Gå til innhold
Fiskersiden

Makrellstørje i Norge 2014


fiskeri
 Share

Recommended Posts

Det er spennende tider for oss som er interessert i eksotiske arter, og det skjer mye. Også i år er det tatt stripet pelamide, og vi har ventet på sjefen selv; makrellstørja. Nå har størja kommet til Østlandet, mens man på Vestlandet er værhindret når det angår størjefiske.

Kan nevne at størjefiske var et utbredt fiske på 1920-tallet også i Oslofjorden, og da helst med harpun. Senere var det årlig størjefiske på Østlandet og Sørlandet helt frem til slutten av 1950-tallet. Det som nå skjer i Telemark (les evt. Telemarksavisa) er altså både historisk og veldig interessant.

Her er det altså bare å holde øynene åpne for hva som skjer langs kysten i høst.

Nedenfor ser du et bilde av størje som går i åte på Vestlandet for over 50 år siden.

makrellstorje-hopper.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt dette selv og har som en stor drøm å lande en slik på sportsfiskeredskap her i norge og mer en gjærne utenfor kysten her jeg bor. Mine besteforeldre og dems generasjon var igjennom mye rart og skal ha mye av æren for at norge er der det er idag, men akkurat når det kommer til det å øse opp all makrellstørja kunne dem latt være. Jeg skjønner at det er morro når det er enkelt og gir kjemperesultater, men litt magamål skulle en tru dem hadde. Men jeg har til og med vært ute å speidet litt, men! jeg har insett at man har en liten liste med utfordringer når det kommer til å lande en slik en på sportsfiskeredskap.

Punkt 1 Båt

Man bør ha en litt god båt som tåler litt sjø da det sjeldent er helt vindstille der størja ferdes.

Punkt 2 Bensin

Enn så lenge står de ikke tjukt i fjorden her og jeg har en snikende følelse av at man må kjøre litt båt for å finne dem. Samt prøve seg på strømkanter og slikt som er litt utenfor allfarvei.

Punkt 3 Flaks

Svæææær tube med flaks

Punkt 4 Utstyr

Jeg har noe utstyr som er beregnet på ganske tøff fisk, men er på ingen måte overbevist om at det vil holde til å lande no størje.

Så må man velge seg ett agn og en krok en har litt trua på.

Jeg kunne godt tenkte meg å få den på popper\stickbait, men vil jo naturligvis også prøve å ha naturlig agn og speedjigg ,og hva nå enn den kan tenkes at den vil ha ,tilgjengelig.

Punkt 5 Mannskaper

Ett passelig antall folk i båten (3 kanskje) som skjønner hvor gæærnt det er hvis det faktisk hugger en føkkings makrellstørje på sportsfiskeredskap.

Som kan bistå med båtkjøring, drilling, dokumentering og hvis en skulle greie å komme så langt: landing.

Jeg er ikke sikker på om jeg hadde beholdt fangsten eller slept den tilbake. Jeg spiser normalt ikke fisk, men kunne godt tenke meg å prøve å servere sashimi med wasabi og brød til alle som mobber meg fordi jeg ikke spiser fisk. Men om det er verdt all ståheien det kanskje vil bli å ta med en sånn til land er jeg ikke sikker på. Og som det sto i arikkelen så kan du ende opp med 400kg med sashimi.... og så forbanna godt er det ikke.

Morro å høre om det er noen andre som har gjort seg opp noen tanker på dette? Jeg vet at Wicked Tuna er ett poppis TVprogram, og at man kan hente tips angående utstyr der, men hvor sansynlig er det at du kan invistere i en sånn snelle som de bruker for å kunne bruke den år etter år etter størja her hjemme?

Bare tanken på å se en sånn en kan ødlegge nattesøvnen til en stakkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på om jeg hadde beholdt fangsten eller slept den tilbake.

Og som det sto i arikkelen så kan du ende opp med 400kg med sashimi.... og så forbanna godt er det ikke.

Uten å ødelegge drømmen din ettersom vi er flere som har den drømmen. så er det nok ikke sashimi du mest sannsynlig ender opp med dersom du tar med en slik hjem, men en relativt stor bot og eventuelt inndragning av utstyr, ettersom alt fiske etter makrellstørje er forbudt.

Kanskje en gang i fremtiden ?

