Gå til innhold
Fiskersiden

Shimano Tekota 600 lcm og Penn Regiment XT 12-20 god kombo nybegynner


Delirious
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg er helt nybegynner når det gjelder havfiskeutstyr så trenger sårt deres hjelp her. Har fra før en gammel billig pilkestang, denne gir ikke særlig god fiskeopplevelse. Ellers har jeg en veldig god haspelstang, men med 5- 25 g fungerer den særdeles dårlig til båtbruk..

Så jeg trenger nytt utstyr. 3000 kr er omtrent maks budsjett. Har lest litt på forumet her og har funnet frem komboen ovenfor som blir 2700 kr totalt. Tenkte å handle alt fra en plass og Penn regiment XT var den eneste stangen i 12-20 klassen.

Kommer til å fiske innaskjærs i Stavanger-området og noe på Sørlandet rundt Lindesnes, men her blir det nok også i fjordene innenfor. Så det blir vel dypde alt ifra 30 - 150 m tenker jeg.

Jeg liker litt lett utstyr og at man faktisk kjenner når man får napp selv med mindre fisk så vet ikke om jeg burde gå for noe enda lettere enn 12-20.

Også når det gjelder sen ser jeg at det er multifilament som gjelder, men dette er da veldig dyrt er det OK å bruke monosene og heller bytte senere?

Håper noen har noe input, skulle gjerne få handla i dag så jeg har utstyret neste uke.

Endret av Delirious
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan svare litt.

For det første, bruk multisene! Mono er ubrukelig til agnfiske.

6-12 stang holder til det meste du får innaskjærs, så det blir en smakssak. Men du burde helst ha holdt stanga i hånda før du bestemmer deg.

Snella får noen andre svare på. Bare husk å få en med litt stor hendel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snellen selv. Den er helt topp den, men hendelen er som mange andre Shimano sneller litt liten. Ikke et stort problem, men det finnes andre sneller med bedre hendel. Som Okuma Makaira, dog en annen prisklasse og uten snøreteller. Støtter Ølgylt her. Bruk multi, du vil ikke angre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. Da skal jeg sørge for at det blir multifilament på snella.

Tror jeg har bestemt for snelle i allefall.

Men når det gjelder stang hva er ulempene ved å gå opp til 20-30 klassen? Er student så har ikke akkurat ubegrenset å bruke på fiskeutstyr. Får f.eks en Daiwa super kenzaki 20-30 til 940 kr. Alt dette er fra fiskeutstyr-online.

Kan selvfølgelig kjøpe fra flere plasser, men alt samlet er jo selvsagt det greieste spesielt prismessig.

Når det gjelder penn regiment xt prøvde jeg å søke i forumet og litt på nettet, men fant lite info.

MrVolcom: Godt å høre om noen som bruker komboen og er fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penn Regiment XT- serien er ny. Det skal vel være den samme stanga som den gamle klassikeren fra Fenwick, som nå har fått en facelift og havnet i Penn sitt sortiment.

20-30lb blir litt vel tungt til mindre fisk på grunna, litt lite feeling. Slik du beskriver fisket ditt, hvor du også skal på dypere litt tyngre fiske og hvis du kun skal starte med en stang, så er 12-20lb en fin middelvei :) Evt 6-12lb, men tror selv jeg hadde gått for en 12-20 i din situasjon.

Super Kenzakien er også et godt valg etter mitt syn, så blir det en smakssak hva DU liker best. Altså en kjempefordel om du får holdt litt ulike modeller selv i hendene :)
Tenk 12-20lb evt 6-12lb ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da ser det ut til at 20-30lb blir litt tung for mitt fiske. Jeg går for en 6-12lb eller 10-20lb

Jeg burde selvfølgelig kjent på flere stenger, men uten andre stenger i eie å sammenligne med blir det vanskelig å vite hva en liker. Tror kanskje jeg går for en 12-20lb så får jeg heller anskaffe mer utstyr med tiden i takt med økonomi/interesse.


Hvor i tilfelle anbefales det å handle i Stavanger-området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.