Gå til innhold
Fiskersiden

Torsk med parasitter


Andreas84
 Share

Recommended Posts

Jeg har fisket litt med stang på Frøya. Jeg har kun fått torsk, utenom en sei.

I går fikk jeg en torsk på 2kg. Når jeg fikk den opp på land, så jeg den hadde en del "Cryptocotyle lingua" (jeg vet ikke det norske navnet for parasitten), CL har de fleste torskene jeg har fått, hatt.

I tillegg hadde den kraftig med gjellemakk (Lernaeocera branchialis), og noen lakselus på kroppen. Jeg tror ihvertfall det var lakselus utifra bildene jeg har sett på nettet.

Hitra og Frøya er jo kjent for oppdrett av fisk. Å plassene jeg har fisket er ikke så altfor langt fra disse oppdrettsanleggene.

Er fisken langs kysten generellt mer forurenset og plaget?

Er det trygt å spise fisken?

Evt. hvilke typer parasitter er ufarlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på vestlandet kalles den ofte bare prikkesyken. Men så lenge du varmebehandler kjøttet skikkelig er det ingen fare.

Ingen av parasittene her i landet utgjør en trussel for mennesker , så lenge du ikke eter den rå, men klart det ikke frister og spise syk fisk.

Forurensing er ett problem ja, kjenner ikke tilstanden i hitraområdet. Oppdrettsanlegg skulle forøvrig vært utfisket med dynamitt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg fikk avsmak for fisking når jeg dro opp den 3x parasitt torsken.

Det har vært mer eller mindre prikkesyke på alle torskene jeg har tatt opp, så jeg trodde torsken så slik ut. :o

Frøya leverer "Salmar", og jeg tror det er mer oppdrett her, enn på Hitra. Generellt er det veldig mye oppdrett, så det har blitt til at der jeg har fisket fra, ikke har vært stort lenger en 1-2 km fra annlegg.

Det bugner av torsk her. Å det virker som det kun er torsk ved kysten (med unntak av den ene seien jeg fikk). På kaia kan en se torskestimer på rundt 20 torsk i 1-1.5 kg størrelsen. Det er bare å senke sluket så har en napp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.