Forøvrig bra innlegg og artikkel av Magnus, jeg hadde fått med meg observasjonen i Stavern, men ikke den i dag i Telemark.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om fiskere, fritidsfiskere og sportsfiskere på Mørekysten også har noe å speide etter. "Hillersøy" (som har fått tildelt årets størjekvote) har satt kursen nordover og passerer fylkesgrensa til Møre og Romsdal i skrivende stund. Det er altså noen størjeobservasjoner jeg har gått glipp av, men jeg får komme tilbake til det. Værmeldingene bærer bud om at det kan bli størjevær denne uka, så dette blir spennende. Hadde vært flott å være på rett plass til rett tid med kamera i disse dager - og størja kan dukke opp mange steder langs kysten.


Det tok en time, men nå har jeg fått greie på hva jeg hadde gått glipp av. Det er gjort flere størjeobservasjoner ved Halten, så vi må helt nord til Sør-Trøndelag, og det var dette som fikk fart på "Hillersøy". Jeg vil likevel anbefale åpne øyne langs hele kysten.

For å ikke plage formubrukerne med som skjer (observasjoner, leting o.l) denne størje-sesongen, har jeg skrevet en mer utfyllende sak om årets størjefiske på Kystbloggen der jeg vil bruke kommentarfeltet til oppdateringer på hvordan det går utover sesongen (Ja, jeg vet at jeg er unormalt opptatt av dette og vet at dette ikke er like interessant for alle). Blir det fangst, bilder eller annet spennende nytt for allmuen, skal jeg heller "plage" dere her på forumet. Jeg tror dette blir en usedvanlig spennende høst for alle med størjefeber. :)

Endret av fiskeri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott jobb Fiskeri! Jeg er også veldig fasinert av Makrell/tunfisk artene, og synes dette er veldig spennende! I trondheimsleia er det vel liten sjangs for å få Størje, men stripet Pelamide kunne jo vært en mulighet om det blir lit innsig av det i årene fremover!

Ser foresten Hillersøy er på tur mot Grip ved Kristiansund akkurat nå! Spennende!

Endret av -morten-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt snålt å utdele kvote på en fisk som har vært borte fra kysten vår i 50 år og som det bare finnes enkelte observasjoner av langs kysten?

Hadde det ikke vært bedre å få opp en skikkelig bestand før en slipper løs ringnotbåtene?

Er det så viktig å få tatt opp alt som er i sjøen? Det er heller ingen som trenger dette økonomisk siden ingen fiskebåter lenger er bygget eller satset på for å brukes til størjefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Så da skal en ringnotbåt midt i Norge fiske opp en stim, som de allerede har sett, for å sjekke hvor mye det er langs hele kysten?

Og de får ikke bruke fly eller helikopter ser jeg det står i loven. Hadde det ikke vært bedre å brukt helikopter for å kartlegge bestanden, og så latt fisken svømme? Eller hvis de skal fiske for å skaffe gendata, heller tatt ut et og et eksemplar fra forskjellige stimer i steden for å ta en hel stim?

Blir litt som forskningsfangst på hval for å kartlegge bestanden. Når du først har observert den, trenger du ikke drepe den for å kartlegge den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt snålt å utdele kvote på en fisk som har vært borte fra kysten vår i 50 år og som det bare finnes enkelte observasjoner av langs kysten?

Hadde det ikke vært bedre å få opp en skikkelig bestand før en slipper løs ringnotbåtene?

Er det så viktig å få tatt opp alt som er i sjøen? Det er heller ingen som trenger dette økonomisk siden ingen fiskebåter lenger er bygget eller satset på for å brukes til størjefiske.

Selvfølgelig ikke !! Vi må ta alt og 1. før 2. land , kan hende til og med våre naboer gjør det før oss. (Ironi , selvf. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Så da skal en ringnotbåt midt i Norge fiske opp en stim, som de allerede har sett, for å sjekke hvor mye det er langs hele kysten?

Og de får ikke bruke fly eller helikopter ser jeg det står i loven. Hadde det ikke vært bedre å brukt helikopter for å kartlegge bestanden, og så latt fisken svømme? Eller hvis de skal fiske for å skaffe gendata, heller tatt ut et og et eksemplar fra forskjellige stimer i steden for å ta en hel stim?

Blir litt som forskningsfangst på hval for å kartlegge bestanden. Når du først har observert den, trenger du ikke drepe den for å kartlegge den.

