Gå til innhold
Fiskersiden

mikur
 Share

Recommended Posts

Jeg og faren min tok en liten kveldstur rundt Holmestrand i går kveld.

Siden vi hadde kontakt med fisk fra første kast ble det til at begge fisket med Kuusamo Taiga 24gr og med fluen Ida long wing 1" som opphenger. 2 mann, 2,5 fisketimer, totalt ca 20 makrell, ca 15 sei og 3 sjøørreter.

Største makrellen på ca 700gr, største sei på ca 1,5kg og største sjøørret veide halvkiloen. Var ca 50/50 fordeling mellom opphengeren og sluken. Største sei tok flua, sjøørretene tok sluken. Mistet også en del fisk. Den største sjøørreten ble hardt skadet og ble middag. Resten ble sluppet ut igjen.

post-24499-0-37970900-1405248491_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott fangst og jeg regner med at du mener at det var de to andre ørretene dere satte ut og ikke sei og makrell. Mange år tilbake møtte jeg to eldre herrer på Snekkestad som hadde fisket vestfold rundt for å få sei. Stekt løk og sei var nemlig det beste de visste. Jeg er langt på vei enig. Ellers lurer jeg på det samme som Puderhunden for hvis dette er fra land er det oppmuntrende..

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra land ja:) Mye brisling i fjorden om kveldene. Tror fordelingen for øyeblikket er at du må innom 20 makrell og 10 sei for å få 1 sjøørret:)

To av tre sjøørreter svømmer videre ja (Slipper ut så nesten alt av SØ - tar opp kanskje mellom 1-2kg totalt i året og stort sett kun hvis de er skadet), alle seiene og de fleste makrellene slippes ut. Med unntak av 1 sei tror jeg de andre var under minstemålet på 32cm eller hvertfall tett på. Sei og makrell inngår ikke i "C&R regnskapet" mitt men tok 4-5stk så det blir et par makrellmiddager (er ikke spesielt glad i makrell). Tar dog aldri opp fisk under minstemål, aldri STOR fisk og ikke mer enn jeg spiser. Unntaket fra regelen er hvis den blør fra gjellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftig!

Fangsten din stemmer med statistikken min ....jeg må utaskjærs for tia for å unngå millioner av småsei og makrell i jakten på middags sei.

Da tenker jeg på sei fra 2-5 kg.

Ikke bare smaker de fantastisk med stekt løk og nykokte poteter, men de byr også på en rimelig heftig fight :)

De står på og rundt grunnene utaskjærs her i Lillesand nå.

Seien og lyren liker også Taiga sluken fra Kuusamo :)

Den du har brukt der i overskya vær og brun/kobber med sorte striper i solskinn tar helt overlegent med fisk :)

Jeg er veldig imponert.

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

2 uker siden forrige tur pga økning i antall familiemedlemmer.

Prøvde en morgentur for anledningen som ga en snau halvkilos - 37cm. Sverger til Kuusamo Taiga etter sjøørreten med Ida longwing som opphenger. Denne gangen var det opphengeren som fristet mest. Taigaen trigger fisken til å følge og så tar den ofte opphengeren.

Denne gangen var det ikke noe bifangst. Mye mindre overflateaktivitet på morgenen enn på kvelden men er også blitt enda et par grader varmere i vannet enn det var for et par uker siden så det kan være medvirkende årsak i mindre aktivitet.

post-24499-0-58633400-1406396038_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OHOI !!!!!

Gratulerer så mye med den lille :)

Regner med den blir hetende Aurejeger....hahahaha :)

Gutt eller jente du har laga?

Heldig er den som vokser opp med en sportsfisker som far ;)

Og sist men ikke minst gratulerer med nydelig sjøørret !! :)

TAIGA FRA KUUSAMO slutter bare ikke å imponere!!!!!!!!!!

Kan du være så grei å sende meg en link en vei på hvor jeg kan få kjøpt denne Ida Longwing du sverger til?

Ser det finnes små variasjoner.

Hvilken farge brukte du på Taiga sluken denne gang forresten?

24 gr brun med sorte striper?

Jeg har aldri vært borti en sluk som tar så mye sjøørret, sei, lyr og horngjel i mitt liv.

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Er en liten gutt. Navnet Aurejeger ble det ikke men han blir nok det før eller siden allikevel:)

http://keilir.no/produkt/fluer/tuber/long-wing-tuber/ida-long-wing-tuber

1" og 1,5". Er litt opp og ned hva jeg putter på men begynner gjerne med den største:)

Denne gangen var det faktisk til forveksling en 24gr brun/kobber med nærmest gule striper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei en liten kveldstur i kveld også. Var mye grass og grums i overflaten så det var vanskelig å dra sluken inn uten å renske opp litt samtidig.

Ble dog en makrell og en liten sjøørret (var bare ca 250gr) på samme sluk i grønn/blank før jeg gikk lei av å rense sluk:) Begge svømmer videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde med en kompis som fisket etter sjøørret for første gang onsdag forrige uke. Dette var første turen min uten SØ i sommer. Derimot fikk debutanten 1 liten på 24gr Kuusamo Taiga Blå på kast #2. Selvom den var kun 250-300gr så fikk ikke jeg SØ på kast #2. Var vel heller på tur #10 :)

2-3 timer gikk, begge fikk en haug med makrell før debutanten fikk en SØ på 520gr på en rød og svart Kuusamo Taiga 25gr. Samme size som 14gr men tykkere. Et napp og du er hekta gjelder absolutt her.... Blir flere turer sammen:)

post-24499-0-26241800-1406996750_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.