke stenger, ønsker du topp stenger så anbefaler jeg fra dem. Prisene er verdig for stengene

Må også si ifra om at dette er informasjon basert på grundig lesing og titting. Å velge stang ut ifra det er vanskelig. Det beste er å kjenne på stengene selv, men dette er jo ikke lett når vårt norske marked ikke har så bredt utvalg. Håper informasjonen var til nytte, peace out! ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Hvordan er det å få ut lette spinnere og sluker med UL-stenger? Der jeg fisker ørret, må jeg komme meg ett lite stykke ut, og det blåser bestandig... Virker spennende å fiske med så smått utstyr etter ørret på mellom 100g-2-3kg ;)

et alternativ for å komme langt ut med små agn er jo å bruke bombardadupp. da kan man bruke bitte små wobblere, små skjesluker(1-4gr) og små jigger/softbaits.

man må jo bruke litt lengre og kraftigere stenger en ul forsåvidt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et alternativ for å komme langt ut med små agn er jo å bruke bombardadupp. da kan man bruke bitte små wobblere, små skjesluker(1-4gr) og små jigger/softbaits.

man må jo bruke litt lengre og kraftigere stenger en ul forsåvidt.

Skal ha en UL-stang, skal bruke så små sluker som mulig, MAX 6-7g.

Merker dog at jeg har en haug med spm:p

1. Lengde på stanga? Vil en UL-stang på ca 2'm (frks SG parabellum 0-7g) gi like morro fiske som beastmaster 165UL 1-10g?

2. Snelle til denne stanga... Har sett på shimano sahara 500

3. Skal ha stang med helaksjon

4. Vil helst kjøpe i norge, men utøandet går greit, men trenger da tips til hode sider man kan stole på.

5. Hvilket snøre? Mono eller multi? Hvilken bruddstyrke?

6. Finnes det slukbokser som minner om fluebokser for alle småslukene mine?:)

Vil fiske så lett og smått som mulig på fjellvann, litt fra båt men mest fra land i vestfinnmark. Fisker ørret og røye fra 100-3000g(hvis jeg er heldig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. personlig så har mer sans for korte ul-stenger. synes lange ul-stenger fort blir for "slaskete" og ubestemmelige i aksjonen. korte stenger er mer kontante og det er lettere å merke hva som skjer med sluken ute i vannet. men dette må erfares sjøl og personlig preferanser er ulike som to fingeravtrykk:)

2. ville sett på shimano rarenium 1000. har denne sjøl og er veldig fornøyd. den veier veldig lite og da gjør det ingenting at det er en litt større snelle enn 500 modeller. 1000 sneller sannsynligvis kaste lenger pga større spole, bremsen er nok et hakk vassere og snørekapasitet er mer betryggende hvis det smeller på storfisk.

3. tror fenwick wild wings 10,2f 2-12gr har helaksjon. har bare sett andre fiske med denna, ikke prøvd den sjøl.

4. mange vil kanskje anbefale mono fordi den mer usynlig og elastisiteten hjelper å berge fisk på kort avstand. og det er absolutt gode argumenter, men jeg vil anbefale multi. synligheten kan man redusere med mono/FC fortom, som også hjelper for å få litt strekk for nære kamper. i tillegg vil jo helaksjon i stanga hjelpe mye. men mest av alt anbefaler jeg multi fordi at det er mye mer moro å fiske med siden kontakten med det som skjer under vann er mye bedre.

5. for de minste kunstagnene kan vel vanlige fluebokser fungere? slike med isopor f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puderhunden: takk for svar:)

Stangvalg står mellom:

-Fenwick wild wings 5,6' 0-7g

-Shimano Beastmaster DX 165UL 1-11g

Fordelen med wild wings er at det følger med tube, samt at den er 3-delt, mot beastmastern sin 2-delte... Tenker da på transportlengde.

Har en annen beastmaster fra før av (270L 3-14gkr, og er litt sugen på å prøve noe nytt. Og wildwings har dup aksjon, håper bare ikke den vil føles slaskette:/

Hvilken av de vil jeg få best kastelengde og fiskeglede av?

Rareniumen så meget spennende ut, men prisen var litt i overkant... Noen andre gode forslag?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at det blir beastmaster 165UL 1-10 og shimano rarenium 1000;) så hiver jeg på 0.10 fireline, med ett par meter fluorcarbon til fortom. Hvordan skal jeg skjøte disse to uten at knuten setter seg fast i ringene? Har brukt uni tidligere, men knutene henger seg liksom opp i ringene. Finnes det en slaga krympeatrømpe man kan legge over skjøten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sagt det før og sier det igjen.. Dropp fireline til dette fisket så sparer du deg mye frustrasjon.

Små spoler kombinert med tynn multi er å be om bråk. Det er heller ikke lett å skjøte FC til så tynne dimensjoner og knuten må skiftes i ett kjør.

Går du for mono (f.eks. 0,16) slipper du skjøting, det blir mindre krøll (og lettere å ordne opp i om det blir krøll) og i tilegg blir det lettere å kjøre fisken da strekken i mono vil kompansere for den korte stanga.

Trur ikke det blir no særlig kortere kast heller...

Det finnes kun ett godt argument for multi i denne sammenhengen og det er kroking.

Sjøl bruker jeg en Shimano speedmaster coregonus kombinert med en shimano symetre 750.

Stanga tåler maks 8gr og er ekstremt lett. Har tatt både brunørret og sjøørret på rundt halvannen kilo på dette utstyret. Heseblesende men gøy :)

Ps. Du må være ekstremt nøye med krokene når du fisker med slikt utstyr, skift ut allt med kvalitetskroker. Dette for å sikre god kroking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående FG Knot, så kan den bindes raskere og enklere en videoen over her.

I stedet for å tvinne multien rundt fingrene så biter du bare over enden og lar snellen holde den stram. Da kan du bruke begge hender til å tvinne monoen i åttetall rundt multien.

Når du har forstått greia så binder du knuten på et minutt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hvem som har den, men om den finnes i år bør en hvilken som helst shimanoforhandler kunne skaffe den.

Jeg synes Stroft er bra sene.

Ser ut til at coregonus er vanskelig å få tak i, ebay er eneste jeg finner:/

Har akkurat vært å sett på forcemaster ax 165UL 1-11, virket som en spennende stang. Men går nok for beastmastern. Synd at beastmastern er 2-delt og ikke 3-delt som forcemaster:/

Er det noen norske forhandlere som selger daiwa sine UL stenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.