Gå til innhold
Fiskersiden

Shimano Tekota 600 lcm og Penn Regiment XT 12-20 god kombo nybegynner


Delirious
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg er helt nybegynner når det gjelder havfiskeutstyr så trenger sårt deres hjelp her. Har fra før en gammel billig pilkestang, denne gir ikke særlig god fiskeopplevelse. Ellers har jeg en veldig god haspelstang, men med 5- 25 g fungerer den særdeles dårlig til båtbruk..

Så jeg trenger nytt utstyr. 3000 kr er omtrent maks budsjett. Har lest litt på forumet her og har funnet frem komboen ovenfor som blir 2700 kr totalt. Tenkte å handle alt fra en plass og Penn regiment XT var den eneste stangen i 12-20 klassen.

Kommer til å fiske innaskjærs i Stavanger-området og noe på Sørlandet rundt Lindesnes, men her blir det nok også i fjordene innenfor. Så det blir vel dypde alt ifra 30 - 150 m tenker jeg.

Jeg liker litt lett utstyr og at man faktisk kjenner når man får napp selv med mindre fisk så vet ikke om jeg burde gå for noe enda lettere enn 12-20.

Også når det gjelder sen ser jeg at det er multifilament som gjelder, men dette er da veldig dyrt er det OK å bruke monosene og heller bytte senere?

Håper noen har noe input, skulle gjerne få handla i dag så jeg har utstyret neste uke.

Endret av Delirious
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan svare litt.

For det første, bruk multisene! Mono er ubrukelig til agnfiske.

6-12 stang holder til det meste du får innaskjærs, så det blir en smakssak. Men du burde helst ha holdt stanga i hånda før du bestemmer deg.

Snella får noen andre svare på. Bare husk å få en med litt stor hendel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snellen selv. Den er helt topp den, men hendelen er som mange andre Shimano sneller litt liten. Ikke et stort problem, men det finnes andre sneller med bedre hendel. Som Okuma Makaira, dog en annen prisklasse og uten snøreteller. Støtter Ølgylt her. Bruk multi, du vil ikke angre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider