Gå til innhold
Fiskersiden

Selvstøpte blysøkker


PeterSL
 Share

Recommended Posts

Har hatt en del bly liggende som jeg en god stund har hatt lyst til å smelte om til søkker for kystmeite eller båtfiske. Jeg så en del rundt på Ebay og andre sider som selger støpeformer, men jeg fant ikke helt former som passet for meg, eller... Jeg fant, men jeg gidder ikke betale 250kr for selve formen og 300kr i frakt fra statene for noe jeg ikke har peiling på. Dette gjorde at jeg rett og slett borret og skar ut former i tre.

To treklosser klemt sammen ble til to deler jeg kunne skille, på samme måte som de fleste "skikkelige" støpeformer åpnes.

2013-09-24-5042.thumb.jpg.129b24a6d2768bd2e0a06980be873314.jpg

Jeg kjøpte en gassbrenner og gassbeholder, i tillegg til noen rustfire saksesplinter på biltema. Jeg kjøpte også en liten "gryte" på Fretex til 19kr :D Splintene ble forresten bøyd 180 grader før de ble omringet av smeltet bly, da er jeg i alle fall sikker på at de ikke sklir ut.

2013-09-24-5053.thumb.jpg.4b6660906c313205124a12558d26fe7f.jpg

Som dere ser fikk treformen min kjørt seg. Treverket ble svidd, men klarte seg en stund. Etter en liten prøving av formen og 12 ferdige søkker måtte den takke for seg, da den lakk i alle retninger. Det jeg burde ha gjort er at jeg burde kappet en stor klosse i to deler, og ikke dele en bjelke for å så sette disse mot hverandre. Det var litt ujevnheter i mellom treklossene, noe som førte til at kun to av de tre støpehullene holdt tett fra begynnelsen. Etter 12 ferdige søkker hadde blyet svidd seg rundt i alle kanter og min nydelige støpeform var nå ubrukelig. Uansett fikk jeg brukt nesten alt blyet jeg hadde liggende, og jeg har nå 12 bly fra ca 300gram-400gram som jeg kan bruke til agnfiske fra båt.

2013-09-25-5056.thumb.jpg.106299f4fd75067b9f9c18cc6d5e3348.jpg

Ikke verdens mest skinnende og flotte søkker. Men jeg må si meg fornøyd med det jeg har laget. Det ble en del ujevnheter, det verste ble klippet vekk og kastet i smeltegryten igjen. Det gjenværende ble hamret flat med en knipetang.

Endret av PeterSL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget former til å lage tyngere slangesøkker. Forma jeg har laget består av to alu klosser, delt og borret sånn du har gjort. Blir glatte pene søkker, blyet kjøler seg fort, å forma blir fort kald å holder evig

Hvor får jeg tak i aluminiumsklosser? Er det bare å bruke et vanlig borr til dette? :blink:

Blyene så jo helt greie ut de, selv om de ikke vinner noen skjønnhetskonkurranse.

De kunne vært penere ja. Men de funker nok like godt som et glinsende bly vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alu klossene har jeg vært heldig å funnet mange av på jobben. De må borres pent å forsiktig opp med et godt metalborr. Viktigste er jo å klare å borre rett, jeg har jo brukt 2 like klosser som festes sammen med hengsel på ene siden, å bolt med vingmutter på andre siden. Blir det ikke rett vil blyet sitte fast i forma.

P9251333_zps94a7f308.jpg

Vinner vel ikke akkurat noen pris disse heller men :lolu:

P5200903_zps6826c8ec.jpg

P5200906_zps13a5d52b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bare finner støpeformer til 250kr, leter du ikke godt nok! En ide kan være å søke på "moule plomb" (fransk for støpeform til søkke). Her dukker det opp mye rart og prisen på både formen i seg selv og frakt på denne er til å leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bare finner støpeformer til 250kr, leter du ikke godt nok! En ide kan være å søke på "moule plomb" (fransk for støpeform til søkke). Her dukker det opp mye rart og prisen på både formen i seg selv og frakt på denne er til å leve med.

Jeg har funnet mange former til under 250 kr. Tingen er at ingen av de er det jeg trenger. De formene jeg finner som ville passet til mitt bruk er det ikke så mange av, og de jeg har funnet til nå er i den prisklassen. Skal se om jeg finner noe på fransk, takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk kjøpt noen ti talls kilo på metallco, men sjelden de gidder å selge mindre mengder. Prøv hos blikkenslagere osv. Hender du får kjøpt noe kapp og biter vis de er greie.

