Gå til innhold
Fiskersiden

PIGGVAR rundt Bodø ?!?


matsb
 Share

Recommended Posts

Hei !

Lurte på om noen har kjentskap til hvor man kan være så heldig å treffe på denne jævla gode matfisken !

I England heter den turbot og fiskes med samme agn som vi bruker etter sjøørreten, altså sild, brisling og lodde, men aller helst tobis/sandeel.

Men tilbake til spørsmålet ! Noen som vet om noen plasser man kan finne denne fisken i Nordland ? Eller om den i det heletatt finnes her ?

Endret av matsb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite piggvar rundt Bodø, men hvis du bruker samme teknikk som etter piggvar og oppgraderer stanga til noe kraftiere så er det helt grei sjans for at du kan lure kveite på samme måten. Jeg fikk 4 kveiter fra land i/rundt bodø i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite piggvar rundt Bodø, men hvis du bruker samme teknikk som etter piggvar og oppgraderer stanga til noe kraftiere så er det helt grei sjans for at du kan lure kveite på samme måten. Jeg fikk 4 kveiter fra land i/rundt bodø i sommer.

Får nok kveite som det er når jeg fisker sjøørret ! Fikk ei på 15.7kg fra kajakk på en Shimano BeastMaster 9' 7-21g.. Halve stanga var under vann stort sett hele fighten, men knakk, det gjorde den ikke !

Men takk for tipset ! :P Er "lei" kveite.. vil ha piggvar.. får heller reise sørover i jakten da ! Så kan jeg jo spe på med litt Horngjell/havabbor også !

var bilde av en av guidene på Sørøya med en piggvar på 4kilo i siste svenske fiskefeber. det var visst ikke eneste han hadde tatt der oppe.

Hvor er Sørøya ?

blir litt som å dorge etter sverdfisk i oslofjorden..

Nåja.. forstår tankegangen, men er jo bestander av Piggvar helt opp til Lofoten, så skal vel være gode sjangser for å treffe på dem sør for Vestfjorden om man bare bruker litt tid, tenker nå jeg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er Sørøya ?

Nord for deg, Sørøya er alle søringers våte drøm om et fiskested. Hvor Kveita ligger så tett at du kan gå tørrskodd over sørøysundet, torsken er så stor, at du kan bruke huet til garasje og den lokale bowlingbana bruker stor Uer i stedet for bowlingkuler.

http://kart.gulesider.no/m/nN04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord for deg, Sørøya er alle søringers våte drøm om et fiskested. Hvor Kveita ligger så tett at du kan gå tørrskodd over sørøysundet, torsken er så stor, at du kan bruke huet til garasje og den lokale bowlingbana bruker stor Uer i stedet for bowlingkuler.

http://kart.gulesider.no/m/nN04f

Finnmark blir LITT for langt.. dessuten, så blir det mye dyrere enn å reise sørover (og kaldere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det er lokale bestander av piggvar i hele Vestfjorden, og de blir store her. Problemet er å finne dem...

Har ikke hatt anledning til å teste plassen, men en yrkesfisker ga meg en lokalitet som han hadde fått flere på 15+. Plassen ligger mellom noen øyer litt ut i havet. Det er også fanget småtasser på flere av sandstrendene i Salten. Bare å finne ut hvor de drar når de blir større...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det er lokale bestander av piggvar i hele Vestfjorden, og de blir store her. Problemet er å finne dem...

Har ikke hatt anledning til å teste plassen, men en yrkesfisker ga meg en lokalitet som han hadde fått flere på 15+. Plassen ligger mellom noen øyer litt ut i havet. Det er også fanget småtasser på flere av sandstrendene i Salten. Bare å finne ut hvor de drar når de blir større...

Ah, takktakk. Noen konkrete navn på strendene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Engelskmenn er jo drevne på "turbot-fishing" da. Er vel like vant med de som vi er med å fiske torsk :P

Skulle likt å vite hvor.. sikkert Breivika evnt. rundt hjertøya om han var ute i båt.

GARANTERT ikke i Burøysundet, for der har jeg dykka så utrolig mye og aldri sett noe som ligner engang. Bare uhorvelige mengder rødspette, kveite, sandflyndrer og lomre (og en og anna breiflabb og steinbit)

Men vil ut å få meg en piggvar !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelskmenn er jo drevne på "turbot-fishing" da. Er vel like vant med de som vi er med å fiske torsk :P

Skulle likt å vite hvor.. sikkert Breivika evnt. rundt hjertøya om han var ute i båt.

GARANTERT ikke i Burøysundet, for der har jeg dykka så utrolig mye og aldri sett noe som ligner engang. Bare uhorvelige mengder rødspette, kveite, sandflyndrer og lomre (og en og anna breiflabb og steinbit)

Men vil ut å få meg en piggvar !

At du ikke ser de, betyr ikke at de ikke er der... de er mestere i kamuflasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.