Gå til innhold
Fiskersiden

Vil du ha dybdekart over din favorittsjø?


erik
 Share

Recommended Posts

Jeg har lenge irritert meg over mangelen på nøyaktige dybdekart over norske innsjøer. Riktignok har NVE endel kart som ligger på nett i PDF-format, og Navionics kom i våres med elektroniske dybdekart over 40 nye norske innsjøer (Mjøsa har man hatt elektroniske kart til lenge.) Jeg kjøpte en ny Navionicsbrikke når nyheten kom, og er ikke spesielt imponert over kvaliteten.

Den nye kartbrikken er helt ok for navigering, og langt bedre enn ingenting, men et virkelig godt verktøy for sportsfiske er den ikke. Frittliggende grunner som ligger under "farlig" dybde for en båt behøver absolutt ikke å finnes på disse nye kartene, noe jeg selv erfarte på siste tur på Tyrifjorden når dypriggloddet bokstavelig talt pløyde ny mark. :)

Som vanlig ligger svenskene foran oss. Sportsfiskarna har holdt på med ett kartprosjekt en stund, og en ildsjel har kommet opp med www.djupkarta.se som gjør noe av det samme.

Så til spørsmålet:

Er det noen interesse for å lage elektroniske kart blandt forumets medlemmer?

Jeg kan se for meg en løsning hvor man leverer inn grunndata, og får tilbake et dybdekart man kan putte inn i kombiapparatet sitt. (For ordens skyld, dette er pro bono begge veier.) Jeg bruker programvare fra Reefmaster, som kan ta data fra Lowrance (og sikkert Simrad, men det har jeg ikke prøvd) og Humminbird. For å levere grunndata, må du ha en flytende farkost med et kombinasjonsapparat fra en av disse, og et minnekort å lagre dataene på. Så lenge vi snakker om et lite prosjekt med få deltagere, kan man reservere sine data fra vannet XX mot at andre skal få kart med disse dataene, men da får men selvfølgelig ikke ta del i andres data heller. Man høster som man sår etc....

Hvorfor et dybdekart?

Har du hatt tilgang til et godt dybdekart vil du ikke være foruten. Detaljert informasjon om dybdeforhold er (ofte) nøkkelen til å lykkes med fiskingen, uansett hva slags type fisking man bedriver. Sikkerhetsmessig er det selvfølgelig et enormt pluss.

Feedback av alle sorter mottas med takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sikkert interessant for de fleste. Har selv laget kart over hotspot områder i de vanna jeg fisker mest, og har fått noen skikkelig aha!opplevelser. Problemet, for min del, er at det er dritkjedelig å logge data, har logget mens jeg fisker, men det blir ikke bra nok, da man må kjøre ganske tette svinger. Så da ender man opp med å dra ut, kun for å logge data, og det er nødvendigvis ikke det gøyeste i verden :)

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag liker idén. Kjempegreier hvis det virker. Men problemet er, som Michael sier.. det er så sinnsykt ufatteligt kjedelig at sammle data. Tror det trengs noen få virkelige ildsjeler for at få en sån ting i gang.

Et annet problem at det er fortsatt minoriteten av folk som har kombimaskiner med opptaksmuligheter i "ferskvannsbåtarna" sine. Da tenker jag i små vann der det ikke er lov med bensinmotor eller bare små motorer (dvs vann som faktiskt er små nok at kartlegge dem ikke er et evighetsprosjekt :) MEn det er bare mine 2 cents.

Jag holder på med ett eget litet prosjekt for at generere dybdekart fra ekkolodd data siden jag trengte kart til en innsjø for eget bruk, og var ikke veldigt imponert over alternativerne som fantes siden drdepth blev tatt av salg (3-4 uker før jag skulle kjøpe det!)

Hvis det finnes noen motivasjon kvar etter laksesesongen så kanskje det blir noe brukandes etter hvert:

945896_10151676460331153_517413252_n.jpg

947326_10151677031751153_272383703_n.jpg

602_10151675709626153_1304724883_n.jpg

Endret av Dan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dr Depth ble kjøpt av Johnson Outdoor, dvs at programmet ender opp som Humminbird sitt svar på Lowrance sitt Insight Genesis. Sistnevnte har to ulemper, den ene at det ikke er tilgjengelig for oss i Norge og den andre at Lowrance/ Navico eier grunndataene du laster opp.

