Gå til innhold
Fiskersiden

Påske, mer enn bare e-stoffer


Relaks
 Share

Recommended Posts

Som tittelen tilsier, går det an å bruke påsken til noe annet enn å bare konsumere snop (e-stoffer). Jeg for min del brukte tiden til fisking for det meste.

I år, som mange andre år var det igjen på tide med en aldri så liten påskeferie. Ferien ble lagt til familiehytten i Hardanger, eller nærmere bestemt Rosendal.

Da jeg og moderen kom inn var det enda litt lyst, så jeg nesten hev båten utpå sjøen i håp om å rekke å prøve på noe småhai før kvelden tok til. Det gikk vell i grunn rett til helvete da alt som ville bite var en gjeng med små horelanger, alle på under 2 kg. Så needless to say, jeg dro inn igjen.

Men kvelden var enda ung, så jeg så min mulighet for å bedrive litt micromeite i nærmeste båthavn. Jeg røsket med meg stangen, en pose reker, et sabiki takkel og en hodelykt og lå lystig i lag bortover. Det tok ikke mange minuttene før kveldens første svartkutling var på land, og jøye meg, ny pers!

13932095831_a032917386_b.jpg

Men etter at denne småstygge saken var landet utviklet i grunn fisket seg som det å se tippeligaen etter å ha sett noen premier league kamper, rett til bunn asså. Jeg fortsatte imidlertidig fisket i noen timer til uten de store resultatene før jeg valgte å tutle avgårde til hytten igjen. Når jeg ankommer hytten bestemmer jeg meg for å ta en aldri så runde på kaien for å se om det kanskje var noen artige dvergulker som ville bite.

Dvergulker var det nokk av, men det var en annen fisk som fattet interessen min, nemlig en aldri så liten skrubbe. Jeg agnet opp den nederste kroken på et sabiki og slengte det uti foran trynet på fisken. Jeg fikk ikke mer enn strammet senen før rakkeren bet på.

13932106012_4c65216240_b.jpg

Vekten stoppet på 573 gram og art nr. 43 var på land!

Dagen derpå kan i grunn oppsummeres med dette bildet

13932136381_084b60b70f_b.jpg

Elendig vær og ingen ting annet enn en buttload pikkhå og horegjel

Men dagen derpå igjen derimot skulle vise seg å bli en meget oppegående dag. Det tok ikke mer enn en snau time etter frokosten var fordervet før dagens første fisk satt på kroken, og hvilken fisk!

13932449622_e1d7ac5fde_b.jpg

Min første lomre og art nr. 44 i boks!

Men den gode starten på dagen stoppet ikke der. Mens jeg sender melding til schizo om at jeg har tatt ny art ser jeg kjapt ned i vannet, og hva ser jeg? Jo, jeg ser utrolig nokk en liten paddetorsk midt på lyse dagen! Jeg grep febrilsk etter stangen og en reke, etter 5 minutter satt jeg i fosterstilling på kaien. Jeg hadde utrolig nokk klart å få min første paddetorsk midt på lyse dagen!

13955207655_e0a342ae9c_b.jpg

Art nr. 45 på land og årsmålet om å nå 45 arter oppfylt allerede i april!

13955249595_b928fb36f9_b.jpg

Er jammen ikke mange arter som er mye kulere enn den rompetroll look-a-liken her asså!

Da jeg allerede hadde en god dag tenkte jeg at jeg like gjerne kunne prøve på blålange og svarthå siden dette er arter jeg mangler. Så båten ble rigget til og jeg dro avgårde mot en av hardangerfjordens mange dype skrenter i håp om blålange. Men som med forsøket på småhai under dag 1 gikk også dette til helvete. Absolutt ingenting som ville bite, så da ble det heller et forsøk på micro når mørket tok til. Igjen røsket jeg med meg microstangen, noen reker og en lommelykt i håp om at noe artig skulle skjule seg i mørket. I likhet med de fleste micro turer jeg har dratt på ble kveldens første art en svartkutling, og igjen, ny pers!

13932104682_e4a38da24c_b.jpg

Slo den "gamle" med hele 1 gram, men det var noe annerledes med denne svartkutlingen......

13932135001_3f6f84eca3_b.jpg

Har du sett? den mangler et øye!

Etter en handikappet svartkutling og en håndfull mindre funksjonshemmede svartkutlinger var jeg inne på tanken om å ta kvelden, men dette stoppet opp i det jeg så en skrubbe ligge helt i ro på bunnen. Aldri skift en vinnende taktikk, så prosedyren for å få denne på land ble som ved min første. Og i likhet med min første bet denne raskere enn en tangstikling ignorerer agnet (ikke noe jeg har opplevd enda ;) )

13932135801_83553bd9a5_b.jpg

Dagen etter fikk vi besøk, og blant besøket var en fiskeglad østlending som jeg ikke akkurat hadde noe behov for å overbevise før han foreslo at vi skulle dra på fjorden. Han hadde aldri fisket etter noe annet enn østlandsgjedde, så da tenkte jeg at litt vestlandshai var tingen for å dra på smilebåndet hannes. Så vi røsket opp noen småsei som agn og fyrte ned agnet på ca. 200 meter. Dette var visst helt feil taktikk denne dagen da alt som bet var en gjeng brunsnegler. Jaja, fikk hvertfall ny pers!

Etter at den første plassen viste seg å være ubrukelig dro vi til neste, men denne var heller ikke akkurat kanon etter hai ettersom vi traff midt i lusuer bonanza. Etter rundt 20 lusuer til sammen fikk jeg i hvertfall forbedret persen min fra 150 gram til 274 gram, og fra 274 gram til 360 gram, så bedre enn ingen ting!

13932109046_6f6bc9b58c_b.jpg

274 gram

13955208945_62348b1d89_b.jpg

360 gram.

Da dette var siste dagen med aktivt fiske å påsken er det ingenting igjen å gjøre enn å slenge på noen bilder og håpe at alle har hatt en fin påske! :)

13955309553_fa0ae83e22_b.jpg

13955308493_9ce80c4341_b.jpg

13932138426_80beee75c5_b.jpg

13932143496_98899a4dc8_b.jpg

13955315183_68b5644860_b.jpg

Prøvde å ta bilde av all små lyren over sandbunnen, gikk litt så som så....

13955700264_fe3473a4bc_c.jpg

Adios Hardanger for denne gang!

Endret av Relaks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.