Gå til innhold
Fiskersiden

Vansjø 13.07.14- litt formiddagsdorging og ny ekkoloddgiver


erik
 Share

Recommended Posts

Erica og jeg tok båten opp i Vansjø for å spise lunsj. Jeg benyttet selvfølgelig anledningen til å teste TM150M og Sonarhub til litt enkel dorging på grunt vann. Bare to stenger og flatline, men det ble en liten gjeddetass uansett.

blogger-image-1637736377.jpg

Liten gjedde, høyt hår

Vi mistet (selvfølgelig) en som var litt større, men det viser bare at alt var som det pleier.... Dette er forresten den første gjedda jeg har fått på noen av baitsene til Jeff Boggs. Mange skryter fælt av de til både kasting og trolling, men jeg har aldri lyktes med de. Kanskje denne gjedda snur lykken?

Jeg begynner virkelig å like TM150M og SonarHub på grunt vann. Konevinkelen på 16-26 grader er veldig bra til å lete etter fisk som står grunt, og med overflatefilteret satt til lavt på HDSen blir det lite støy og gode bilder. Her følger litt skjermbilder fra den siste utflukten. (Bildene er fra HDS 8 Gen 1.)

Vansjo_TM150M_13.07+(1).png

Vansjo_TM150M_13.07+(2).png

Vansjo_TM150M_13.07+(3).png

Vansjo_TM150M_13.07+(6).png

Med zoom blir de klare ekkoene enda tydligere

Med disse resultatene får jeg ikke MINDRE lyst på en CHIRP giver som sender i det øverste frekvensspekteret. TM150M jobber i spekteret 85-185 kHz med Lowrance SonarHub (og 95-195 med feks Garmin) og med høyere frekvenser hadde bildene blitt enda skarpere. Airmar har en giver som hadde vært ideell for mitt bruk (B175HW), men den finnes kun som gjennomgående og koster en hel del mer enn TM150M som er den rimeligste CHIRP-giveren til Airmar. En B175HW står definitivt på ønskelisten, men TM150M er slettes ikke værst den heller.

TM150M ved siden av P66:

IMG_1575.JPG

TM150M og P66

(For mer skjermbilder og bilder av TM150M; http://teamcolibri.blogspot.no/2014/07/vansj-130714-litt-formiddagsdorging.html)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TM150M opereres på frekvensområdet 85-145kHz CHIRP båndbredde med Simrad NSS Evo2 eller Lowrance/Simrad (Navico) SonarHub, med Garmin er CHIRP frekvensene 95-155kHz. Navico produktene støtter 95-155 + 83 kHz enkeltfrekvenser, ikke bruk 83 kHz unntatt når StructureScan brukes. Garmin støttet enkeltfrekvenser i hele båndbredden.

På 10-12m eller grunnere gir 145kHz best resultater sammen med et Navico ekkolodd, på større dyp er CHIRP overlegent mye bedre. På veldig grunnt vann kan 95 kHz være smart siden den gir størst signalkonen.

På visse dyp har jeg klart å få tilsvarende ytelse fra TM150M som fra B175H-W, når jeg kommer meg ned igjen fra fjellet så skal jeg prøve å huske å poste noen skjermbilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et skjermbilde fra en Simrad NSS12. Første halvdel av ekkoloddbildet er fra en SonarHub med B175H-W svinger (den beste trollingsvingeren som finnes) i andre halvdel kommer signalet fra en NSS9 Evo2 med TM150M svinger, det er knapt mulig å skille de to kombinasjonene på dette bildet. På andre dybder og forhold så ser jeg betydelig forskjell, men jeg er imponert over hva Lowrance/Simrad har fått ut av den lille TM150M svingeren. (En Lowrance med SonarHub og TM150M burde produsere identiske resultater, jeg kommer til å sjekke dette neste gang jeg er utpå)

shot%2012-picsay_zps3l8txogt.png

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.