Gå til innhold
Fiskersiden

Allround tackle og slep til båtfiske


fredsjo
 Share

Recommended Posts

Hei

Har fisket mye de siste dagene fra båt, og fått torsk, lyr, sei osv. Problemet mitt er at absolutt alt er tatt på pilk/mark-kroker. Har fisket en del med havfiskebom rigget med slep, samt en opphenget over slepet. Får INGENTING. Har agnet med seifilet og reker (hver for seg). Prøvd store og mindre kroker og stort og smått agn. Lurer på om jeg fisker "feil".

Jeg slipper snøret ned så jeg kjenner at loddet treffer bunn og lar vinden/strømmen dra båten bortover. Lar bare slepet henge langs bunnen slik at jeg kjenner det er kontakt med loddet i bunn. Men null napp...

Bør man fiske mer aktivt med bom? Altså dra det hele opp og ned slik man gjør med pilk?

annen teori er at jeg pynter slepet feil. Sist hadde jeg en blå/hvit blekksprut ca 5cm over kroken, sammen med et par perler for å holde den på plass. Null og niks....

Har og prøvd enklere med bare slange og krok..

Så: kan noen legge ut er bilde av et godt allround slep?

Fisker forøvrig på alt fra 15m til kjempedypt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå høres det ikke ut som om du fisker i "fiskemekka" akkurat, du burde fått ett eller annet på det agnet. Men hva om du prøver makrell som agn? Det lukter mer enn sei og reker, og kan gi bedre fangst. Selv bruker jeg omtrent aldri sei alene, og reker bruker jeg mest til småfisk og flatfisk.

Ta gjerne bilde av det du bruker :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok pyntet slepet feil.

Du må bruke mer perler å slikt.

Helst 'The Real Deal".

Gjerne litt gull, eller en flott diamant, det liker fisken.

Men fra spøk til revolver.

Noen dager bryr fisken seg ikke om agn i det hele tatt.

Andre dager er den veldig aktiv.

Har veldig lite å si hvordan slepet ser ut.

Dersom du fisker litt "aktivt" kan det trigge fisken til å bite.

Da tenker jeg på litt opp og ned fra bunn. (ikke pilking, men rolig opp å gjerne slippe den ned, for å dunke den i bunn)

Når du kjenner napp så lar du den rolig gå ned til bunn, om den ikke er der allerede.. så venter du til fisken har fått tygget litt.

Generelt funker agnfiske bedre desto dypere du kommer.

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres egentlig ut som at du gjør mye rett, men at det kanskje er en blanding av mange småting.

Jeg vet at mange nybegynnere ofte drar igang med store mengder pynt i form av slanger, spinnere og perler, men det simple er ofte det beste. For mye pynt kan uansett gjøre at agnet blir dårlig presentert og at snøre klusser seg. Et par perler og/eller et lite spinnerblad er som regel nok, så lenge du ikke fisker på dypt vann da.

Noe annet som slår meg er at du kanskje bruker for store agn og kroker i forhold til områdene du fisker på?

Agn trur jeg ikke er det største problemet, sild og makrell funker riktignok bedre en sei, men reker er alltid bankers.

Så er det jo også plassen du fisker på da.. Når jeg fisker med slep passer jeg iallefall alltid på at jeg fisker på bløt bunn, men nå bruker ikke jeg slep til annet en flatfisk da. En bra plass er selvfølgelig det viktigste av alt, men den jobben må du gjøre..

Skulle også laste opp bilde av slep, men det funka ikke. Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå høres det ikke ut som om du fisker i "fiskemekka" akkurat, du burde fått ett eller annet på det agnet. Men hva om du prøver makrell som agn? Det lukter mer enn sei og reker, og kan gi bedre fangst. Selv bruker jeg omtrent aldri sei alene, og reker bruker jeg mest til småfisk og flatfisk.

Ta gjerne bilde av det du bruker :).

Du det har du nok helt rett i. Merker det bare har blitt mindre og mindre fisk her de siste årene. Mulig det har noe med oppdretsanleggene som er anlagt i fjorden, ikke vet jeg. Synd er det i allefall!

Jeg skal ta bilde av det jeg har rigget så snart jeg kommer meg ut igjen. Forferdelig vær her i dag.

Da tenker jeg på litt opp og ned fra bunn. (ikke pilking, men rolig opp å gjerne slippe den ned, for å dunke den i bunn)

Når du kjenner napp så lar du den rolig gå ned til bunn, om den ikke er der allerede.. så venter du til fisken har fått tygget litt.

Generelt funker agnfiske bedre desto dypere du kommer.

Tor Arne

Tusen takk for tipsene! Da tror jeg at jeg gjør ting rett..! Prøver å se for meg hvordan slepet oppfører seg mens jeg fisker det, og poenget må jo være at det slepes langs bunn, eller evt. beveger seg rett over bunnen.

Høres egentlig ut som at du gjør mye rett, men at det kanskje er en blanding av mange småting.

Jeg vet at mange nybegynnere ofte drar igang med store mengder pynt i form av slanger, spinnere og perler, men det simple er ofte det beste. For mye pynt kan uansett gjøre at agnet blir dårlig presentert og at snøre klusser seg. Et par perler og/eller et lite spinnerblad er som regel nok, så lenge du ikke fisker på dypt vann da.

Noe annet som slår meg er at du kanskje bruker for store agn og kroker i forhold til områdene du fisker på?

Agn trur jeg ikke er det største problemet, sild og makrell funker riktignok bedre en sei, men reker er alltid bankers.