Jeg tror ærlig talt at denne forskningsfiskingen ikke kommer ti å utslette Makrellstørjebestanden. Nå har bestanden langs kysten her vært omtrent fraværende i mange tiår, og er det observert stimer flere steder langs kysten vår, er det naturlig at dette er flere stimer! For at man skal starte igang fiske av en art må man jo først finne ut om dette er bærekraftig! Dette er ikke fiske for morros skyld! Utfallet av dette er jeg nesten sikker på at blir at bestanden er for liten og ikke bærekraftig nok til å drive komersielt fiske! Stat og myndigheter har nok adskilig mer kontroll og oversikt nå enn det var for 50 år siden, da mentaliteten var lit som du sier at man må prøve å få opp alt for så å tjene penger på dette!

Tror vi må vente med å dra konklusjoner før Hillersøy får karttlagt dette og fått ut forskningsdata på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedet for å kakke 31 tonn, kunne det fungert bedre å tatt muskelprøver av en stokk med fisk, satt satelittsendere på de og sluppet de ut igjen, kanskje for å finne hvilken bestand det er snakk om, hvor de opprinnelig bor.

Hele greia virker preget av stress. Et par observasjoner ifjor, så er det fult kjør allerede året etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser hva du skriver morten, men jeg forstår ikke hvordan det å ringnote opp en stim eller to med makrellstørje kan bidra til å avklare om fisket er bærekraftig? Etter mitt hode må en kartlegge hele bestanden langs kysten, før en kan si det. (Ref. det Rage skriver).

Jeg vil tro at det finnes gode data om tunfisk, størrelse på bestanden i Europa og kritisk størrelse på en bestand.

Som du selv sier, er det antakelig flere stimer langs hele kysten. Hvordan kan en da si noe om bestanden hvis en kun går etter en stim et sted i landet?

Så må du forklare meg hvordan Hillersøy kan kartlegge størjebestanden langs kysten ved å dra ut og fiske 30 tonn i Midt- Norge? "Vi fikk 30 tonn, det er bare å fiske!"?

Og nei, det er ikke et fiske for moro skyld, det er nok heller et fiske etter penger tenker jeg.

Jeg skriver ikke dette for å kverulere, men jeg greier ikke helt å forstå metodikken her. Mulig det finnes skikkelige forklaringer på dette, men så langt har jeg ikke funnet noen som går i favør av størjene ihvertfall.

Endret av Rudolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.fiskeridir.no/fiske-og-fangst/hoeringer/2014/forsoeksfiske-etter-makrellstoerje-i-2014

Som dere ser så er ikke dette noe som er noe vi har funnet på her til lands. ICCAT har nok full kontroll over bestanden og følger med utviklingen og spredning av denne. Ut fra fartøyspesifikasjoner og utstyr ombord er ikke dette fisket for hvem som helst.

Det hadde vært interessant å sett hvilke data som skal samles inn og hvordan dette skal kartlegges og hvilken rolle observatørene har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lest meg opp litt, og for det første er dette noe Norge har presset på for å få til, og ikke noe ICCA har foreslått (ref. under).

Høsten 2013 fikk vi gjennomslag i den internasjonale kommisjonen for bevaring av atlantisk tunfisk (ICCAT – The International Commission for the Conservation of Atlantic Tunas) for at det åpnes for fiske etter makrellstørje i norsk sone i den perioden arten befinner seg i våre farvann.

Og slik jeg forstår det, er det ikke forskningsfangst vi snakker om her, men forsøksfangst. Jeg siterer fra dokumentet "Forsøksfiske etter makrellstørje. Høringsnotat til næringe".

Som nevnt har det i flere år vært forbudt å fiske makrellstørje i norske farvann, og

kvoten i 2014 er avgrenset til ca. 31 tonn. Et fiske i våre farvann vil derfor ha et svært

begrenset omfang. Vi vet imidlertid at makrellstørje er en art som, om fangsten får den rette behandlingen, kan oppnå en meget høy pris pr. kilo og dermed gi opphav

til god verdiskapning for fisker. Når fisket nå åpnes etter flere års fredning vil

Fiskeridirektoratet foreslå at dette i 2014 reguleres som et forsøksfiske. På denne

måten kan vi legge til rette for et fiske som gir høyest mulig verdiskapning, samtidig

som vi kan trekke kunnskap som kan være nyttig for fremtidig verdiskapning fra

dette fisket. Et forsøksfiske vil innebære at det settes krav til at det fartøyet som skal

delta kan dokumentere erfaring med denne type fiskeri, og at det kan legge frem en

god plan for gjennomføring av fisket som innebærer håndtering og levering av

makrellstørje av høy kvalitet.