Det finnes mange programmer som kan brukes, men det er ikke mange som kan generere fil tilbake som kan brukes i båtens elektronikk. (De fleste gir bare et kart for bruk på PC).

Jeg valgte Reedmaster fordi det kostnadsmessig var spiselig, og fordi det kommer med stort sett alle funksjonene som Dr Depth, enten allerede eller så er det under utvikling. Feks er en av tingene som blir testet nå en funksjon for å kartlegge hvor hard bunnen er, og i løpet av 2014 vil det sannsynligvis også være en app for bruk av kartene man har laget på nettbrett etc. Når dette er på plass er det ikke lenger noen forskjell på funksjonene tilgjengelig i Reefmaster og Dr Depth (ikke som jeg kan komme på i hvertfall).

Som dere sier; å drive med datafangst er gørr kjedelig og svært tidkrevende. Foreløpig har jeg første kjørt som under vanlig fisketur, sett på de dataene hjemme, og så tatt en runde på de mest interresant stedene senere, da i et tettere mønster for god nøyaktighet. Desto større grunn til å slå seg sammen. :) Jeg vil feks anta at et sted mellom Michael og meg, så er Steinsfjorden mer eller mindre dekket.

Prisnivået på kombimaskiner har etterhvert kommet ned på et nivå hvor de ikke krever lottogevinst for finansiering. Den trenden kommer til å fortsette. Mange trollere har et slikt allerede, eller så står det på ønskelisten. Jeg tror også de fleste spinnfiskebåter vil bli utrustet med et kombiapparat etterhvert som kunnskapen om fordelene når stadig større deler av sportsfiskerverdenen.

Det er dessverre ingen grunn til å tro at et samarbeid vil gi perfekte dybdekart over natten. Men skal man svelge en kamel, må man ta en bit av gangen, og det at noe er tidkrevende er i seg selv en grunn til å komme i gang så fort som mulig. (Det der ble veldig formyndersk, beklager.)

For øyeblikket sitter jeg med data fra Tyrifjorden og Steinsfjorden. Til helgen skal jeg til Randsfjorden, og kommer til å logge data der også. Hvis noen ønsker disse dataene, er det bare å si i fra.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en mail fra mannen bak djupkarta.se nå. Per i dag sitter han med programvaren (Dr Depth og Reefmaster) og gjør jobben med å lage og sende ut kart. Det er ca 50 stykker med i sammarbeidet, som sender inn sine sonarlogger til ham.

Innboksen min har ikke akkurat flommet over av interessenter, så jeg legger "dybdekart.no" på is inntil videre. Men tilbudet står; har du sonarfiler og ønsker kart i retur så ta kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan sjekke med min partner in crime, så kanskje man kunne deltatt. Jeg driver også og utvikler (går treigt som *****) en app, til Android, hvor man bruker kartdatane sammen med telefonens GPS. Dette "løser" problemet med de som ikke har plotter/kombiapparat. Samt at det er en måte å "copyrighte" kartene man lager. I og med at det er en del jobb, så har jeg vel egentlig aldri vært int. i å selge noe som ikke kan kopibeskyttes.

Må bare skate litt mindre og ta i bruk båten mer...eller foresten, nei :)

Jeg kjøpte forøvrig drdepth for en del år siden, og jeg kan fortsatt laste den ned.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Michael.

Dr Depth hadde en app for å bruke kartdataene fra programmet hans på IOS, og et koblingsskjema for å lage ledning/ kontakter etc slik at IOS og Android kunne plugges i et ekkolodd via NMEA. Avstanden derfra og til din (glimrende) ide er ikke enorm. Jeg mener Per (Dr Depth) også jobbet med en app som kunne lage kartene fortløpende før nettsiden hans ble tatt ned.

Reefmaster kommer med app for å bruke egenproduserte kart til neste år. Det er usikkert om appen vil gi muligheter for å lage kart live, men jeg tror ikke det. (Har mailet litt med dem om saken.)

