Gå til innhold
Fiskersiden

Havfiskeutstyr til dypt vann (Venstresveiv)


PeterSL
 Share

Recommended Posts

Hei,

Jeg er på utkikk etter litt bedre fiskeutstyr til fiske fra båt.

Planen er å fiske med agn, og helst på dypere vann (Blålange f.eks). Det jeg driver mest med innenfor fiske er kystmeite/surffiske og får derfor fisket nok på grunnere områder. (Under 100 meter) Det er derfor jeg er interresert i å fiske dypt når jeg kommer meg i båt.

Det jeg trenger er altså en stang til meite, med en snelle (VENSTRESVEIV) som kan holde nok snøre til å fiske på minst 500 meter. Stangen bør også tåle lodd rundt 500 gram. Jeg er vant til å sveive med venstre, og når jeg prøver meg på sneller med høyresveiv blir det bare tull.

Verken stang eller snelle må være det aller beste, det skal bare gjøre jobben. Jeg har sett litt på Penn Senator 4/0, denne ligger i prisklassen jeg tenker er grei. Kommer denne i venstresveiv?

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Havfiskesneller/Penn/Senator/Penn-Senator-4-0-113H2-H%C3%B8yre-sveiv-123916-p0000055265

Noen som kan hjelpe meg her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en med bar line kap,og venstre sveiv.

om den duger er vet jeg ikke,sjekk linken til trolling.no (larvik Fiskesport)

http://www.trolling.no/

Er gode priser der på komplette sett.

PENN SQUALL Lever Drag
35853c.jpg42853c.jpg

46853c.jpg

Penn Squall er bygd for tøft fiske. Snellehus og sideplater i graphite.
Spole i aluminium. Drev i bronse. Sveiv med Power grep.
Dura Drag bremsesystem. 5 forseglede rustfrie kulelager + 1.
Instant anti-revers lager. 3 ringer på spole gir bedre kontroll på senefylling.
Squall 50 og 60 kommer med utrekkbare festeøyer for havfiskesele.
49853c.jpg

PENN
Linekapasitet-mono
Vekt
Utveksling
Kulelager
Veil.pris
vår pris
Squall 30 LD
360m/0,46mm
519g
6,1 : 1
6
1999,-
1449,-
Squall 40 LD
450m/0,48mm
593g
5,1 : 1
6
2199,-
1599,-
Squall 50 LD *
460m/0,56mm
805g
4,3 : 1
6
2349,-
1699,-
Squall 60 LD *
460m/0,61mm
833g
4,3 : 1
6
2499,-
1799,-
Squall 40 Left Hand * LD
300m/0,46mm
593g
5,1 : 1
6
2199,-
1599,-
Squall 60 Left Hand * LD *
460m/0,61mm
833g
4,3 : 1
6
2499,-
1799,-

* med festeøyne til havfiskesele. *venstrehånds sveiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har det samme "problemet" at det er vanskelig å bli vant å holde stang med venstre hånd sellom det er bare en vane. Derfor jeg har sjekket mange Norske nettbutikker og UK butikker på jakt etter multiplikatorsneller med venstre sveiv. Og tilbud er fattig, mild sagt.

I ditt tilfelle ville jeg gott for Penn squall pga høyere utveksling som er nesten dobbelt så høyere an senator. Det betyr at du sveiver dobbelt so fort opp fra 500 m dyp når sjekker du agnet. Tro meg - det er ganske irriterende å bruke flere minutter å sjekke agn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller enkleste er å begynne å bruke høyresveiv. Stor omvendig er det ikke, etter en dag er du

Helt enig at det er enkleste, men.........for noen av oss er det ikke so enkelt å bli vant til omvending, akkurat som noen av oss kan aldri slutte å røyke, sellom har lyst å slutte.

Selvsagt, at alt er mulig, men jeg skal bruke kun venstresveiv siden det er enklere for meg.

Ikke sikker på hva jeg skal gjøre jeg. Jeg føler meg direkte evneveik når jeg sveiver med høyre, så det blir sikkert en tung omvending. Squall ser jo grei ut.

Så var det stang... Noen tips?

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Hav-og-trollingstenger/Shimano/Beastmaster/Shimano-Beastmaster-AX-Boat-Slim-7-6--30-50-lbs-148742-p0000080153

Ser veldig spennende ut.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da trur jeg at jeg ville ha gått for en Beastmaster 2-30 eller 30-50 lbs,heller.

54853c.jpg Beast Master BX Boat
55853c.jpg

Ganske rå stang dette,ser di har den hos Larvik FS til 1399 og 1499,

og komplett med snelle for 2499 (med en TLD 20),sikker på at du kan bytte ut den snella med en Penn squall med venstere sveiv istede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis venstre sveiv er viktig, så kan du eventuelt sjekke Ebay eller utenlanske nettbutikker. Se da etter speedjig sneller, de kommer ofte i lefty versjon.

