Gå til innhold
Fiskersiden

Stangtips og erfaringer!


Vidario
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Er nytt medlem her inne fra i juni,, og har brukt sommeren til å lese meg igjennom endel tråder om utstyr her inne.

Mye fornøyelig lesning, og en konklusjon jeg har gjort er at her inne er det mange meninger.

Noen har omtrent et religiøst forhold til siner merker eller favoritter, og det er greit det.

Jeg tenker at det skyldes årevis og et hundretalls fisketimer der utstyr enten funker optimalt eller faller igjennom.

Så er det alle disse personlige preferansene da, enig er man sjelden om fiskeutstyr, men det er moro!!

Uansett, jeg er på kikk etter ei ny stang eller to.

Har en Shimano Beastmaster AX slim 20-30 m/Penn Gt2. Veldig god kombo for min del, lett å fiske med og stanga gir god respons.

Så god er den komboen at kona har lgat vantene sine på den - da betyr det innkjøp for min del.

Har også en Penn Squall 50 LD, og en Penn Formula 15kg 2 speed. Siste er ei schwær og tung snelle som nok vil bli brukt lite.

På bakgrunn av info jeg har lest her inne, er mitt spørsmål om noen har brukserfaringer med disse alternativene:

* Penn Halibut

* Westin/Edge Dynamic boat

* Westin/Egde 3776

* Shimano Bestmaster cx boat

Jeg kjøper kanskje to stenger, en i 20-30 + en grovere kanskje 30-50.

Jeg liker aksjonen på den jeg har, men vil gjerne prøve et annet merke/modell.

Mitt fiske vil være på møre/trøndelagskysten, samt en årlig ukestur ala Sørøya.

Kjenner også i mitt indre at det stinker innkjøp av enda ei snelle, eks Talica eller Prey Winder 12 2 speed - dyyyrt!

Kan noen samtidig forklare meg hva ordet "rygg" betyr på stangspråket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohoi og velkommen til forumet :)

Jeg bruker denne http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Hav-og-trollingstenger/Shimano/Beastmaster/Shimano-Beastmaster-CX-Boat-7-6--20-30lb-Delbar-i-snellefestet-148738-p0000080149

Jeg har brukt den til alt fra lett agnfiske til tunge pilker og har utelukkende go'ord å si om den.

Jeg ser den er relativt stiv i prisen nå, men ser den stadig på tilbud.

Jeg fikk min til 699.- kr på juletilbud hos skittfiske.no.

Jeg mener den er følsom og god og har samtidig en sterk rygg, jeg hadde gleden av å ha på 3 torsk på 3 kg hver med dødsangst alle 3 og da kunne jeg kjenne stanga bøyde seg akkurat som den skulle og jobba akkurat passe mot presset samtidig som rykk og napp kjentes helt utrolig bra.....hvordan jeg skal forklare hva jeg mener med rygg i en stang har jeg ingen anelse om.

Asgeir Alvestad sier noe om emnet i denne videoen:

Kanskje noen andre her kan forklare bedre?

Håper dette var til noe hjelp :)

Lykke til med innkjøp og skitt fiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohoi og velkommen til forumet :)

Jeg bruker denne http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Hav-og-trollingstenger/Shimano/Beastmaster/Shimano-Beastmaster-CX-Boat-7-6--20-30lb-Delbar-i-snellefestet-148738-p0000080149

Jeg har brukt den til alt fra lett agnfiske til tunge pilker og har utelukkende go'ord å si om den.

Jeg ser den er relativt stiv i prisen nå, men ser den stadig på tilbud.

Jeg fikk min til 699.- kr på juletilbud hos skittfiske.no.

Jeg mener den er følsom og god og har samtidig en sterk rygg, jeg hadde gleden av å ha på 3 torsk på 3 kg hver med dødsangst alle 3 og da kunne jeg kjenne stanga bøyde seg akkurat som den skulle og jobba akkurat passe mot presset samtidig som rykk og napp kjentes helt utrolig bra.....

Håper dette var til noe hjelp :)

Lykke til med innkjøp og skitt fiske :)

Nå har ikke jeg brukserfaringer med de stengene, men har selv bestilt beastmasterstangen som Aurejeger nevner. Kjøpet er basert på samtaler med Aurejeger, samt noen andre her på forumet. Jeg er sikker på at den stangen kommer til å gi meg flere gode øyeblikk med fisk på kroken framover! Gleder meg stort til den kommer i posten til uka :-) Bestilte den på salar sport, den koster 1249,- der, så det er hvertfall litt billigere enn andre plasser!

Skitt fiske

Lasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for respons.

Det er jo noe i det når så mange har gode erfaringer med Beastmaster. Du fikk den jo billig. Jeg skal følge godt med utover høsten når det blir salg.

