Gå til innhold
Fiskersiden

Hvorfor er ikke dette kommet før?


tah
 Share

Recommended Posts

Ser ikke lovende ut i det hele tatt. Sløsing med hvalvkvasi løsninger blir dessverre som å pisse i buksen for å holde varmen :(:thumbsdown: Her må penger konsentreres mot noe som er rømningssikkert- luse/sykdomstett. Altså lukkete anlegg.( som også kan nyttiggjøre seg av kloakken).

Endret av villlax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke lovende ut i det hele tatt. Sløsing med hvalvkvasi løsninger blir dessverre som å pisse i buksen for å holde varmen :(:thumbsdown: Her må penger konsentreres mot noe som er rømningssikkert- luse/sykdomstett. Altså lukkete anlegg.( som også kan nyttiggjøre seg av kloakken).

Bra holdning. La oss sette alt annet på vent innen forebygging av lus, rømming, sykdommer etc, og helder vente til man (kanskje) klarer å utvikle lukkede anlegg som er gode nok.

Det blir som å si at vi ikke skal sløse penger på fornybar energi i klimakampen, fordi vi bør satse alt på å utvikle kaldfusjonsreaktorer.

Faktum er at det trengs mange nye løsninger skal man få bukt med problemene som næringen står ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra holdning. La oss sette alt annet på vent innen forebygging av lus, rømming, sykdommer etc, og helder vente til man (kanskje) klarer å utvikle lukkede anlegg som er gode nok.

Det blir som å si at vi ikke skal sløse penger på fornybar energi i klimakampen, fordi vi bør satse alt på å utvikle kaldfusjonsreaktorer.

Faktum er at det trengs mange nye løsninger skal man få bukt med problemene som næringen står ovenfor.

Setter du spørsmål med min holdning, bør du lese innlegget mitt en gang til <_<(holdning til hva forresten?) . Det er ikke tvil at jeg vil ha bukt med næringens herjinger med miljøet. <_<<_< .Eller?

Uendelig med utfordringer ,JA. Min klare oppfatning er at anleggene må inn i lukkete anlegg eller på land. -_-

Faktisk avvikle hele næringen hvis de ikke snart blir stueren.Bra holdning? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salmar har vel et prosjekt på gang hvor de skal bygge en senkbar rigg som bygges på samme prinsipp som boreplattformer. De blir mye større og skal sta langt ut til havs. Skulle visst være helt lukket og rømingssikkert og redusere lusproblemet da den ikke trives i så åpent hav.. Visstnok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter du spørsmål med min holdning, bør du lese innlegget mitt en gang til <_<(holdning til hva forresten?) . Det er ikke tvil at jeg vil ha bukt med næringens herjinger med miljøet. <_<<_< .Eller?

Uendelig med utfordringer ,JA. Min klare oppfatning er at anleggene må inn i lukkete anlegg eller på land. -_-

Faktisk avvikle hele næringen hvis de ikke snart blir stueren.Bra holdning? ;)

Hvis holdningen din er at vi skal avvikle næringen så er det forsåvidt greit for meg, men da regner jeg med at du har tilsvarende holdning til en lang rekke andre næringer i landet vårt også.

Mitt poeng: Stopper man utvikling på den måten man driver nå, så har man ingen næring å plassere i lukkede anlegg når de klare om kanskje 5 år, og hvis man fortsatt har en næring da så vil fotavtrykket være større om man hadde fortsatt utviklingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter du spørsmål med min holdning, bør du lese innlegget mitt en gang til <_<(holdning til hva forresten?) . Det er ikke tvil at jeg vil ha bukt med næringens herjinger med miljøet. <_<<_< .Eller?

Uendelig med utfordringer ,JA. Min klare oppfatning er at anleggene må inn i lukkete anlegg eller på land. -_-

Faktisk avvikle hele næringen hvis de ikke snart blir stueren.Bra holdning? ;)

Er ikke no i veien med holdningene dine, du er bare totalt urealistisk og selvgod og vil dermed sitte på gjærdet, klappe deg selv på skuldra fordi du har så fine holdninger, og være topp-fornøgd med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forøvrig vært to dager på en konferanse om lukkede flytende anlegg. Bare der var det 9 forskjellige konsept som ble presentert. Overraskende mange som har kommet langt og som har produsert flere generasjoner fisk, dog i litt begrenset volum. Mye spennende på gang, jeg har personlig fått mer troen på at det kan lykkes å få til produksjon iallefall opp til stor postsmolt i slike anlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele laksenæringa er suspekt.

Om noen finner på løsninger som kan bidra med og

gjøre denne næringa mer miljøvennelig, så er det bare å

rope hurra.

Men en god løsning har stort sett alltid en bakside, så det er bare

å vente og se.

