Gå til innhold
Fiskersiden

Ny båt - oppgradering fra gummibåten :)


kje
 Share

Recommended Posts

Da jeg endelig fikk jolleplass i Oslofjorden kjøpte jeg meg en jolle: Terhi Micro Fun med styrekonsoll og 9.9 hk Tohatsu totakter. Ikke akkurat beregnet for fisking men med litt modifisering blir den iallefall en god oppgradering fra gummibåten! Dessuten slipper jeg å blåse den opp hver gang jeg skal ut å fiske :)

post-25360-0-42933400-1401571479_thumb.j

Kjøpte noen syrefaste rekker for å feste stangholderene på. Etter å ha oppdaget at disse var for brede for båtripa tok jeg drillen å borret nye hull i rekkene som var tettere. Gjennom Erik sin Evada-tråd her på forumet fikk jeg tips om å bruke olje som jeg dyppet boret i med jevne mellomrom.

post-25360-0-27416200-1401570996_thumb.j

De ble så skrudd til båtripa med Tec7 som lim og ikke minst for å forhindre vanninntrengning inn i dobbeltskråget.

post-25360-0-73588600-1401571050_thumb.j

Da ble stangholderne enkelt festet til rekkene.

post-25360-0-10148400-1401571527_thumb.j

Ekkolodd braketten ble festet til styrekonsollen med ledning ned til et selvlaget lithium-batteri 12v. Giveren ble festet med den hjemmelagde portable versjonen. Da var båten klar for trolling! :)

post-25360-0-03890700-1401572122_thumb.j

post-25360-0-68309700-1401572138_thumb.j

Planen videre er å få montert et feste for el-motor ved siden av bensinmotoren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanon! Jeg har faktisk hatt en Micro Fun selv for en liten mannsalder siden. Lykke til med nyvinningen. :)

Takk :)

Ja rett etter jeg hadde kjøpt den leste jeg fra erfaringsdatabasen der du skrev den var ubrukelig fiskebåt men knall til gøy på sjøen. Men det har faktisk fungert ganske greit sålangt etter modifiseringene. Uansett største båten jeg får plass til på jolleplassen.

gratulerer

Dorger sjøl med en to-takter, en johnson 25 Hk. Det går greit hvis du gir litt gass innimellom og blåser den rein. To-Tre sekunder etpar ganger med halv gass er nok, du trenger ikke å ta opp snørene, for båten får ikke nevneverdig fart av det.

Ja, har gitt litt gass innimellom. Greit å ikke la den gå sur og sote pluggene. Men det blir utrolig bra dersom jeg greier å lage en motorbrakett til el-motoren ved siden av for en mer "lydløs" trolling. Har skaffet meg en Minn Kota 55lb som drar greit og det skal jo ikke så mye til på denne lille jolla. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går att fiska från i stort sett alla flytetyg, så länge man gör de anpassningar som behövs. Det finns ju drömbåtar för oss alla, men man får ju rätta in sig efter verkligheten, ekonomi, båtplats och andra parametrar. Under flera år har jag fiskat från en Ryds 390, och det har leverarat både gädda, havsöring och torsk här nere i Sydsverige. Nu har vi skaffat oss en större båt, så jag känner väl igen din glädje över att ha fixat till något som funkar bättre än det man haft tidigare. Tycker dina modifieringar ser lyckade ut.

Grattis till ny båt och skitfiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Ja rett etter jeg hadde kjøpt den leste jeg fra erfaringsdatabasen der du skrev den var ubrukelig fiskebåt men knall til gøy på sjøen. Men det har faktisk fungert ganske greit sålangt etter modifiseringene. Uansett største båten jeg får plass til på jolleplassen.

Var jeg så hard i omtalen min? Det var noen år siden, så jeg har lært meg å moderere meg siden da. :)

Jeg brukte den med en 20HK 2T Yamaha autolube (min siste 2T) og en 15HK 4T Mercury. Med Yamahaen gjorde den over 30 knop og var morsom men livsfarlig siden du fikk løft på selv den minste krusning på vannet. Fordelen med den er at den er utrolig stabil i forhold til lengden, to mann kan fint stå på rekka. Men det brede, grunne og runde skroget gjør også at den slår fort og kan bli vinglete i dorgefart. Men som svensken sier må vi alle prioritere, og Microen og du blir helt sikkert gode venner. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jeg så hard i omtalen min? Det var noen år siden, så jeg har lært meg å moderere meg siden da. :)

Jeg brukte den med en 20HK 2T Yamaha autolube (min siste 2T) og en 15HK 4T Mercury. Med Yamahaen gjorde den over 30 knop og var morsom men livsfarlig siden du fikk løft på selv den minste krusning på vannet. Fordelen med den er at den er utrolig stabil i forhold til lengden, to mann kan fint stå på rekka. Men det brede, grunne og runde skroget gjør også at den slår fort og kan bli vinglete i dorgefart. Men som svensken sier må vi alle prioritere, og Microen og du blir helt sikkert gode venner. :D

Ja jeg tror det var noe sånt du skrev, men kan på en måte forstå det. Den er jo ikke laget for dorging akkurat og som du sier er skråget veldig rundt. Men etter justeringene er det for meg en stor fremgang bare å komme til ferdig rigget båt for hver tur! :) Det blir nok ikke lenge til neste oppgradering heller, så denne blir nok bare en av båtene i "rekken". :D

Men jeg klør meg litt i hodet på hvordan jeg skal få festet en el-motor ved siden av totakteren.