Hva slags snelle ble valgt.

Jeg glemte å fortelle at jeg også har en Ugly Stik gx2 boat 6" 30-50.

Kort og stiv og ikke no trivelig å kjøre fisk med, derfor kanskje ei ny stang i samme klasse.

Diana super kenzaki sies det også mye bra om, den fås for en tusenlapp ser jeg. Noen erfaringer på den der ute?

Mvh vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for respons.

Det er jo noe i det når så mange har gode erfaringer med Beastmaster. Du fikk den jo billig. Jeg skal følge godt med utover høsten når det blir salg.

Hva slags snelle ble valgt.

Mvh vidar

Jeg kjøpte meg en Shimano TLD20. Er veldig fornøyd med den. Virker solid og er god i bruk. Gmax i Trondheim hadde 50% salg på fiskeutstyr for et par uker siden. Ser flere anbefaler å bytte sveiva på TLD20, men foreløpig føler jeg ikke noe behov for det selv.

Lasse

Endret av LasseH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Westin/Egde 3776 är ett monster (350-550 gr), Stangen är väldigt lite förlåtande, men har muskler så det håller. Men Dynamic boat och Kenzaki 30 lb ska va fina båda två, har bara testat kenzaki 20-30 lb. Spänstig, lav vikt, känslig men likaväl kraftig nog rygg för att pressa på dom lite större fiskarna också.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en stang som heter Greys Siege 24lbs. Det har vært flere navnebytter, men jeg tror det er samme stangen som nå heter Westin Dynamic Boat 150-400g. Stangen har vært brukt til det meste av havfiske fra agnfiske i dypet til fiske på Sørøya. Den har en myk tupp, men en kraftig/sterk rygg. Det jeg mener med det er at ytterste delen av stanga (tuppen) er myk og bøyer seg lett. Dette gjør at det er lett å se smånapping ved f.eks. agnfiske. En kraftig/sterk rygg vil si at om du får på en fisk så du merke at du fremdeles har krefter i stangen til å presse fisken inn. Det motsatte ville være dersom du skulle få på en stor kveite på utstyr beregnet på lett ferskvannsfiske. Du vil da føle at det er fisken som styrer og du får liten hjelp av stangen til å få inn fisken. Det er sikkert andre som kan forklare bedre, men jeg håper du forstår hva jeg mener. Nordic Sea Angling bruker forøvrig Westin Dynamic Boat som utleiestenger på sine destinasjoner. Jeg tok en kveite på 22kg på Greys Siege stanga og den fungerte perfekt. Flere andre har tatt storkveiter på samme stang så at den er bra er det ingen tvil om. Jeg har kjøpt en stang (Black Hole Cape Cod Special) som jeg bruker for kveitefiske, pilking og speedjigging. Denne er veldig stiv noe som gjør den velegnet til fiske med jigg/pilk, men lite egnet til agnfiske da det er vanskelig å se smånapping siden tuppen ikke er myk. Havfiskesnellen jeg bruker mest er Shimano Talica 10 2-speed, har kun lovord å si om den snellen. Dersom du vurderer Talica skal du merke deg at 12 er ca 50% tyngre enn 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for strålende tilbakemeldinger!

Jeg vil nok fiske med agn etter eks lange på trøndelagskysten, der kan det bli dypt og der kan ei 30-50 stang komme til nytte.

På de årlige turene nordover blir det nok ikke fisket så dypt, men etter større fisk. Da tenker jeg at det er kjekt med både 20-30 og 30-50.

Men det blir mest tradisjonell pilking, eller med jigger. Begge metoder funker på torsk og kveite.

Har sett tilbud hos en dansk butikk i København, der en greys siege 20-30 fås for 999 dk, pluss en Edge dynamic boat 30-50 til 1299 dk. Der trekker de fra mva, slik at samlet nok blir ca 2000 nok for begge. Og de kan sende til bornholm dit jeg skal om to uker. Det er vel en særs bra pris for to stenger som gir meg en god bredde i fisket eller hva??

Tiagra er lekre sneller, i likhet med mye annet gromt. Får bruke høst/vinter til planlegge/investere.

Mvh eksportert trønder!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en 20-30 og en 30-50 stang er du rustet for det meste :) Til 2000kr for begge er det bare å slå til! Tiagra er veldig bra sneller, har en Tiagra 16 selv. Til f.eks. kveitefiske der man ofte fisker 10-12 timer syns jeg den blir for tung. Men det er litt smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente Talica.

Tiagra blir for stor, har også hørt at det vil komme ny modell siden den nåværende har løpt i mange år.

Men Talica 16, ca 750 gr- flotte saker.

Likeledes prey Winder 12 2-speed.

Diana saltist ser også lekker ut.

Men stenger kjøpes i Danmark-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.