Litt på siden, men Lowrance/ Simrad sitt GoFree WiFi-system, kan frigjøres for tredjeparts utviklere. Hva de skal ha for dette, og om de i det hele tatt vil gjøre det til noen som lager en mulig konkurrent til Insight Genesis, vet jeg ikke.Link til info om "developer kit":

http://www.lowrance.com/en-US/Products/Wireless/GoFreeWireless-Toolkit/

Dette blir litt på siden av din ide, siden GoFree forutsetter at man har en HDS, og har man først en HDS kan man like gjerne lagre sonardata rett på en chip....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har knotet litt med Reefmaster i kveld, resultatet kan du se her. Dette er et kart generert av data jeg har samlet inn på Tyrifjorden. Området er ikke veldig stort, men poenget er å vise forskjellen mellom dette og feks Navionics.

Først et bilde fra Reefmaster. Hver svarte strek er en dybdekonjunktur, dvs en linje som viser en gitt dybde. Jeg har satt forskjellen mellom linjene til to meter, dvs at det er to meter i dybdeforskjell mellom linjene. Dette kan justeres, og det kan fargepaletten også. Her er rød farge grunt vann. De hvite flekkene eller områdene er områder hvor jeg ikke har sonardata enda.

Bilde_skj%C3%A6ret.png

Reefmaster

Så til et skjermbilde av hvordan Navionics sitt nyeste kart av samme område ser ut. De tykke svarte strekene er spor som viser hvor jeg har kjørt. De tynne svarte strekene er dybdekonjunkturer slik som på Reefmasterbildet. Også Navionics har en fargepalett, her er blått vann grunt.

Navionics_skj%C3%A6ret.png

Navionics

Det er greit nok at jeg må tåle å bli kalt elektronikknerd og utstyrsfreak, men jeg antar at det er flere enn meg som ser at det er en viss kvalitetsforskjell her? Dette er altså grunnen til at jeg ønsker å lage egne dybdekart for sportsfiske. :)

Jeg får dessverre ikke delt filer her, men det samme bildet fra Reefmaster kan eksporteres i filformater som fungerer på Lowrance og Humminbird kartplottere. Det kan også lages fil for Google Earth, slik at man kan studere kartet i Google Earth på en PC/ Mac, smarttelefon eller ett nettbrett. (Google Earth er et gratisprogram som kan lastes ned til stort sett hva som helst.). Send meg en PM med mailadressen din hvis du vil ha en fil for Google Earth.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Søren.

Claus (og etterhvert flere med ham) gjorde dette av samme årsak som jeg, dvs et ønske om dybdekart for fisking. Jeg har fulgt med på fremgangen deres gjennom årene, og de har fått til mye bra! Forskjellen her vil være at mitt forslag er et pro bono prosjekt. (Det var vel det Claus sitt prosjekt startet som også forsåvidt.)

Det er en betydelig forskjell, og det er at det finnes langt fler båter i dansk (salt-)vann med utstyr for logging av data enn i norsk (fersk-)vann. Utfordringen her er altså å finne folk med det rette utstyrer OG vilje til å delta. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere har jeg slått av sonarloggingen i høy fart, men med litt småjustering på ekkoloddgiveren på Silveren kan jeg nå bruke sonarlogger fra hele fartsregisteret. I 34 knop går datafangsten unna, så nå er det bare å bunkre bensin og sette av en dag så bør Steinsfjorden være dekket. Jeg har allerede tegnet omriss og øyer i Google Earth, så dette kan legges over dybdekartet. Jeg skal poste et bilde eller to av resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Reefmaster versjon 1.4 kom for en ukes tid siden. Det har skjedd flere bra ting i denne oppgraderingen, blant annet at man nå kan eksportere fil fra Reefmaster som er kompatibel med Google Earth (og alle andre som tar .kmz-filer) og dermed få opp dybdekartet som et overlegg på Google Earth. Dette betyr igjen at det har blitt rimelig enkelt å få Reefmasterkart opp på mobile enheter, både IOS og Android. Jeg har to IOS-enheter, en IPad Mini og en IPhone 4s og har testet på begge. Til høsten kommer Reefmaster med egen app for mobile enheter, men dette er slettes ikke værst så lenge. :)

For å gjøre dette, lager man et dybdekart i Reefmaster som vanlig, men velger eksport som Google Earth i steden for feks Humminbird eller Lowrance. Man lagrer så filen på et passende sted på sin PC, og overfører den til sin mobile enhet. For IOS-enheter, var det enklest å sende den som et vedlegg i en mail til meg selv (på Gmail, men andre kan sikkert brukes), åpne mailen i nettleseren på IPaden og så åpne vedlegget med Google Earth. Google Earth kan du laste ned gratis fra App Store. Jeg fikk det ikke til å virke ved å åpne vedlegget i den vanlige Gmail-appen, jeg måtte via nettleseren.