Som du ser er det ikke mye plass og en del ukurante vinkler.

akter.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min lagde jeg et feste selv, som jeg monterte der du har ekkoloddgiver-gummikopp-saken nå. Det er noen år siden, så minnet er ikke helt på topp, men jeg mener jeg brukte to vinkeljern beregnet på takstoler og en plankebit. Jeg lagde også et tilsvarende feste i fronten så jeg kunne bytte på hvor elmotoren skulle stå. Fordelen med å bruke den foran, var at slowtrollingen ble mye mer retningsstabil, siden elmotoren bare surret og gikk mens jeg brukte bensinmotoren som "ror".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan jeg forstå Erik.

Idag laget jeg en provisorisk variant med trefjøler, hengsel og en skrutvinge. Hektet på elmotoren og testet det ut fra båtplassen og inn. Det virket solid nok. Det skal testes mer imorgen på en trolling runde i Oslofjorden. Tauet er som en sikkerhet bare i tilfellet "worst scenario". :)

post-25360-0-36276400-1401831221_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Etter en sesong med Micro Fun har jeg idag kjøpt meg en Yamarin 4410 med Yamaha 40hk. Har bestillt boblehavn til den så jeg får oppleve å bruke båten på fine vinterdager og tidlige vårdager. Var ganske fornøyd med Micro Fun og alle modifiseringene jeg gjorde, men gleder meg til å dorge med en større selvlensende båt med firtakter motor. :) Nok en oppgradering fra gummibåten i år. :lol:

post-25360-0-74064800-1412925085_thumb.j

Endret av kje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis !

Alltid kul med nya grejer..... vi har kört vårt nybygge sen i våras, och håller fortfarande på att utrusta den, det är ju så mycket roligare att fiska än att skruva dit prylar... :thumbsup: så det drar ut på tiden....

Här nere i Sydsverige hoppas jag på likadan vinter som förra, då kunde vi ha lillbåten i hela vintern, endast 2 veckor vi var infrusna. så vi siktar på att kunna fiska hela säsongen, gädda och småtorsk fram till 1 januari, sen fullt fokus på havsöringen igen..

post-29577-0-76497600-1413533681_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en sesong med Micro Fun har jeg idag kjøpt meg en Yamarin 4410 med Yamaha 40hk. Har bestillt boblehavn til den så jeg får oppleve å bruke båten på fine vinterdager og tidlige vårdager. Var ganske fornøyd med Micro Fun og alle modifiseringene jeg gjorde, men gleder meg til å dorge med en større selvlensende båt med firtakter motor. :) Nok en oppgradering fra gummibåten i år. :lol:

attachicon.gifYamarin 4410.jpg

Grattis med ny-ny båt kje hehe :D

Yamarin er erkjent bra båter. Den minner meg på min første båt her i Norge, en Unik 15 som jeg kjøpte i 1992. Motoren var en Mariner 25 hk 2T som jeg kjørte med frem til ca 2000 da jeg sålgte den for samme peng jeg ga for den. Men den var dog litt modifisert da. Til den kjøpte jeg selvfølgelig Lowrance versting lodd på den tiden, et LMS-350A med GPS (med DGPS-mottaker/antenne, motsvarigheten til EGNOS i dag) og jeg hadde to svingere, en dobbeltsvinger for 200 + 50 kHz og en for dypvannsfiske, 50 kHz og kunn 10-11° strålevinkel. Byggde selv en switch-box for å kunne skifte svingere uten å måtte koble inn og ur kontaktene.

På din båt er det enkelt at montere dyprigger i vinkelen på akterripas rekkerør. Det finns mange billige håndsveivede rigger og festebraketter i handeln.

Vedr trolling med elmotor så rekommenderer jeg deg at montere elmotoren frem i baugen heller enn i akteren. Grunnen er at en elmotor har veeeeldig lite å si da det blåser till litt og det blir vanskelig å halde kursen. Hvis du snurrer med båten så så får du en vase du seint skal glømme med alle stanglinene sammen. Jeg veit hvordan det er, har gjord det selv the hard way......, 2 ggr ;)

Ditt 12V lithiumbatteri hørtes intressant ut. Fortell.................... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ramon. :) Ja jeg har sett en Yamarin med dyprigger festet på håndrekkene. Bør de monteres i vinkelen på akterripas rekkerør?

Jeg solgte el-motoren min da den ikke gikk fortere enn max 2 knop med Micro Fun`en, og da går den nok ikke noe fortere med Yamarinen. Dette var en Minn Kota 55 lb. Neste gang jeg evt skaffer meg en el-motor skal jeg nok feste den i baugen som du sier.

El-motor står nok ikke øverst på prioriteringslisten for øyeblikket. Først må det litt elektronikk ombord, ekkolodd og kartplotter, kanskje en VHF dersom jeg får tatt sertifikatet snart, deretter tenker jeg muligens på en dyprigg eller to, og gjerne en løsning på planerboardmast, så hadde det jo vært kjekt med autopilot, tilslutt så får jeg vel lyst på enda en ny og større båt... :D

Jeg kan kanskje lage en tråd en gang om selvlaget 12V lithiumbatteri dersom det er noe interresse for det.

Endret av kje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.