Gå til innhold
Fiskersiden

Må ha ny havfiskestang og snelle til bl.a. kveite


havtryta
 Share

Recommended Posts

En forestående tur nordover gir grunnlag for at far må ha seg ny havfiskestang og snelle. Ikke at det jeg allerede har er dårlig, men det blir fort for tung til å jigge med f.eks.

Og bare for å si det med en gang, tur nordover er ikke sikkert blir hvert år. Og når man først drar nordover er det jo ikke sikkert det biter på noe stort uansett. Så med andre ord ser jeg ikke behovet for å dimensjonere for gullhår-i-rævva-kveiter på 100kg. Jeg mistenker med andre ord at utsyret først og fremst møter på lange/brosme/torsk på 3-8kg her i sør under agnfisketurer på +/- 200 meter.

Mine krav:

- Skal funke til å jigge/pilke etter kveiter og annet gøy med jigger inntil la oss si 350g. (sekundært agnfiske ned til 250meter, men det klarer vel alle stenger...)

- Skal være relativt lett slik at jeg ikke drar på meg betennelser i huet og rævva under tre-fire dagers jigging

- Skal klare et møte med 30kgs ruteress uten at stanga knekker og snella kneler

Pris har jeg ikke fundert altfor mye på, men tenker jo at jeg i utgangspunktet nok sliter med å forsvare altfor mye med tanke på antall fisketimer utstyret kommer til å bli brukt de nærmeste åra (to små barn, oppussing, annet fiske osv stjeler litt tid....) Samtidig er det jo heller ikke nødvendig å kjøpe noe tjafs som kanskje må byttes etter 10 turer.

Så om noen kunne tatt seg bryet med å tipse om stenger og sneller som matcher mine kriterier blir jeg glad. Både innefor hva dere som kan det ville kjøpt, men gjerne også et økonomialternativ ("mest-for-pengene" eller "godt-kjøp" dere veit). Kjøper helst i Norge for å støtte dei lokale.

Endret av havtryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

uslåelig tilbud sier du???? se det som gruset :D

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Hav-og-trollingstenger/Shimano/Beastmaster/Shimano-Beastmaster-CX-Boat-7-6--20-30lb-Delbar-i-snellefestet-148738-p0000080149

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Havfiskesneller/Shimano/TLD/Shimano-TLD-20--109311-p0000040717

totalt 2498,-

Skitt fiske har også tilbud på Antares stengene til 1999,-

eller Exage STC stengene til 799,- om man vil ha noe litt rimeligere og mere transport vennlig.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

uslåelig tilbud sier du???? se det som gruset :D

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Hav-og-trollingstenger/Shimano/Beastmaster/Shimano-Beastmaster-CX-Boat-7-6--20-30lb-Delbar-i-snellefestet-148738-p0000080149

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Havfiskesneller/Shimano/TLD/Shimano-TLD-20--109311-p0000040717

totalt 2498,-

Skitt fiske har også tilbud på Antares stengene til 1999,-

eller Exage STC stengene til 799,- om man vil ha noe litt rimeligere og mere transport vennlig.

+599-. for depth hunter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uslåelig tilbud sier du???? se det som gruset :D

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Hav-og-trollingstenger/Shimano/Beastmaster/Shimano-Beastmaster-CX-Boat-7-6--20-30lb-Delbar-i-snellefestet-148738-p0000080149

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Havfiskesneller/Shimano/TLD/Shimano-TLD-20--109311-p0000040717

totalt 2498,-

Skitt fiske har også tilbud på Antares stengene til 1999,-

eller Exage STC stengene til 799,- om man vil ha noe litt rimeligere og mere transport vennlig.

Tilbudet han linker til inkluderer også sene... Så blir det totalt ikke særlig stor forskjell.

Når det er sagt, TLD20/Beastmaster-comboen er finfin, men faller totalt gjennom på punktet "Skal være relativt lett". Settet er mye fint, men relativt lett er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Det var inkl snøre ja. Det sto jo veldig diskret :)

men spørs jo også om man synes PP snøret er verd de pengene og ønsker å bruke den.

