Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskeplasser i Vestfold området


Nepastro
 Share

Recommended Posts

Meg og noen kamerater har vært litt rundt på Borrevannet, Goksjø og Akersvannet uten mye hell i sommer.

Vi er ute etter litt stor Gjedde, Gjørs eller Ørret.

Har noen noe tips på noen innsjøer i nærheten eller rett utenfor Vestfold som huser fisk med gode størrelser nå?

Håper noen kan hjelpe med tips.

Mvh ivrig hobbyfisker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Borrevannet skal det gå stor Gjedde, har fisket der noen ganger, både fra båt og land. Ikke hatt hellet med meg annet enn Abbor, meget pen Abbor!

Det anbefales vel egentlig båt på Borrevannet da å fiske fra land er nærmest umulig sett i mine øyne. Men absolutt, Borrevannet er bra, så gi litt ekstra tid og forsøk her så smeller fisken på til slutt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Har hatt 12 "fiskedøgn" i Goksjø nå uten å få noe som helst.. Fisker vel og merke egentlig kun etter Gjedde, men etter mange timer uten noe som helst så har jeg prøvd litt med vanlig spinner også (i håp om å i hvert fall få Abbor), men altså ikke fått noen ting :thumbsdown:

Er veldig mye vann i både Goksjø og Åsrum om dagen og dessverre kommer vi ikke ut med båt i Åsrum før vannet har gått litt ned igjen.

Noen som vet om lykken skal være bedre i Åsrum eller om det er andre vann i nærheten som er verdt å prøve? Som dere sikkert skjønner så gir jeg meg ikke. Gjedda må i boks :whistle:


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goksjø er egentlig stappfull av gjedde, men den er noe småfallen. Åsrum kan gi bedre størrelser, men også langt færre fisker. Og i flom er det kjempevanskelig. Har hatt kjempeabborfiske i goksjø for et par år siden, men de har enten blitt fisket opp eller blitt så store at dem har endra adferd. Fiskepresset i begge vann er relativt høyt desverre. Men har du ork kan du kjøre opp til for eksempel Kjose og sette båten ut i Farris. Dorg med store agn på mellom 50 og så mange meter du finner og du vil kunne få flere metersgjedder på en dag. Agn som jobber på 5-6 meter er fint. Pelagisk dorging heter metoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goksjø er egentlig stappfull av gjedde, men den er noe småfallen. Åsrum kan gi bedre størrelser, men også langt færre fisker. Og i flom er det kjempevanskelig. Har hatt kjempeabborfiske i goksjø for et par år siden, men de har enten blitt fisket opp eller blitt så store at dem har endra adferd. Fiskepresset i begge vann er relativt høyt desverre. Men har du ork kan du kjøre opp til for eksempel Kjose og sette båten ut i Farris. Dorg med store agn på mellom 50 og så mange meter du finner og du vil kunne få flere metersgjedder på en dag. Agn som jobber på 5-6 meter er fint. Pelagisk dorging heter metoden.

Ja er jo det jeg også har hørt, og derfor det er så skuffende å ikke få noe etter alle disse timene som jeg har brukt i dette vannet. Ork har eg absolutt så det tipset skal jeg ta med meg videre. Forhåpentligvis får jeg tid til å fiske litt på søndag og kan prøve på Farris da. Hmm, har prøvd å dorge litt med agn tidligere, men opplever veldig ofte at agnet flyter opp mot overflaten, har derfor dorget mest med wobbler, jigg og store spinnere. Hvordan får jeg agnet til å ligge på riktig dybe? :)

Tusen takk for svar.

Endret av Martin Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skrev agn mente jeg helt klart wobblere og jigg og forskjellig. Selv om dupptrolling også skal være jækla effektivt. Jeg personlig kjeder meg altså SÅ kraftig når jeg dorger at jeg sjeldent benytter meg av den til tider lyneffektive metoden. Men i farris bør du ha muligheter. Hold deg ute på litt åpent vann bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skrev agn mente jeg helt klart wobblere og jigg og forskjellig. Selv om dupptrolling også skal være jækla effektivt. Jeg personlig kjeder meg altså SÅ kraftig når jeg dorger at jeg sjeldent benytter meg av den til tider lyneffektive metoden. Men i farris bør du ha muligheter. Hold deg ute på litt åpent vann bare.