Men de vet det er dyrt for bly, å platebly som de bruker, så noen prøver seg med litt drøye priser, å da er det bare å snu i døra :turned:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For enkle lodd går det greit å droppe former. Flere måter å gjøre det på til hjemmestøping : Støpesand , gamle - brukte lyspærer ( fjern metalldelen og stabiliser glassdelen i sand før støping )og alurør er noen av disse. Viser litt av prosessen i denne tråden

Uansett og OBS : Aldri fuktighet eller direkte vann - regn oppi smeltegryta : BANG !! Vær også forsiktig med vrakbly. Hold dere flere meter bort mens det smelter og bruk hansker under håndtering av uisolert bly. Langvarig hudkontakt er svær giftig. Vask dere godt i hendene også etter støping , før evt røyking spising. Bruk klær kun til formålet og skift etter støping.

Jeg får selv ikke lov å bruke vrak bly grunnet AML og HMS , så jeg betaler bort mot NOK 45 + mva for sertifisert bly , dog legert med antimon og tinn.

Kommer etter hvert også til å kvitte meg med 1 god del former som kan være av interesse for noen av dere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikser Gips varmen? isåfall er det jo bare å bruke modellleire til å lage formen også lage en gipsform..

Kanskje gips inni treverk..

Når det gjelder bly så ville jeg brukt hansker og kjøpt meg en ordentlig maske hvis jeg skulle gjøre det mye.. Hvis det er en gang i året holder det nok med god ventilasjon/ vind ute.. Men Bly er kjipt å få forgiftning av for det forsvinner ikke ut av kroppen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For enkle lodd går det greit å droppe former. Flere måter å gjøre det på til hjemmestøping : Støpesand , gamle - brukte lyspærer ( fjern metalldelen og stabiliser glassdelen i sand før støping )og alurør er noen av disse. Viser litt av prosessen i denne tråden

Uansett og OBS : Aldri fuktighet eller direkte vann - regn oppi smeltegryta : BANG !! Vær også forsiktig med vrakbly. Hold dere flere meter bort mens det smelter og bruk hansker under håndtering av uisolert bly. Langvarig hudkontakt er svær giftig. Vask dere godt i hendene også etter støping , før evt røyking spising. Bruk klær kun til formålet og skift etter støping.

Kommer etter hvert også til å kvitte meg med 1 god del former som kan være av interesse for noen av dere

Hansker og vernebriller blir selvfølgelig brukt. Angående brukte lyspærer... Vil glasset tåle en så rask oppvarming som skjer når de kommer i kontakt med flytende bly?

Hva er uisolert bly?

Former kunne vært interresant.

Fikser Gips varmen? isåfall er det jo bare å bruke modellleire til å lage formen også lage en gipsform..

Kanskje gips inni treverk..

Når det gjelder bly så ville jeg brukt hansker og kjøpt meg en ordentlig maske hvis jeg skulle gjøre det mye.. Hvis det er en gang i året holder det nok med god ventilasjon/ vind ute.. Men Bly er kjipt å få forgiftning av for det forsvinner ikke ut av kroppen..

Jeg gjør dette ute. I hagen med høyt gjerde rundt, ikke mye vind men regner med at luftutskiftingen er god nok.

Jeg fikk kjøpt noen ti talls kilo på metallco, men sjelden de gidder å selge mindre mengder. Prøv hos blikkenslagere osv. Hender du får kjøpt noe kapp og biter vis de er greie.

Men de vet det er dyrt for bly, å platebly som de bruker, så noen prøver seg med litt drøye priser, å da er det bare å snu i døra :turned:

Hvor mye betalte du per kilo? Blyet jeg brukte i går var fra blyplater som bruks til å reparere tak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En plass det er greit å få tak i bly er bilverksteder.. Nå er det snart vinterdekk tid og da er det greit å spørre etter de vektene de avbalanserer dekkene med.. Det er nok ikke det reneste blyet, men hva gjør vel det?

Nå skal ikke jeg svare på Martin sine vegne, men jeg antar at isolert bly er bly man dekker enten med maling, eller gummi etc.. slik at man ikke er i direkte kontakt med blyet når man tar på det..