Om rimeligere snøre av flerfarget type er av interesse, så får man 500 meter av denne til rundt 100 lappen og fri frakt :)

http://www.ebay.com/itm/100-PE-DYNEEMA-SPECTRA-EXTREME-BRAID-FISHING-LINE-100M-300M-500M-1000M-C-/390574103894?pt=UK_SportsLeisure_Fishing_Line_JN&var=&hash=item99b28925f0

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder vekt, så bruker jeg belte og vest, og får ikke "senebetennelse i hue og ræva" uansett. Normarks vest har litt dårlige kroker, som knekker etter en stund, men med en liten modifikasjon og skikkelige karabiner, så funker det. Når en driver og pilker på 200 meter, og kveita biter, så er det fint at utstyret tåler en trøkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens.

Men har man alternativer eller er Beastmaster/TLD det eneste der ute???

Tilbudet han linker til inkluderer også sene... Så blir det totalt ikke særlig stor forskjell.

Når det er sagt, TLD20/Beastmaster-comboen er finfin, men faller totalt gjennom på punktet "Skal være relativt lett". Settet er mye fint, men relativt lett er det ikke.

Alt er relativt. Nåværende snelle veier vel nærmere kiloen, så alt er en forbedring...

Hvor lett bør et sett være for at det er behagelig å fiske aktivt med dag etter dag?

Når det gjelder vekt, så bruker jeg belte og vest, og får ikke "senebetennelse i hue og ræva" uansett. Normarks vest har litt dårlige kroker, som knekker etter en stund, men med en liten modifikasjon og skikkelige karabiner, så funker det. Når en driver og pilker på 200 meter, og kveita biter, så er det fint at utstyret tåler en trøkk.

Jeg er ingen dreven jigger, jeg er agnfisker. Men jeg kan likevel ikke helt forstå hvorfor belte og vest skal hjelpe mot å bli sliten under økter der man sveiver og sveiver og sveiver? Man jigger vel med armene, ikke med hele overkroppen? Og kveita som biter tar ikke på 200meters dyp, såpass kan jeg love...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger inn et alternativ, har selv TLD20 og byttet fordi den er noe.. klumsete og stor.

http://komplettfritid.no/product/prey-jigger-68pld-10-havfiske-combo

Aldri prøvd stanga, men snella er brukt ganske aktivt. Forsøksvis også etter kveite. God snelle for pengene, hakket dårligere enn de som er dyrere, naturlig nok. Jeg synes iallefall prisen virket ok.

Og så har man ett eller to gir. Hadde jeg valgt igjen ville jeg muligens tatt ettgir-utgaven. Bruker aldri førstegiret, og mistenker at det kun er kilde til feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Beastmaster CX Boat 20-30 lbs veier 638gram, mens Beastmaster AX Boat Slim 20-30 lbs veier 274gram.

Er CX veldig mye bedre enn AX - eller vil AX funke som fjell?

Penn Squall lever drag snellene skal jo være gode. størrelse 30 eller 40 bør passe fint. 1499,- hos Skit Fiske.

lawson Inshore boat 12-30lb får du for 499,- hos Skitt Fiske.

Og Savage Gear Nordic Big Game Travel 20-50lb. 1499,- hos XXL.

Sjekker ut, takk for tips!

Slenger inn et alternativ, har selv TLD20 og byttet fordi den er noe.. klumsete og stor.

http://komplettfritid.no/product/prey-jigger-68pld-10-havfiske-combo

Aldri prøvd stanga, men snella er brukt ganske aktivt. Forsøksvis også etter kveite. God snelle for pengene, hakket dårligere enn de som er dyrere, naturlig nok. Jeg synes iallefall prisen virket ok.

Og så har man ett eller to gir. Hadde jeg valgt igjen ville jeg muligens tatt ettgir-utgaven. Bruker aldri førstegiret, og mistenker at det kun er kilde til feil.