Jeg bruker speedjig snelle til dypvannsfiske og synes det fungerer utmerket. Snellene er ofte lette, har god brems, korrekt giret (utveksling), og gjerne med en lengre arm slik at du får bedre moment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du husker jo hvordan det var da jeg kjøpte min første multiplikator Schizo. Når meg og deg satt på 200-300 meters dyp og jeg fikk den brosmen på 3,7 eller hva det var, jeg kjempet jo mer mot melkesyre i venstrearmen enn fisken selv, men nå er det null problem i grunn. Er bare en tilvenning sak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei

er i Bergen på fredag - veit nokon kvar i Bergen eg kan få tak ei godt multisnelle med venstre sveiv ?

campelen kanskje ? nettsiden funker ikkje

takk før hjelpen

Mener jeg så en Penn Senator med venstre sveiv på Norsk Fletteri i Nordåsdalen sist jeg var der.

http://www.norsk-fletteri.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da trur jeg at jeg ville ha gått for en Beastmaster 2-30 eller 30-50 lbs,heller.

54853c.jpg Beast Master BX Boat

55853c.jpg

Ganske rå stang dette,ser di har den hos Larvik FS til 1399 og 1499,

og komplett med snelle for 2499 (med en TLD 20),sikker på at du kan bytte ut den snella med en Penn squall med venstere sveiv istede.

Fin stang til variert fiske. Men husk på å sjekke ringene ofte. En eller flere av ringene har en tendens til å ryke/sprekke etterhvert (skjer ikke med alle disse stengene, men noen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin stang til variert fiske. Men husk på å sjekke ringene ofte. En eller flere av ringene har en tendens til å ryke/sprekke etterhvert (skjer ikke med alle disse stengene, men noen).

Jeg har ikke peiling på utstyr til fiske fra båt, men er dette en stang som egner seg godt til fiske med agn? Må vel minst ha en 30lb. stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 30 lb er en grei allrounder. Bruker det selv til dypere enn 100 meter. Ellers kan en klare seg med litt lettere til meite og pilkefiske på grunnere vann, men variasjonen mellom stenger i den klassen er enorm. Noen er blaut og andre er potte stiv, og så har man alt imellom. Beastmaster stenger er bra de, få noen til og henge litt i tuppen når du ser etter ny stang, så du ser hvordan den oppfører seg og om du liker det.

Det beste råd jeg kan gi på sneller med venstresveiv, er att du venner deg til og bruke høyresveiv. Det føles snålt i starten, men det går fint. Bruk ett lett belte for og holde stangen stabil under sveiving og kjøring av fisk.Er veldig magert med sneller for havfiske med venstresveiv.Trollingsneller kan gå, men lever ofte litt kortere pga belastningen av tungt bly.

Til pilking og spinnfiske må jeg fremdeles skifte til en haspel :-) Har ikke fått meg selv til og konvertere der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 30 lb er en grei allrounder. Bruker det selv til dypere enn 100 meter. Ellers kan en klare seg med litt lettere til meite og pilkefiske på grunnere vann, men variasjonen mellom stenger i den klassen er enorm. Noen er blaut og andre er potte stiv, og så har man alt imellom. Beastmaster stenger er bra de, få noen til og henge litt i tuppen når du ser etter ny stang, så du ser hvordan den oppfører seg og om du liker det.

Det beste råd jeg kan gi på sneller med venstresveiv, er att du venner deg til og bruke høyresveiv. Det føles snålt i starten, men det går fint. Bruk ett lett belte for og holde stangen stabil under sveiving og kjøring av fisk.Er veldig magert med sneller for havfiske med venstresveiv.Trollingsneller kan gå, men lever ofte litt kortere pga belastningen av tungt bly.

Til pilking og spinnfiske må jeg fremdeles skifte til en haspel :-) Har ikke fått meg selv til og konvertere der.

Jeg har en 30lb ABU stang som er stiv som et spett, ikke det mest behagelige å fiske med...

Klarer du å sveive med høyre i båt og skifte tilbake til venstresveiv når du bruker haspel? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 30lb ABU stang som er stiv som et spett, ikke det mest behagelige å fiske med...

Klarer du å sveive med høyre i båt og skifte tilbake til venstresveiv når du bruker haspel? :o

Ingen problem. Gammal vane vond og vende der, hehe. Vet ikke vilken abu du har der, men fungerer nok helt fint og starte med. Se hvordan den blir med 500+ gram bly på dypet.

Endret av stranger79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem. Gammal vane vond og vende der, hehe. Vet ikke vilken abu du har der, men fungerer nok helt fint og starte med. Se hvordan den blir med 500+ gram bly på dypet.

Ok, jeg så for meg at om jeg begynte å sveive med høyre måtte jeg bruke høyre til all sveiving. Det er en abu boat Seven, billig stang som kneler om du hiver på 500 gram vil jeg tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg så for meg at om jeg begynte å sveive med høyre måtte jeg bruke høyre til all sveiving.

Høyre sveiving med multiplikator og venstresveiving med haspel. Hvis du har prøvd å sveive med høyre på haspelutstyr så skjønner eg godt at du sliter, for det blir helt feil for mange

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mye "rart" når det gjelder plassering av snelle/stang.. Skriver "rart" da alt er jo slik man føler for det da.. Selv plasserer jeg havfiske stangen under høyre arm.. holder den med vestre og sveiver med Høyre.. Med snella oppå stangen... Ser mange som bruker haspel med snellen oppå og, men for meg blir det naturlig å ha den under, og sveiver da med venstre,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.