Gå til innhold
Fiskersiden

Recommended Posts

Torsdag er vel nesten og regne som en del av helgen, i det minste langhelgen. Etter en fiskeløs måned, den første på mange år så var det på tide å flekke opp litt fisk igjen.

Vi startet dagen med litt SØ fiske på Jeløya. Vi testet et nytt sted som vi hadde troa på. Desverre var ikke været helt med oss. Skyfritt og blikkstille er som kjent ikke supert SØ vær for slukdengere. Det ble en del småtorsk i skumringen og en liten sø tass som glapp. Etterhvert som mørket kom dro vi videre til Drøbak for å pynte på artslisten.

På brygga møtte vi Bjørndalen en kompis fra forumet som også micromeitet. Var ikke så mye spennende nedi vannet utenom noen stiklinger som ikke ville ha rekebit. Sild var det derimot mye av. Manglet denne på lista, men de var mer interessert i splitthaglet enn rekebiten. Var en del børstemark som svirret rundt og da vi agna med disse ble sildene litt mer på hugget. Flekka opp en og ga stanga videre til bror så han kunne fiska opp mer agn, mens jeg speidet etter nye arter.

IMG_2954_zps77d45471.jpg
Sild - 150g

Fant ikke noe mer spennende så da var det bare å sette seg i bilen og kjøre hjemover. Skulle tross alt tidlig opp på jobb fredagen.

Helgen skulle tilbringes i Sandnes i forbindelse med jobb. Hadde alliert meg med Jon-Eirik og Tommy som skulle guide meg til litt nye arter. Ble plukket opp av Tommy utenfor hotellet og kjørt til første havn.

Vi trålet rundt og lyste i vannet mens vi speidet etter spennende arter. Til å begynne med så vi ikke så mye spennende annet enn svartkutlinger og tangstiklinger. Stiklingene var ikke veldig lekevillige. Etterhvert spotter Tommy en ålekvabbe som jeg får fiske på. Kvabbe er ikke vanskelig å be og første nye art er i boks.

IMG_2971_zps6bf6ecd3.jpg
Ålekvabbe - 101,6g

Vi fortsetter lete rundt på brygga og oppdager etterhvert en dvergulke som sitter på veggen. Ny art nr 2.

IMG_2955_zpsc5b028f6.jpg
Dvergulke - 40g

Finner en fin stikling som viser interesse for mysisen og suger den faktisk inn. I det jeg setter tilslag spytter den ut. ARG! Innser at dette kan bli min nemesisfisk!

Ser ikke noe mer spennende så vi kjører til neste spot. Her skal det visst være gode sjanser for rognkjeks og kystringbuk. Vi lyser og vender blader for å se etter fiskene. Vinden demper mulighetene noe, men vi finner en del kjeks. Finner endelig en som vil leke. Setter tilslaget og kjører den litt før den faller av i overflaten. Fisken er ikke av den raske sorten så jeg plukker den opp med hånda. Teller forsåvidt som ny art, men som gutta sier. 1 er flaks, 2 er dyktighet. Flekker opp en større en etterhvert så da er art nr 3 i boks.

IMG_2979_zps1c12871a.jpg
Rognkjeks - 22,5g

Gutta spotter en stooor kystringbuk jeg får fiske på. Får perfekt plassering på agnet, men fisken vil ikke bite. Litt surt. Hadde vært digg å få kryssa av den arten. Etter å ha trålet det meste av bryggene sier vi god natt til Jon-Eirik og kjører videre til siste spot.

På siste spotten fisker jeg raskt på en tangsprell. Fisken stikker av med agnet og vinner denne gangen. Vi lyser rundt på brygga og ser flere fisk som kan være spennende. Mot slutten dukker det opp flere stiklinger igjen. Den ene er lekevillig og suger til seg mysisen. Denne gang sitter tilslaget ordtlig og fisken flekkes opp på land. Et lite jubelbrøl utløses og art nr 4 kan krysses av.

IMG_2994_zpsd2284d45.jpg
Tangstikling 7,7g

IMG_2995_zpsd0725912.jpg
Assosiert

Lørdag så ble jeg igjen plukket opp av Tommy. Jon-Eirik kunne desverre ikke være med. Første tur gikk til dirdal. Her skulle noen dypvannsarter fiskes. Agnet fikk såvidt treffe bunn før det begynte og små nappe. Typisk svarthå tegn. Det viste seg å være rett. Art nr 5.

Første var stas. De neste 4 ikke veldig. Imponerende hvor store agn de klarer.

IMG_3006_zps73c51c28.jpg
Svarthå - 302g

Etterhvert døde det litt på hele brygge og vi kjørte litt lenger inn i fjorden. Her la vi noen stenger på dypet mens vi lyste på grunna. Vi spotte horder med skrubber. Desverre forsvant de store med en gang vi kom. Plutselig spotter jeg en skate inne på grunna. Vipper makrellbiten rett foran snuten og den svever rett over og begynner tygginga. Gir den litt tid før jeg setter tilslag. Kroken sitter litt dypt, men innafor. Moro med art mange mangler på sin liste.

IMG_3025_zps7d01a07e.jpg
Kloskate - 515g

Vi flekker opp et dusin eller 2 med skrubber og prøver å fiske litt på noen laksesild også, men får de ikke til å bite. Tommy fisker opp et par med håv så vi får tatt litt bilder. Er vel bare en kode som må knekkes med disse og.

IMG_3029_zps98dc636c.jpg
Bøtta

IMG_3033_zps531eab98.jpg
Laksesild.

Klokka var allerede blitt mye og det var på tide å komme seg tilbake til hotellet. Totalt ble det 7 nye arter (6 i vest og 1 i øst) og er nå oppe i 67 totalt. Årsmålet er å passere 70 totalt, men tror den må oppjusteres litt. Ellers vil jeg rette en stor takk til Tommy og Jon-Eirik som frivillig stiller opp som guider og sjåfører og deler sine god plasser. Takk gutta! står i evig gjeld til dere kommer til østlandet. :)

Endret av Cassius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.