Så da går dette fisket ikke ut på å kartlegge bestanden eller forske på bærekraftig uttak, men hvordan en kan få best mulig pris for den fisken en tar opp. Altså, hvordan få mest mulig kroner utav dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig har dette mest med politikk å gjøre, den norske stats måte å hevde sin rett osv.. men også for å forberede mottak/foredlingsanlegg på et eventuelt fremtidig fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det er økonomisk vinning det er snakk om, og det er vel naturlig ettersom det ikke er noen som driver kommersielt fiske uten å tjene penger.

Nå er det i første omgang forsøksfiske, og måten størje tradisjonelt har vært fisket på her i Norge er nettopp ved å finne en stim og fange denne med not.

Å forsøke å fange enkeltfisk på måfå er selvfølgelig ikke lønnsomt for disse fartøyene, og det er svært vanskelig fiske.

Jeg mener fortsatt sportsfiske av størje burde være lovlig for de som ønsker det, ettersom det er så spesialisert uansett at det er de færreste som gidder, men det er lite sannsynlig at noe av den tildelte Norske kvoten noen gang kommer til å avsettes til fritidsfiske, i det minste ikke på mange år enda.

Så blir det spennende å se om Hillersøy får noe, og det er fint om fiskeri oppdaterer tråden her med nyheter også, de som ikke er interessert trenger ikke lese.

Forsøksfisket ble vel så vidt diskutert noe før det startet også -> https://www.fiskersiden.no/forum/index.php/topic/68994-forsoeksfiske-av-makrellstoerje/

Endret av adeneo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser foresten at Hillersøy har tatt en ringbevegelse rett nord for Smøla! skulle hatt webkamera ombord så vi kunne fulgt med! uansett om dette er bærekraftig eller ikke eller om dette er kun griskhet blandt norske fiskere for å tjene lette penger, så synes jeg det er veldig spennende!

Får økt puls når du forteller om ringbevegelser. Dessverre er "Olavson" et stykke bak, og disse båtene bør være i nærheten av hverandre hvis det blir kasting.

Så litt om motivet bak størjefiske. Ja, det er rett at Norge måtte søke for å få lov å fiske størje i våre farvann. Se på dette som en sikkerhet i ICCAT og at fiske etter makrellstørje er kommet inn i et strengt og kontrollert regime. Det er ikke fritt vilt lenger (og det gikk jo skikkelig galt den gang da det var fritt vilt). Angående form på fisket, så er dette både er forskningsfiske og et forsøksfiske. Målet med forskning er jo ikke utelukkende å forske for å lære mer. Fiskeriforskning generelt brukes også av forvaltere for å sikre bærekraftig uttak av bestander, og forskning blir også lagt til grunn dersom det blir stans i et fiske. Observasjoner (og bilder) er faktisk viktige bidrar som helper på kartlegge størjas tilstedeværelse langs Norskekysten. Når HI ønsket bilder av størja utenfor Telemark, så var det for å se om dette var ungfisk eller voksen størje. Slikt gir viktig tilleggs-informasjon om vandringsmønster og alderfordeling.

Det bør ikke komme som noe sjokk at Norge også ønsker å kunne høste av størjebestanden. Vi er jo nå i ferd med å ha årlig sonetilhørighet til bestanden. Da blir det også viktig å finne ut av mest mulig skånsom fangst og fangstbehandling, og å kunne levere best mulig produkt til kjøper. I tillegg er det mye som skal på plass før størja når markedene som gir best pris. Synes ikke det kan betegnes som "griskhet" at også Norge får drive et bærekraftig fiske på en art som beiter og opptrer naturlig i våre farvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det ha noe å si om man fisker i 30 tonn i Norge på en bestand som er godt forvaltet i alle de områdene den lever? Det er vel ikke slik at det er en gitt mengde som nå har bestemt seg for å legge sommerferien til Norge, slik at om vi fisker opp alt som er her i år så kommer det ingen neste år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.