Jeg vet man får kjøpt selvlysende maling som man maler på og "baker" i ovnen på ca 150 grader i en 40 minutters tid.. men da tror jeg jeg ville brukt en hybelkomfys og ikke stekeovnen hjemme ;) Avkroken selger også farge til bly som fungerer på noenlunne samme måten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hotfix, bilverkstedene idag bruker ikke bly under balansering av dekkene, det fant jeg ut da jeg ringte for å høre om de hadde bly til overs...

Styr hele blyet :P har bare 5 kg selv, fra et vektbelte til en dykker jeg fikk. holder ei lita stund iallefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt å anbefale metallco i bergen jeg også, de tar 10-15 kroner kiloen mener jeg.

Fuktighet nevnes, men vær også obs på tette rom i blyet, dersom luftbobler i bly kan fort bli sprut i trynet.(har akkurat nå et arr på armen etter en enkel blydråpe, en luftboble lager fotr MANGEN blydråper)

Jeg får selv ikke lov å bruke vrak bly grunnet AML og HMS , så jeg betaler bort mot NOK 45 + mva for sertifisert bly , dog legert med antimon og tinn.

Kommer etter hvert også til å kvitte meg med 1 god del former som kan være av interesse for noen av dere

Min erfaring med antimon i blyet er heller dårlig, det trekker seg sammen når det kjølner, så jeg har opplevd å få innoverbulker å havfiskelodda.

Fordelen er jo at de blir mye hardere, så de tåler mer bank.

Utseende har også en tendens til å bli noe mer smooth med antimon innblandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aluminium smelter vel ved rundt 660,men ville kanskje tro at telys alu er litt for tynn i godset?

Vet en kamerat brukte sandkakeformer og 1\2" piper å støpe i,men vet ikke hvordan det er å få søkkene ut av pipene igjen.

Sandkakeforma går greit.

Selv har jeg laget en liten samling former i aluminium til forskjellige søkker,de har fungert veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Michael : Du har rett, det lønner seg å sote formene , især av metall. Er det vulkaniserte former ( slik vi bruker industrielt) er det best med talkum.

@ Hotfix: Ja, uisolert bly betyr ubehandlet eller ikke overflate behandlet. Avbalanseringslodd til dekk er i dag laget av sink. Litt sink oppi bly gryta er katastrofe !! Greit om det er 1 digel med 1 kg , men stor tap om det gjelder 1 digel som smelter 1 tonn av gangen...Gips er ok til former. Det finnes mange type gips til formålet, dog skal gipsen være 100 % tørt før støping.

@ Schizo : Lyspærer tåler støping. Glasset må bort allikevel etter støping. Stabiliser (grav) lyspæra i tørt sand.

@ Binn Ladden : Den tidligere avbalanserings legering var perfekt til formålet. Antimon er krydderet i legeringen, og det fører bla til betydelig lavere smelte temperatur.

Til alle som ønsker å prøve : Vær forsiktig !! Hold blyet unna fuktighet også og under lagring. Smelte temperatur må ALDRI komme over 500 grader !! Da dannes det giftdamp og støv som legges over alt og som kan ta knekken på katta, eller hunden...

Edit : Til egen bruk og lite støping er støpesand det mest fornuftig. Man kan enkelt reprodusere hvilke som helst modell eller form. Allikevel og om jeg hadde vært "amatør" hadde jeg valgt tynne alurør som man fyller med bly, kappet etter ønske og vekt man trenger.

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle som ønsker å prøve : Vær forsiktig !! Hold blyet unna fuktighet også og under lagring. Smelte temperatur må ALDRI komme over 500 grader !! Da dannes det giftdamp og støv som legges over alt og som kan ta knekken på katta, eller hunden...

Edit : Til egen bruk og lite støping er støpesand det mest fornuftig. Man kan enkelt reprodusere hvilke som helst modell eller form. Allikevel og om jeg hadde vært "amatør" hadde jeg valgt tynne alurør som man fyller med bly, kappet etter ønske og vekt man trenger.

Jeg har tenkt litt på alu-rør ja. For eksempel fra en gammel skistav, har maange av de liggende på hytten. Men hvordan skal jeg tette bunnen på røret slik at det ikke renner ut?

Telysformer fugerer til blysmelting, de gjorde i alle fall det for meg. For å få ut blyet var det bare å klippe et lite snitt i telysformen og rive i stykker formen så var blyet klart. Jeg lagde ikke søkker av de, likte ikke helt hvordan formen på søkkene ble. Men for all del, de virker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.