Så er det jo også plassen du fisker på da.. Når jeg fisker med slep passer jeg iallefall alltid på at jeg fisker på bløt bunn, men nå bruker ikke jeg slep til annet en flatfisk da. En bra plass er selvfølgelig det viktigste av alt, men den jobben må du gjøre..

Skulle også laste opp bilde av slep, men det funka ikke. Lykke til ;)

Jeg har nok ikke for mye pynt. Men blekkspruten kan jeg selvfølgelig sløyfe. Er bare litt godt å vite at om agnet skulle falle av/bli spist av, så er det NOE der.. En deilig visshet. ;)

Jeg har forsøkt med forskjellig størrelse på krokene. Alt fra passe store typiske torske-kroker (J-kroker), til mindre kroker egnet helt ned til flatfisk.

Konklusjon:

Mulig jeg rett og slett fisker litt på feil plass... Har litt trøbbel med båten om dagen og (se annen tråd), så får ikke gått så langt ut som jeg vil.. :( Så må holde meg litt i nærområdet.

Forferdelig vær her i dag:

ECAA5D74-0B05-4962-86A7-ACDD2D360CB2_zps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkle er ofte det beste, generellt så bruker mange for store kroker, vet ikke hva du har på. Et alround takle ville jeg lagt opp med en 5/0-7/0 på slepet og 2/0-5/0 på opphengerne. varier hva du har på de forskjellige. gjerne hvitt selvlysende nederst på slepet og mørkere med kontrast mikset med noe selvlysende øverst. se litt rundt på Asgeir Alvestads blogg. han har mye god info og er blant de beste om ikke den beste havfiskeren i norge. her er et eksempe: http://www.eu.purefishing.com/blogs/no/asgeir-alvestad/2013/05/08/et-godt-allround-takkel-for-dypet/

husk og at du må finne riktige steder å fiske:-) spør litt rundt etter tips:-)

Endret av karmøyfisk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips! Har lest litt på bloggen hans tidligere, og lært mye derfra. Har og sett mange videoer fra han..! Men kanskje på tide å åpne bloggen hans igjen å repetere litt. :)

Dette er området jeg fisker i pr nå:

http://kart.gulesider.no/m/57Qwb

Det er litt "kjedelig" som dere ser. Skrår liksom likt ned fra land over alt, til veldig dypt vann hvor det er padde flatt hele veien... Umulig å se ut steder å prøve uten ekkolodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville testet på grunnene over 100meter.

Det er ofte noe fisk der.

Brosme/lange/annet kjekt.

Ellers gjelder det å finne "rett bunn".

Sjansen for å få noe bra på bløt bunn er ganske liten.

Så plasser det er bratt, er ofte plasser som har hard bunn.

Der er det ofte langer.

Ellers må du rett å slett bare prøve deg fram.

Har testet mange mange plasser her i Stavanger området.

Det tar litt tid å teste, men du får masse erfaring med det.. så blir det mye lettere å finne bra plasser.

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dere? Hehe. Personlig liker jeg litt mer varierte bunnforhold, slik jeg finner utenfor Lofoten. Men jeg har altså primært fisket på 5-50 meter, og fått lite. Men fikk i dag et tips om dette stedet:

http://kart.gulesider.no/m/kTm7f

(Landrøpynten) At dette området skulle huse mye brosme i allefall. Så tenker å prøve i skrentene der. Og så tenker jeg å forsøke denne 146-grunna dere så. Må innrømme jeg har oversett den. Så blir en fin dag på sjøen i morgen - så fremt jeg får motoren på båten i gang igjen. Hehe

Tusen takk for tips så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg knipset et bilde av et tackle jeg knøt i dag:

023F8B3B-73A7-47FB-A529-7A1A79B90596_zps

Der den grønne markkroken har jeg en løkke hvor jeg lett kan bytte til hva det måtte være. Satte bare på denne grønne for illustrasjon :)

Har en liten sirkelkrok øverst for å kanskje få litt bifangst av de med mindre kjeft, mens kroken nederst er en mustad 6/0, altså kanskje litt i største laget..! Men var det jeg hadde for hånden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være lurt med lenger mellomrom mellom krokene. Gjerne en meter, eller mer, da får du fisket i fler vannlag. Kan kanskje være litt hemmende med j kroker og sirkel kroker om hverandre.

Er ikke så farlig med en liten sirkel krok.

Jeg har akkurat det samme selv for å få mindre arter.

Aldri vært noe problem for meg.

Men hvis jeg var deg hadde jeg brukt en noe større krok på resten.

Jeg bruker selv 10/0 kroker.

Større/mer agn = større fisk.

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Er ikke så farlig med en liten sirkel krok.

Jeg har akkurat det samme selv for å få mindre arter.

Aldri vært noe problem for meg.

Men hvis jeg var deg hadde jeg brukt en noe større krok på resten.

Jeg bruker selv 10/0 kroker.

Større/mer agn = større fisk.

Tor Arne

Jeg trodde ærlig talt 6/0 var i største laget jeg. Hehe. En slik mustad 6/0-krok, vil den tåle en kveite om man skulle være så heldig en dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom kroken sitter, så tåler den det nok.

Kommer jo an på størrelsen på kveita osv.

Men jeg vil tro sen/annet utstyr vil ta kvelden før kroken din.

16/0 er nok ikke unormalt å bruke på kveite.

Kveita er glupsk, den tar det meste!

Ikke at jeg er noe kveite ekspert (aldri fått en selv).

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.