Gå til innhold
Fiskersiden

Hjelp til valg av nytt utstyr ( snelle , stang m.m. )


Alcazzzar
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen.
På forhånd takk for alle svar, tips og hjelp :)

Har vokst opp ved sjøen og fisket mye iløpet av mitt liv, men hovedsakelig gamlemåten med pilk fra båt. Ble "bitt" av fiskebasillen i fjor så kjøpte meg et billig teleskopsett fra Abu Garcia som funker.....
Ble endel timer i fjor med dette settet og merker at jeg må ha noe mer/bedre. Sitter med følelsen om at det er hval på kroken når det maks er snakk om 1 kg torsk.. ;)

I den forbinnelsen så trenger jeg litt hjelp. Har sett igjennom diverse norske sider som selger fiskeutstyr ( skittfiske m.m) , men blir liksom ikke helt klok på hva jeg trenger. Er så mye å velge mellom.

Kommer hovedsakelig til å brukes til båtfiske(havfiske?), har båt både i Oslofjorden og nede ved Hvaler.

Har satt meg et budsjett for rundt 2000 for både stang og snelle.. Så om noen kunne hjulpet meg ved å komme med tips til hva som er best for mitt bruk / budsjett, så hadde jeg satt stor pris på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet :)

For å kunne gi noen spesifike råd hjelper det å vite litt mer om hva slags fisk du hovedsakelig fisker etter på hvilket dyp o.l.

Men det virker som om du fisker litt sånn som meg, båtfiske etter sei, torsk og andre ting som kan smake godt.

Jeg kjøpte en Shimano beastmaster 20-30 lbs og en Shimano tld 20 som jeg fylte med 0.31 multi.

Du kan nok gå for en 10-20 lbs stang også, men den vil nok være litt i overkant myk når du får på 2-300 gr og oppover.

Jeg rota rundt litt og fant et par tilbud og fikk alt til rett under totusenlappen.

Ferdige pakker med stang og snelle har jeg dårlig erfaring med, kanskje det finnes noen andre her på forumet som kan være behjelpelige med hva som funker (om noen) av båtfiskepakker?

Lykke til og skitt fiske uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet :)

For å kunne gi noen spesifike råd hjelper det å vite litt mer om hva slags fisk du hovedsakelig fisker etter på hvilket dyp o.l.

Men det virker som om du fisker litt sånn som meg, båtfiske etter sei, torsk og andre ting som kan smake godt.

Jeg kjøpte en Shimano beastmaster 20-30 lbs og en Shimano tld 20 som jeg fylte med 0.31 multi.

Du kan nok gå for en 10-20 lbs stang også, men den vil nok være litt i overkant myk når du får på 2-300 gr og oppover.

Jeg rota rundt litt og fant et par tilbud og fikk alt til rett under totusenlappen.

Ferdige pakker med stang og snelle har jeg dårlig erfaring med, kanskje det finnes noen andre her på forumet som kan være behjelpelige med hva som funker (om noen) av båtfiskepakker?

Lykke til og skitt fiske uansett :)

Støtter denne. Har samme comboen selv. Stanga er jeg veldig fornøyd med, men snella er ikke mer en 'helt grei' etter min mening. Uansett et 'ok' kjøp dersom du ikke ønsker å svi av mye penger på utstyr. Du må nok regne med å bytte ut snella etter en sesong eller to dersom du ikke steller veldig pent med den. Min har allerede begynt å synge på siste vers etter snart 2 sesonger. Men det må nevnes at jeg er såpass lat at jeg har gitt F*** i vedlikehold, så da kan man vell ikke forvente noe annet.

Endret av Alexander Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også har du jo lawson inshore 12-30lb hos skitt fiske til 499,- Bedre stang til den prisen finner du neppe.

Derimot vil jeg IKKE anbefale Shimano TLD 20. Denne blir for stor og spesielt sidetung. Om du da ikke skal jakte stor kveita.

TLD 15 eller Lawson GTR-15 er et mye bedre valg. Da kan du pilke i lang tid uten å bli sliten i håndleddet.
og med 0.28 - 0.32 multisnøre så får du også på mere snøret enn va du har behov for. Bremsen tåler også fisk som er langt kraftigere enn va du normalt kan forvente. For kraftig utstyr gjør rett og slett selve fiske opplevelsen dårligere.

Selv har jeg Lawson inshore 12-30lb og Lwson GTR-15 som ny innkjøpt utstyr. Dette skal forhåpentligvis testes nå til helgen. prisen ble 1398,- hos skitt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker så mye , her var det gode og hjelpsomme svar :)

Da skal jeg ta en titt på disse to alternativene som har blitt nevnt her .

Spørsmål nr 2 .. ;)

Sikkert dumt spørsmål.. Ser at det selges snøre i masse forskjellige farger... men vil ikke fisken se dette ? hehe.. (hvis de ikke er fargeblinde da... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter denne. Har samme comboen selv. Stanga er jeg veldig fornøyd med, men snella er ikke mer en 'helt grei' etter min mening. Uansett et 'ok' kjøp dersom du ikke ønsker å svi av mye penger på utstyr. Du må nok regne med å bytte ut snella etter en sesong eller to dersom du ikke steller veldig pent med den. Min har allerede begynt å synge på siste vers etter snart 2 sesonger. Men det må nevnes at jeg er såpass lat at jeg har gitt F*** i vedlikehold, så da kan man vell ikke forvente noe annet.

Jeg har tld20. Har ikke gjort noe som helst av vedlikehold på 8 år. Full av salt og fiskeslo ved fler anledninger. Funker som en drøm, og jeg har brukt den MYE.

Anbefaler deg å klage på snella di.

Dog er selve sveiva kort og kan med fordel byttes til en litt større og lenger.

Klassifiserer denne til havfiske. 500g+ tackle på jakt etter fisk 5kg+

Til lettere kystfiske bruker jeg en mindre og lettere snelle.

Endret av Lars Holte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tld20. Har ikke gjort noe som helst av vedlikehold på 8 år. Full av salt og fiskeslo ved fler anledninger. Funker som en drøm, og jeg har brukt den MYE.

Anbefaler deg å klage på snella di.

Dog er selve sveiva kort og kan med fordel byttes til en litt større og lenger.

Klassifiserer denne til havfiske. 500g+ tackle på jakt etter fisk 5kg+

Til lettere kystfiske bruker jeg en mindre og lettere snelle.

Ser nå at jeg var litt kjapp på labben. Jeg har en Shimano TRN snelle, ikke TLD.

Den anbefales altså ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fylte snella mi med knall gul multi og bruker et par meter klar mono som fortom.

Det funker glimrende. Jeg ser sena godt og det virker ikke som fisken blir skremt.

Har hørt om folk som fester pilken rett i mulitsena. Funker visst det også, men jeg har som regel en eller to opphengere over pilk eller drag og da er en litt robust monosene mer resistent mot tenner og andre ting enn multi og grei å lage opphengere på synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.