OK. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers finner du dybdekart for Farris her:

http://www.dybdekart.no/Map/View/17

Og Goksjø her:

http://www.dybdekart.no/Map/View/1655

For begge sjøene er kartene vi lager selv forbeholdt de som logger, men det ligger enklere dybdekart fra andre kilder åpent via linker inne på hver sjø. For våre kart er det forresten en kar i denne tråden som har stått for loggingen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig tilfeldig, men onkelen min eier et vann på Veldre i Larvik. Du må bare gå over jordet, derifra kan du stå fra land hvor du så vil, og siden vannet er "privat eid" så er det MYE stor fisk der. I fjord ble det tatt en jævlig rugg på hele 14 kilo. her er du så og si garantert Gjedde. men hvor stor du er garantert tørr jeg ikke svare på. fisket kun der da jeg var liten, med halvannen liter pepsiflaske, sterk sene med metal fortom og krok som vi la død plunke på. dagen etter måtte vi leite etter flaska, og dro opp noen beist av noen gjedder! ;) PM for mer info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers finner du dybdekart for Farris her:

http://www.dybdekart.no/Map/View/17

Og Goksjø her:

http://www.dybdekart.no/Map/View/1655

For begge sjøene er kartene vi lager selv forbeholdt de som logger, men det ligger enklere dybdekart fra andre kilder åpent via linker inne på hver sjø. For våre kart er det forresten en kar i denne tråden som har stått for loggingen. ;)

Herlig, Erik! :) Nå har jeg nok et litt bedre utgangspunkt. Kult at det er noen i denne tråden som har stått for loggingen. Bra jobba :thumbsup:

Utrolig tilfeldig, men onkelen min eier et vann på Veldre i Larvik. Du må bare gå over jordet, derifra kan du stå fra land hvor du så vil, og siden vannet er "privat eid" så er det MYE stor fisk der. I fjord ble det tatt en jævlig rugg på hele 14 kilo. her er du så og si garantert Gjedde. men hvor stor du er garantert tørr jeg ikke svare på. fisket kun der da jeg var liten, med halvannen liter pepsiflaske, sterk sene med metal fortom og krok som vi la død plunke på. dagen etter måtte vi leite etter flaska, og dro opp noen beist av noen gjedder! ;) PM for mer info.

Dette høres meget spennende ut Sindre. Du får helt klart en PM tilbake av meg! Igjen takk! :D

Samtidig har jeg lyst til å takke alle som svarer og bidrar til et morro, spennende og lærerikt fiske! :thumbsup: Jeg kan informere om at det i går skjedde noe magisk. Jeg fikk min første Gjedde!! Etter en haug med timer og flere dagers prøving så gikk det endelig. Kjøpte ny wobbler (westin deep runner) og startet fiske relativt sent etter jobb. Etter 10 min så satt den første, vel og merke en liten èn, vil tippe 400-500gr (Var helt i ekstase så tid til å finne frem vekta hadde jeg ikke). En times tid senere var det jaggu liv i stanga igjen og denne gang var det noe mye større føltes det ut som. Gjedda kom opp og den viste seg å være 72cm og veide 2,39. Ble pluteselig en stolt fisker fra Sandefjord, men samtidig litt flau over alle "seiersropa" som kom, hehe :dribble: Fangsrapport kommer utover dagen/helgen, må bare forstå hvordan jeg legger ut bilder her.

Endret av Martin Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med full klaff! Utrolig deilig når man slitt med en art over lang tid!

Hjertelig tusen takk. Ja, det var sinnsykt digg :icecream: Nå i etterkant så har jeg prøvd meg på ett annet vann som også skal ha Gjedde i seg. Her fikk jeg to små i går så nå er trua og håpet virkelig på plass igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.