Suspekt en nok bare forbokstaven. Men samtidig kan en begynne å lure på våre folkevalgte. Flytter jeg en fisk her på land uten å søke blir jeg bøtelagt. Slipper våre fjøslaksrøktere ut 100000000 kalles det bare rømning.!!!! Klart disse multimilionærene flirer hele veien til banken <_<<_<

Jaja , slenger ned en lenke som faktisk spyr ut litt info på en del problemer og utfordringer vår fauna drukner i pga husdyr under overflaten.

https://www.facebook.com/groups/34664878471/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenke helhet. Å løse et av problemene løser ingenting -_-

http://www.nrk.no/sognogfjordane/_-lukka-oppdrettsanlegg-er-framtida-1.11703611

Innslag på Dagsrevy nrk1 også- der der er fokus på mer enn bare et av mange problemer med dagens måte å røkte på. Her må en total omvelting av hele cowboy-bransjen -_--_-

Endret av villlax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Men med lukka merdar som kan regulere temperatur og vasstilførsel kan det bli lettare å flagge ut bransjen, fryktar Ystmark."

Ikke rart denne bransjen ikke ser fremmover. Strategien er vel å trenere. Går jo tross alt utover lommeboken :thumbsdown:

http://www.nrk.no/sognogfjordane/skeptisk-til-lukka-oppdrettsanlegg-1.11709643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.smolaks.no/wp/wp-content/uploads/2012/04/laks21.pdf


http://www.sysla.no/2014/05/12/havbruk/resultatene-fra-denne-merden-overrasker-selv-grunderen/


Er ikke no i veien med holdningene dine, du er bare totalt urealistisk og selvgod og vil dermed sitte på gjærdet, klappe deg selv på skuldra fordi du har så fine holdninger, og være topp-fornøgd med det...

Skal ikke det Martin, skal ikke sitt på noe gjerde å slå meg verken her eller der. ;);) Skal stadig være på hugget å være med å presse på ang ny og bærekraftig måte å røkte fjøslaks. ;);)

Selvgod og totalt urealistisk? <_< Hvem er du , om jeg tør spørre ? B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suspekt en nok bare forbokstaven. Men samtidig kan en begynne å lure på våre folkevalgte. Flytter jeg en fisk her på land uten å søke blir jeg bøtelagt. Slipper våre fjøslaksrøktere ut 100000000 kalles det bare rømning.!!!! Klart disse multimilionærene flirer hele veien til banken <_<<_<

Trur dette må være det galnaste eg har lese på nett nokengang. Sjønner ikkje kordan det går an å tru oppdretterne bevist dumper laks i sjøen :blink: Ser heller ikkje hvorfor disse multimillionererene ska le over å ha tapt 5-6 milliarder i rømt fisk :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur dette må være det galnaste eg har lese på nett nokengang. Sjønner ikkje kordan det går an å tru oppdretterne bevist dumper laks i sjøen :blink: Ser heller ikkje hvorfor disse multimillionererene ska le over å ha tapt 5-6 milliarder i rømt fisk :mellow:

Galnaste :thumbsup:

Jaja, nå er vel ikke poenget om de slipper fisk med vilje eller ikke. Vi er langt forbi det fakta at det rømmes så mye fisk at den knekker villfisk. Og vi er langt forbi diskusjon om denne bransjen produserer rikdom eller ikke. :innocent:

Det det handler om nå er å komme med løsninger i sjøen som eliminerer det meste av problemene næringen påfører naturen i dag før den ødelegger resten. <_<

Sendte med noen lenker som virker lovende. Hær må politikerne våkne å pålegge nytenking og komme med løsninger som alle kan leve med.

Det som skjer nå(får jeg håpe) er at disse nye merdene kan brukes i varmere farvann. Da har vi en ny eksport nisje plutselig ^_^ men vi mister sikkert noe eksport av fjøslaks ?

Norske oppdretter kan gå på en smell hvis de ikke følger med i utviklingen ;)

Ps. ja et tror mange av rømningene ikke er "naturhendelser" ;)

Legger med det siste jeg har fått med meg ang lus

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/fiskeri/taalegrensen-for-oppdrettslaks-er-overskredet-6-til-10-ganger/a/588564/

Endret av villlax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja ska ikkje starta noke lengre diskusjon.. blei bare så :o av det eg las at ikkje kunne la vær å svare.. Trur nok også lukka merd på sjø noke ala aquafarm sitt er veien å gå (var jo med å ta 2 plass i idecup 2009 Hordaland med "OceanFarm" ein lignende ide om eit bærekraftig oppdrettsanlegg) :closedeyes: + var innom det eindel i hovedoppgava.. så lufta ein slik ide eindel for næringa den gang.. og ein ser jo at den har blitt mykje meir positiv til dette no enn det den var for 4 år siden :) så ting tar tid. Det har jo ikkje mangla på ideer og småskala testing som har vert lovende men det meste fungerer ikkje i storskala. Så er nok eindel testing og forbedringer som gjenstår enda. Pluss at det er ikkje alltid utfordringene og problemene blir tatt med i artiklene..

Endret av Benson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.