Skjermbildene er fra IPaden min. Det første bildet er zoomet en bit ut, dybdekartet viser området utenfor Purkøya og Geitøya. "Hullene" i kartet er fordi jeg mangler sonardata fra de områdene.

blogger-image--202090096.jpg

Zommet ut

Ved å zoome inn kommer konturene frem, og siden Google Earth bruker IPadens GPS vil ens egen posisjon i kartet komme frem som en blå prikk, omtrent som i en hvilken som helst kartplotter.

blogger-image--797391108.jpg

Zommet inn

Dessverre er ikke.kmz-filer lov å laste opp på FS, hvis ikke kunne jeg lagt ut en fil for de som vil teste selv.... Les; hint til admin ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google Earth_test.kmz

Da tester vi....

EDIT:

Takker og bukker Bernt, det fungerte strålende. :)

For de som vil prøve - du må innstallere Google Earth på din PC/telefon/nettbrett for å kunne åpne filen. For PC/ Mac, så kan du laste ned GE gratis her:

http://www.google.com/earth/download/ge/agree.html

Når du har GE innstallert, er det bare å klikke på den vedlagte filen, og velge "åpne". Første gang du gjør dette, får du sannsynligvis spørsmål om hvilket program du vil åpne med, og da velger du Google Earth. GE vil da åpne seg (tar litt tid) og gå rett til området hvor filen tilhører så du kan se på den med GE som bakgrunnskart.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg nettopp levert ut mitt første tilnærmede komplette dybdekart til en viss svenske. Han har logget en av sine mindre lokale sjøer på sin Lowrance Elite 7 og sendt filene til meg. Jeg har så tegnet opp strandlinjen i Google Earth (den desidert mest tidkrevende delen av min jobb), importert filen fra Google Earth og filene fra svensken i Reefmaster og kjørt ut kart. Denne karen var nok noe over gjennomsnittet interessert, så han fikk følgende filer:

- Bildefil av ferdig kart for posting på blogg/ internett etc og for print.

- Kartfil til sin Elite 7 (kopieres over på minnebrikke og settes i enheten)

- kmz-fil for bruk i Google Earth

Dette er også første gang jeg behandler sonarlogger fra en Elite 7, og hvis det er andre som vil prøve seg så får jeg advare om at noen av disse enhetene har en "bug" som snur opp på Long og Lat i GPS-dataene i sonarloggen. Dette førte til at det første kartet jeg lagde endte opp i det Indiske hav, ikke i en innsjø utenfor Gøteborg.... Men når jeg fant ut av feilen var det fort gjort å snu om på posisjonen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT:

Vi koster på oss et par skjermbilder fra min egen Lowrance HDS Gen 2 av dybdekartet. Om jeg får drive med litt selvskryt, så ble dette skikkelig fint. Dybdeintervaller kan justeres i Reefmaster, hvis man vil ha færre konturer for et "renere" bilde.

Michaelssj%C3%B8+002.png

Reefmaster i HDS

Neste bilde er med mer zoom.

Michaelssj%C3%B8+003.png

Mer zoom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lastet ned fila på min android telefon, og plutselig kicket Locus kart-appen min igang og tygde litt på fila. Vips kom Locus opp med dybdekonturer lagt over Startkart sitt topokart.

Snedig, tok mindre enn ett minutt, så hadde jeg en liten og hendig kartplotter oppe og kjøre.

Takker og bukker Erik! :)

PS: nå som jeg har oversikt over sonardata-hullene dine, får vi se om vi får logget litt mer til deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

På tide med en oppdatering her:

Jeg har nå kommet i kontakt med flere som vil være med, og ting går fremover. Mitt eget kart over Steinsfjorden er 90% komplett, og for Tyrifjorden begynner i hvertfall området rundt øyene å bli dekket opp.

