Gå til innhold
Fiskersiden

Innkjøp av stang og snelle, Shimano


LasseH
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg er ny på forumet, og jeg skal gå til innkjøp av nytt fiskeutstyr. Har fisket av og på i noen år, stort sett fra båt, da vi har dorget.

I år har jeg fått interessen for å pilke, og vil derfor gå til innkjøp av litt bedre stang og snelle for dette. Har lest litt rundt og jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med å finne ut om jeg har funnet en bra kombo. Det er stort sett pilking på dybden 50-150 meter, og i noen sjeldne tilfeller opp til 150-250 meter.

Stangen jeg har sett meg ut er en Shimano beastmaster: http://www.salarsport.no/produkt/stenger-havfiske/shimano-beastmaster-cx-boat-20-30-lb.

Snellen er en Shimano TLD 20: http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Havfiskesneller/Shimano/TLD/Shimano-TLD-20--109311-p0000040717.

Jeg har sett meg ut powerpro depth hunter som line. Er det kurant med 0,28 mm og 450 meter?

Er dette en god kombinasjon av utstyr for mitt fiske?

På forhånd takker jeg for hjelpen.

Mvh
Lasse

Endret av LasseH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet :)

Jeg skal prøve å svare deg så godt jeg kan ut ifra egen erfaring.

Jeg har montert den snella du nevner på den stanga du sikter til og fisker stort sett på samme måte som deg. Stanga og snella har jeg ingen problemer med å anbefale.

Kvalitetsmessig og med tanke på fiskeopplevelsen gjør du en god investering.

Husk at du kan sende snella på service på Shimano sitt verksted i Norge anytime.

Jeg gjør det ca 1 gang å året avhengig av hvor mye snella er brukt og har alltid sneller som er i tipp-topp stand.

Jeg synes aksjonen og følsomheten i stanga er nydelig under alt fra pilking til agnfiske der jeg bare sitter og venter på rykk i stangtuppen på alt fra 80-200 m dyp.

For å beholde følsomheten med det som er i enden av snøret har jeg fylt snella med 0.31 og 40lbs multi sene.

Kort sagt tror jeg du kommer til å være fornøyd med knallgodt fiskeutstyr i åresvis.

Skitt fiske og lykke til med kjøpet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet :)

Jeg skal prøve å svare deg så godt jeg kan ut ifra egen erfaring.

Jeg har montert den snella du nevner på den stanga du sikter til og fisker stort sett på samme måte som deg. Stanga og snella har jeg ingen problemer med å anbefale.

Kvalitetsmessig og med tanke på fiskeopplevelsen gjør du en god investering.

Husk at du kan sende snella på service på Shimano sitt verksted i Norge anytime.

Jeg gjør det ca 1 gang å året avhengig av hvor mye snella er brukt og har alltid sneller som er i tipp-topp stand.

Jeg synes aksjonen og følsomheten i stanga er nydelig under alt fra pilking til agnfiske der jeg bare sitter og venter på rykk i stangtuppen på alt fra 80-200 m dyp.

For å beholde følsomheten med det som er i enden av snøret har jeg fylt snella med 0.31 og 40lbs multi sene.

Kort sagt tror jeg du kommer til å være fornøyd med knallgodt fiskeutstyr i åresvis.

Skitt fiske og lykke til med kjøpet :)

Hei og takk for svar, samt tips om service! Har du testet stangen med så tung pilk som 1 kg? Har dette vært noe problem?

Kan jeg spørre deg om noen tips angående agnfiske? :) Har ingen erfaring med dette, men jeg ser at flere på forum anbefaler dette, både med tanke på effektiviteten og at det skal være morsomt.

Det jeg lurer på er hva som er den beste måten å gjøre dette på. Går det an med f.eks en tung stingsild nederst, med "rene" kroker i oppheng over hvor man fester biter av makrell / sild på krokene?

Takk igjen!

Er det for eksempel kurant å bruke noe lignende som dette for agnfiske? Den med 3 kroker på første bildet. http://www.ebay.co.u...=item256d7cc8dc

Eventuelt andre tips?

Endret av LasseH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :)

Pilker på 1 kg har jeg aldri prøvd, med jeg bruker ofte 500gr og det går glatt :)

Agnfiske er jeg ingen ekspert på men jeg bruker mye paternoster takkel med en eller to opphengere.

Googler du det og setter innstillingene på bilder dukker det opp masse.

Disse er enkle å lage selv.

Jeg kjøper aldri takler men kjøper i stedet sene og knytter de selv. Kjempe enkelt.

Som agn bruker jeg fet fisk som makrell eller brisling. Reke er også bra.

Ei tung stingsild med ei reke på treblekroken og et par opphengere med gummimakk eller agn gjør susen :)

Takkelet du linker til bruker jeg mye, men det er nesten lettere å lage selv enn å kjøpe det.

Jeg bruker mye Google og dette forumet som hjelp og det funker bra :)

Lykke til og skitt fiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :)

Pilker på 1 kg har jeg aldri prøvd, med jeg bruker ofte 500gr og det går glatt :)

Agnfiske er jeg ingen ekspert på men jeg bruker mye paternoster takkel med en eller to opphengere.

Googler du det og setter innstillingene på bilder dukker det opp masse.

Disse er enkle å lage selv.

Jeg kjøper aldri takler men kjøper i stedet sene og knytter de selv. Kjempe enkelt.

Som agn bruker jeg fet fisk som makrell eller brisling. Reke er også bra.

Ei tung stingsild med ei reke på treblekroken og et par opphengere med gummimakk eller agn gjør susen :)

Takkelet du linker til bruker jeg mye, men det er nesten lettere å lage selv enn å kjøpe det.

Jeg bruker mye Google og dette forumet som hjelp og det funker bra :)

Lykke til og skitt fiske :)

Dette høres flott ut :) takk igjen for hjelpen. Ser fram til å komme i gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Er det for eksempel kurant å bruke noe lignende som dette for agnfiske? Den med 3 kroker på første bildet. http://www.ebay.co.u...=item256d7cc8dc

...

Først kan jeg bekrefte det andre sier om stang / snelle. Jeg har identisk utstyr og er godt fornøyd!

Angående slike takkel som du linket til så har jeg kjøpt en del lignende (dog ikke identisk) utstyr på turer til USA men ender som regel alltid opp med å bruke hjemmelaget oppheng / takkel. Det enkleste er ofte best :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiske med agn kan man gjøre på mange måter, enkel krok med søkke under, agn på krokene under pilken, havfiskebom med slep og opphenger.

Egentlig bare å finne en plass til å henge reker/biter av fisk, og slipp det ned.

Jeg trer også biter av reke på krokene til jiggen, for litt lukt.

Skitt fiske 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.