Gå til innhold
Fiskersiden

Lysing i Ålvundfjorden


knutis
 Share

Recommended Posts

Årets tur til Nordmøre ga overraskende fangst. Meldingene tydet på lite fisk i fjorden. Første turen ut tydet også på det, men på siste sildebiten var det et napp som ikke lignet på småbromse eller hågjel. Neste tur prøvde jeg samme sted og samme type bestemt napp kom ganske snart. Denne gangen med fast fisk som overraskende nok viste seg å være lysing. Det ble flere turer ut dit og stort set med 2-4 lysing hver gang. De fleste rundt 4-5kg med 6 som største. Fiske mest med makrell på rundt 150m, men fikk fisk fra 170 - 90. Det som fungerte best var selvlysende stormjigg agnet med makrell.

5 og 6kg:

163.JPG

Endret av knutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i Ålvundfjorden fisker du?

Jeg bor nå uti Ålvundfjorden ved Mulvika.

Jeg var noen turer utpå i juni måned,Men med dårlig resultat,fikk noen få seier på rundt 4-5 kilo.

Men for litt over 2 uker siden så slet jag av achilles`en min så fiskesesongen for i år kan jeg nok se langt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det finnes endel Lysing her innerst i fjorden også.

Du har ikke prøvd etter Kveita da rundt innløpet til Meisingsetvågen?

Snakka med en som har hytte der i nærheten og han sa at han fikk 3 kveiter der på line i vår.

Det virker veldig stille på fjorden i år, ser ikke tegn til liv.

Det må være lite åte for det er ingen aktivitet å se, ser ingen fugler heller.

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker generelt ganske dødt ja. En og annen makrell var det, ellers lite å få. Men lysingen redda sesongen. Kveita i området har jeg ikke prøvd målrettet etter, men når man fisker med shadjigg nær bunnen så kan det jo være håp om bifangst! Har hørt om flere som har tatt kveite på line i området så de finnes. Tror det er best sjanse på våren. Det blir forøvrig også tatt havål på line av og til. Brosme er det en del av når du kommer ned mot 200m. har fått opp til 7kg, men de fleste er selvsagt en del mindre. Lane derimot er det lite av. Bare fått småtasser på opp til 2kg. Må kanskje lengre ut i fjorden får å ta de større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei, jeg har hytte i Meisingsetområdet og har fisket litt med båt. Lite fangst foreløpig. Så noen stimer på loddet på ca 120 m midtfjords tidligere i uka, men fikk ingenting. Bare småsei på grunna utenfor nesøya. Fikk også glassvar for første gang på garn her denne uka. Litt spent på hva som hadde flyttet garnet mitt og spist en lyr tvers av.... Noen tips for kveite på line? Fikk forresten ei lange på ca 5 kg på line i utkanten av meisingsetvågen her i vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som flytter garnet og spiser en lyr tvert av? Det finnes havål i fjorden, ikke utenkelig at det er det. Lange er der relativt lite av i det omådet så du var heldig der. Brosme er det derimot en hel del av når du kommer utpå dypet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei så spennende! Jeg bruker å være på hytta til familien til samboeren min som er i Stangvika, Stangvikfjorden er på den andre siden av Ålvundfjorden med Nesøya i mellom. Har bare vært å fiska et par ganger men det har vært veldig dødt! sikkert for varmt i fjorden denne sommeren. Dem har fortalt at dem tok store havåler på line for mange år siden.. det er 500m dypt i Stangvikfjorden. Selv har jeg hytte i Trondheimsleia, der jeg stort set fisker, men aldrig fått Lysing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.