Spennende, skal snoke litt rundt Prey-snellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Oz: hvorfor det?? For stivt, for tungt? Hjelp en amatør til å forstå.

Til trådstarter; Ax slim 20-30 er utmerket. Har en penn gt2, på den, kan hende litt tung, men komboen er lett å fiske med.

Alternativ snelle eks tekota 600 lcm, som er på tilbud hos fiskeutstyr-online til 1499.- - 7%, og fri frakt .

Da har du en lett og fin kombo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altfor tungt. Under jiggfiske står man og fisker aktivt i timevis, og da er det settet utrolig dårlig egnet. Det er utstyr for tungt agnfiske på dypet. Hvor man gjerne setter stanga i stangholder eller, om man holder stanga i hendene, ikke trenger å gjøre annet enn å passe på å holde agnet på bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selvsagt overhodet ingen oversikt i denne jungelen ennå, men det har jeg innsett at jeg heller aldri får.

Men per nu synes dette å være mest interessant:

Snelle: Prey Winder PLD 10 eller 12 (skiller 120gram i vekt - 460g vs. 580g). Finnes også finnes en 12 low-speed (550g.) med utveksling 4,3:1, mot 5,8:1 på de andre. To gir utgår. Pris 2400, synes ikke det høres så galt ut.

Stang: Litt mer usikker. Har en 30-50lbs hjemme i skapet. Litt tung, men jeg har sånn sett dekket den delen av fiskeområdet. Tror derfor jeg vil ha noe lettere. Beastmaster AX Boat Slim 20-30 lbs falt jeg litt for grunnet vekta på 274g, samt gode ord her og der. Finnes til 1100kroner.

Da er jeg altså på 3500 kroner for stang og snelle som såvidt jeg skjønner er innafor på kvaliteten og samtidig lett nok til at denna skrantne kroppen klarer noen dagers jigging. Er mest sugen på Prey 10, holder denne?

Høres dette ut som et greit sett for dere som kan det, eller er det annet innenfor samme prisklasser dere heller ville valgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kjøpt 30-50... Er knapt forskjell i vekt på alle tre emnene. De veier så lite i praksis at du blir smått sjokkert..

OK. Så det du egentlig sier er at 30-50lbs er like følsom osv som 20-30lbs?

Da er jeg jo enig i at jeg likesågodt kan kjøpe den større altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnlaget for at AX slim er så mye lettere? Er det virkelig så stor vekt forskjell på HPC60 emne og XT60 emne?

PS: Ser at salar har Savage Gear Nordig Big Game til 1099,- nå. Vekt 340g.

Og med tanke på å dra med seg stanga på langs over landet, så er den i alle fall mer transport vennlig enn 2 delte stenger som deles rett over håndtaket. Og man får både en 20-30lb og 30-50lb stang i en og samme stang.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Så det du egentlig sier er at 30-50lbs er like følsom osv som 20-30lbs?

Da er jeg jo enig i at jeg likesågodt kan kjøpe den større altså.

Har testet de stengene en del i forskjellige situasjoner, og det er null stress å se napp fra en 400 grams svarthå på 200meter+ dyp med 30-50en. Tror den vil fungere veldig fint med en mindre snelle (enn feks TLD..) til ditt bruk, enten det er hvitskate på 400m eller kveite på 20m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet de stengene en del i forskjellige situasjoner, og det er null stress å se napp fra en 400 grams svarthå på 200meter+ dyp med 30-50en. Tror den vil fungere veldig fint med en mindre snelle (enn feks TLD..) til ditt bruk, enten det er hvitskate på 400m eller kveite på 20m.

Den er grei. Nåværende 30-50lbs er ikke så følsom på napping av svarthå på dypet for å si det sånn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Snelle er i boks, hoppa på et godkjent tilbud på PreyWinder hos Skitt Fiske.

Men så var det stanga da, nå har jeg fått det for meg at en reisestang for å slippe den hersens bazookaen på flyet er genialt.

Er det da noen vei utenom BeastMaster AX STC?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.