Gå til innhold
Fiskersiden

Kutlingidentifikasjon


Recommended Posts

Jeg tror jeg har blitt ganske flink på å identifisere kutlinger, men jeg føler meg ikke helt 100% enda. Fint om noen kunne bekreftet eller avkrefte dette.

Jeg kommer nok til å poste flere bilder fremover jeg trenger bekreftelse på.

Denne var litt anderledes enn de andre sandkutlingene jeg fikk samme kveld, og jeg blir svimmel når jeg prøver å telle skjell. Jeg sliter med å se hvor skjellene begynner og slutter enkelte steder. Men det er vel en sandkutling.

http://postimg.org/image/57yx9lqul/

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sandkutling

Good stuff, da er jeg ikke så dum.

Sandkutling.

Har noen bilder her, som kan hjelpe med identifisering i fremtiden.

ext17184.png

ext17182.png

Takk, men desverre er det ikke mye hjelp å få fra bilder. Farger og mønster varierer fra fisk til fisk, så den eneste måten man kan være sikker på art er om man teller skjell og studerer ryggfinnen, noe som kan være litt vrient innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

For å gjøre forvirringen total rundt kutlinger:

Jeg fisket opp to kutlinger i helgen som ved første øyekast kunne se ut som sandkutlinger.

Det viste seg å være "yngel" av sortkutling, men ble nesten litt skremt over hvor like de så ut.

Eneste tydelige forskjell ved litt studering: Første ryggfinne litt overdimensjonert men ikke mye (ser ut som denne blir kraftigere når fisken blir større), hodet litt bredt sett ovenfra, haleroten litt vel kraftig. Har ikke tatt med den sorte flekken bak på første ryggfinne på sand, fordi den ikke alltid er spesielt synlig.

Ellers fargetegninger veldig like. Skjell har jeg ikke tatt med heller. Blir svimmel av å telle skjell enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.