Gå til innhold
Fiskersiden

Horngjel i Bodø?


Belarnion
 Share

Recommended Posts

  • 3 months later...

Veldig interessert i å høre mer om hvor og når horngjellen ble tatt !

Håper vi får se havabbor med årene også :)

Det er en lit snedig utvikling. Det virker som om det holder på å skje noe med klimaet. Jeg vet at det har vært registrert et par eksempler av Havabbor i Orkdalsfjorden ved sjøørretplassene..Sidefjord av Trondheimsfjorden.

Horngjel har jeg aldrig sett i områdene rundt hytta i Trondheimsleia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Det er en lit snedig utvikling. Det virker som om det holder på å skje noe med klimaet. Jeg vet at det har vært registrert et par eksempler av Havabbor i Orkdalsfjorden ved sjøørretplassene..Sidefjord av Trondheimsfjorden.

Horngjel har jeg aldrig sett i områdene rundt hytta i Trondheimsleia

Stemmer at det er tatt noen havabbor i Orkdalsfjorden, men også flere andre plasser i Trondheimsfjorden. Horngjel er det til tider brukbart av i samme fjord. At dette har noe med klimaet å gjøre er ikke bankers. Det var sverdfisk der for 150 år siden og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kanskje ikke så uvanlig som mange tror dette. En årsak til at horngjelen er "sjelden" langs nordveslandet og nordover er rett og slett at den ikke blir sittende på de typene krokredskap som brukes. I oslofjorden og nedover sørlandet og sørvestlandet brukes ofte mindre sluktyper og også mye flue etter sø, og disse fanger noe mer horngjel. Som bifangst i makrellnot er det ikke uvanlig med et og annet eksemplar, og i den tida det ble drevet med drivgarn etter laks ble det tatt en og annen, de store tennene gjorde at den ble hengende i garnmaskene moen ganger selv om den egentlig går gjennom disse garna. Den tåler også lavere temperaturer enn f.ex makrellen, her i oslofjorden kommer den i mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en teori om at det dannes "korridorer" med varmere vann som eksotisk fisk følger nordover. Derfor er tunfisk, månefisk osv observert omtrent årlig en eller annen plass her oppe. Spesielt området Bodø, Steigen og Sørfold har årlige innslag av sørlige gjester.

Har også hørt om fisk med grønne bein fanget nær Tromsø rett etter krigen. Det er vel ikke mye annet en horngjel som har grønne bein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.