Reefmaster har kommet med en oppdatering siden sist også, som gir endel muligheter til å lage "finere" kart til Lowranceenheter rent utseendemessig. (Med Navicos gratisprogram Insight Map Creator kan filer fra Reefmaster nå konverteres til .at5-formatet som gir de "fineste" kartbildene i Lowrance HDS-serien.) Jeg skal ta noen skjermbilder neste gang jeg er ute for å vise forskjellen.

Skrik ut hvis DU vil være med og kartlegge noen av dine innsjøer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å bli flere som er med i mitt lille kartprosjekt, noe som er utrolig artig å se. :) Dette innlegget er ment som en forklaring på hva du bør tenke på når du skal logge dybder med ekkoloddet ditt, med det formål å lage dybdekart etterpå. Nederst i innlegget finner du opplysninger om hvordan du får levert data til meg, slik at du kan få et dybdekart tilbake.

First thing first.

Det første du må gjøre er å finne ut om ekkoloddet ditt kan logge sonardata og posisjonsdata i det hele tatt. Du må nødvendigvis ha et ekkolodd med GPS (kartplotter) eller ett ekkolodd koblet sammen med en kartplotter slik at i hvert fall en av enhetene har en mulighet til å vite BÅDE hva posisjonen din er OG hva dybden er samtidig. En måte å finne ut av det på er å spørre meg, men det enkleste er kanskje å sjekke bruksanvisningen. Eksempler på merker som har mulighet for å ta opp sonardata er Lowrance, Simrad, Humminbird, Garmin, Raymarine, B&G, Furuno og Eagle, men ikke alle modeller fra alle merker kan gjøre dette. Er du usikker på om din enhet kan brukes, så skriv hva enheten din heter (merke og modellnavnet) i kommentarfeltet under, så skal jeg prøve å hjelpe deg.

Hvis du har en Lowrance HDS, har jeg forklart hva du må trykke på i DETTE innlegget.

Har du funnet ut at din enhet kan brukes, og kjøpt et passende minnekort, så er det bare å komme seg på vannet og få inn dataene. Beskrivelsen under er hvordan det ideelt sett bør gjøres, ikke hvordan du MÅ gjøre det, men mer om dette lengre ned.

Den ideelle måten.

I en typisk innsjø eller større elv, vil det finnes partier som er mer eller mindre interessant for sportsfiske. Det vil også være noen steder hvor store områder har tilnærmet flat bunn, mens andre steder er rene berg og dalbanen med store dybdeendringer. Siden målet vårt er å lage et dybdekart for sportsfiske, sier det seg selv at det er områdene som er sportsfiskemessig spennende man bør kartlegge først, og disse områdene er som regel også de med mest kuperte bunnforhold. Eksempler på dette kan være strandsonen, marebakken og frittliggende grunner.

På disse stedene bør man kjøre ganske tette spor med båten sin, og aller helst i alle himmelretninger. Det betyr at for å få et mest mulig nøyaktig kart over akkurat din favorittgrunntopp, bør du først kjøre frem og tilbake noen ganger nord-syd, og så etterpå kjøre frem og tilbake noen ganger øst-vest. På kartplotteren din vil sporene se ut som ett nett, og vi får et veldig presist dybdekart.

De delene av sjøen som ikke er så spennende, er det ikke så farlig med. For at kartprogrammet jeg bruker skal kunne lage et kart, kan det ikke være større avstand mellom sporene dine enn 100 meter. Så hvis du vil at kartet skal vise også de områdene som ikke er så spennende, så kjører du over disse med maksimal avstand (100 meter) mellom sporene dine, og nå behøver du selvfølgelig ikke å kjøre på kryss og tvers. Fordelen med å ta seg tid til dette, er at dybdekartet blir "pent", dvs uten områder med ukjent dybde, og så kan det selvfølgelig hende at du faktisk oppdager noe spennende i de områdene du tidligere anså som uinteressante. Her følger noen skjermbilder for å vise hvordan jeg kjører i litt forskjellige situasjoner. Pilen i bildet er båten, de sorte linjene viser hvor jeg har kjørt.

