Gå til innhold
Fiskersiden

Havfiskeutstyr til dypt vann (Venstresveiv)


PeterSL
 Share

Recommended Posts

Jeg vurderer å bare bruke Big Baitrunner til dypvannsfiske fra båt, jeg har allerede snellen og skal kjøpe en ny spole der jeg skal legge på multifil. Rundt 0.25. Da får jeg ganske mange hundre meter på. Tenker å bruke dette til dypvannsfiske fra land og så har jeg en spole med 0,32 til havål. Er utvekslingen høy nok på Shimano Big Baitrunner til å kunne bruke den til dypt vann fra båt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1

Du kommer til å slite ut snella di bare på å sjekke agn. Husk at du må sveive inn flere hundre gram bly fra hundrevis av meter... Dette er en type belastning baitrunnersnella ikke er lagd for.

Ei skikkelig grom speedjigg snelle kunne vel takla det men da er jo hele vitsen borte...

Kjøp deg heller ei billig brukt penn 114H eller no anna ræl, vil takle dette mye bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høy nok utveksling? Du kommer til å måtte pumpe absolutt alt, haspel på dypet har jeg null tro på.

Okei, da vet jeg i alle fall det.

+1

Du kommer til å slite ut snella di bare på å sjekke agn. Husk at du må sveive inn flere hundre gram bly fra hundrevis av meter... Dette er en type belastning baitrunnersnella ikke er lagd for.

Ei skikkelig grom speedjigg snelle kunne vel takla det men da er jo hele vitsen borte...

Kjøp deg heller ei billig brukt penn 114H eller no anna ræl, vil takle dette mye bedre..

Ok. Er det stor forskjell på 114H og den Senator 113? Altså forskjellen på 6/0 og 4/0 i denne serien... Klarer jeg meg med 4/0?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

30 lbs tror jeg er mer enn nok. Det tilsvarer vel,28mm, vet at de i OHK bruker,25mm-ish på Mausund noe som kan være ganske tungt fiske med fisk opp mot 30 kg og av og til sei på samlet vekt over 30 kg. Lite vits å ha snøre som tåler mye mer enn bremsen tar, men 40 lbs er vel heller ikke alt for tykt, så begge vil funke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvor tykk multi bør jeg gå for? Jeg vil jo ikke ha for tynt, og heller ikke for tykt, spesielt ikke når jeg skal fiske så dypt. Jo tynnere jo bedre, men det må jo holde om storfisken tar agnet. Er Tuf line 30lb. passelig eller bør jeg gå opp til 40lb.?

jeg ville brukt 0,32 mm-0,40 på dypet. kan anbefale Penn Squall en kamerat som bruker denne på dypet. Den kommer i tillegg med venstresveiv. ville ikke gått for 20-30 lbs stang på dyp opp mot 500 m du må fort opp i lodd mellom 700gr og 1 kg på strømutsatte steder. kjøp 30-50 punds stang.

http://www.alderneyangling.com/index.php?route=product/product&path=35_183_60&product_id=205

Denne i 50 pund er kanon på pilking i tillegg da du slipper det irriterende at snøret vikler seg rundt stangringene.

penn sehawk, shimano beastmaster (men ikke med slim ringer). okuma solterra er og en god stang til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville brukt 0,32 mm-0,40 på dypet. kan anbefale Penn Squall en kamerat som bruker denne på dypet. Den kommer i tillegg med venstresveiv. ville ikke gått for 20-30 lbs stang på dyp opp mot 500 m du må fort opp i lodd mellom 700gr og 1 kg på strømutsatte steder. kjøp 30-50 punds stang.

http://www.alderneyangling.com/index.php?route=product/product&path=35_183_60&product_id=205

Denne i 50 pund er kanon på pilking i tillegg da du slipper det irriterende at snøret vikler seg rundt stangringene.

penn sehawk, shimano beastmaster (men ikke med slim ringer). okuma solterra er og en god stang til dette.

Takk for svar. Ja, jeg må nok opp til en 50lb stang. Skal se om jeg får tak i Squall med venstresveiv, hvis ikke går jeg for Senator, selv om den har mindre utveksling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Schizo, ble det Penn-snelle med venstresveiv, og i så fall hvilken? Har du fått testet den skikkelig?

(Til dere som anbefaler tilvenning til høyresveiv i stedet: Med all respekt, spar dere. Som Schizo ganske tydelig beskriver har også jeg forsøkt dette og ikke vært fornøyd.)

Jess! Penn Squall 60 LDLH :) Jeg har hatt den i ca et halvt år nå og jeg har fått brukt den flere ganger i Hardanger der jeg har fisket helt ned til litt over 650 meters dyp. Den arbeider som en hest og jeg er veldig fornøyd! Den blir ganske stor og tung til lettere fiske, men til tyngre fiske er den helt super!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haspel på dypet kan du glemme, enkelt og greit. Senator er en tung og klumpete snelle som ikke gir mye fiskeglede. Det er meninga å bytte sveivehånd når du går over til multi, er som regel de som sveiver med høyre på haspel som må ha venstresveiv på multi. Om du absolutt må ha så har charkbait rimelige avet-sneller med venstresveiv. Avet LX er passe size til ditt bruk. Ellers sjekk westin-stenger, de er litt mer snertne enn shimano, syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.