blogger-image-1279025830.jpg

Logge strandlinje

I bildet over er strandlinjen (en øy i dette tilfellet) markert med en mørk blå linje nederst i bildet. Rett over ser du en sort strek som er der jeg har kjørt for å logge dybden helt inne ved land. Etter at jeg har kjørt tett opptil land, har jeg kjørt et par runder lengre ut. I dette tilfellet har jeg kjørt ganske tette spor (20-30 meter i mellom sporene) siden bunnen heller raskt og jeg vil ha et kart som viser marebakken nøyaktig. Hadde bunnen hatt svakere helning, hadde jeg kjørt med større avstand mellom sporene. (Men maksimalt 100 meter siden programmet jeg bruker ikke takler større avstand enn det.)

blogger-image--1270544119.jpg

Logge data i en vik

Bildet over er fra helt syd i Steinsfjorden, og her er bunnen rimelig flat og kjedelig. Jeg kjører bare en serie med spor øst-vest for å dekke området, bortsett fra helt inne ved motorveien i bunnen av bildet, der er bunnen mer spennende og jeg har kjørt på kryss og tvers.

blogger-image--1866424204.jpg

Logge data på område som har helt flat bunn

Bildet over er fra båthavnen ved Storøen i Tyrifjorden, her er bunnen helt padde flat, og jeg har bare kjørt øst-vest og med stor avstand mellom sporene.

Under min logging av Steinsfjorden gjorde jeg det på akkurat denne måten. Jeg brukte god tid på de stedene jeg visste var spennende, og så kjørte jeg fort over de andre områdene. Men underveis så fant jeg faktisk to-tre spennende grunner som jeg aldri hadde funnet ellers.

Farten du holder har betydning for hvor bra kartet blir. Desto fortere du kjører, desto lengre blir det mellom hvert enkelt punkt hvor dybden måles. I praksis er ikke dette enormt viktig, siden du neppe kjører i 60 knop der du vet det ligger en masse grunner og skjær uansett. Men der du vil ha de mest nøyaktige dataene er det greit å holde seg under 6-7 knop, og der du ikke synes det er så viktig men allikevel vil logge data, bør du holde deg under 30 knop.

The easy way.

Lengre opp skrev jeg at du ikke nødvendigvis MÅ gjøre det slik jeg har beskrevet her. Du kan rett og slett fiske eller cruise rundt som du pleier, og så logge sonardata mens du holder på. Alt er bedre enn ingenting, og etter noen turer vil du uansett ha nok data til at vi kan begynne å lage et kart.

For alle.

Uansett om du har logget sonardatene dine i et metodisk og nøye gjennomtenkt mønster, eller bare kjørt rundt som du pleier, så er neste steg å sende dataene til meg. Når du gjør det er det fint om du samtidig forteller meg :

- hvilken sjø dataene er fra (feks Steinsfjorden)

- hva slags enhet du har (feks Humminbird 1198 eller Lowrance Elite 7)

- hvilken dato du tok opp dataene (feks 26.10.13)

- om vannstanden var normal (feks 1,5 meter over normal vannstand)

Jeg bruker disse opplysningene til å katalogisere, justere og kvalitetssikre dataene fra deg. Dette igjen gjør jeg for at jeg skal kunne lage kart med best mulig kvalitet for deg.

Hvordan sende inn dataene til meg?

Nå blir det bittelitt teknisk, siden ikke alle mailprogram godtar filene fra din enhet. Men hvis du zipper filene først, kan du sende de til meg som et vedlegg i en mail til teamcolibrino@gmail.com.

Alternativ to er å sende en mail uten filene til teamcolibrino@gmail.com og så får du en link tilbake fra meg på et område hvor du kan laste opp filene fra din PC.

Alternativ tre er å benytte en fildelingstjeneste etter ditt eget valg, feks Google Disk, og så sende meg linken til dataene så jeg får lastet de ned.

Hvis dette ble hakket for komplisert, kan vi møtes og så tar du med minnekortet ditt og jeg med en PC som jeg laster dataene over. Hvis ikke det er mulig (Norge er et stort land) så kan du sende meg minnebrikken din per post, og så får du den tom tilbake. Uansett så sender du en mail til teamcolibrino@gmail.com eller svarer i denne tråden, så finner vi en løsning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.