Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskeutstyr å gi bort?


sarepta
 Share

Recommended Posts

Norsk nødhjelp i Horten tar imot fiskeutstyr som de vil levere i Albania. Har selv endel som jeg skal gi bort og hvis det er andre som har noe å gi bort og ikke bor for langt fra Horten kan jeg ta meg av leveransen og evt fikse opp sneller hvis de trenger litt puss og olje pluss nye kroker på sluker,spinnere og wobblere.

Til dem som måtte tro at dette er en måte å skaffe seg utstyr kan jeg si at jeg fisker 95% med flue og har mer enn nok utstyr. Kunne gitt bort flueutstyr men det ville neppe blitt brukt. Er vel noe som heter at gir man en mann en fisk overlever han en dag. Gir man han en fiskestang vil han klare seg selv. Vel optimistisk men....

Neste forsendelse trolig midt i september. Hjemme neste uke, deretter en friuke med fisking.

Knut A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk nødhjelp i Horten tar imot fiskeutstyr som de vil levere i Albania. Har selv endel som jeg skal gi bort og hvis det er andre som har noe å gi bort og ikke bor for langt fra Horten kan jeg ta meg av leveransen og evt fikse opp sneller hvis de trenger litt puss og olje pluss nye kroker på sluker,spinnere og wobblere.

Til dem som måtte tro at dette er en måte å skaffe seg utstyr kan jeg si at jeg fisker 95% med flue og har mer enn nok utstyr. Kunne gitt bort flueutstyr men det ville neppe blitt brukt. Er vel noe som heter at gir man en mann en fisk overlever han en dag. Gir man han en fiskestang vil han klare seg selv. Vel optimistisk men....

Neste forsendelse trolig midt i september. Hjemme neste uke, deretter en friuke med fisking.

Knut A.

Grei tiltak, men så spør jeg bare : Hvorfor trenger man fiskeutstyr i Albania når mesteparten av bestandene allerrede er utfisket av grunnet ukontrolert fiske ? Jeg skulle selvfølgelig gitt en god del selv , men det gjør vondt i magen å bidra til å ødelege bestanden i indre middelhav ennå mer. ( min menning)

Det hjelper forresten ikke å gi bort fiskeutstyr om mottakkeren ikke kan bruke redskapen ;)

Jeg involverte meg en gang i tiden med slike insamlinger (Kuba) og samlet tusenvis , kan hende miljoner av kroker til diverse formål og ment til hvermannsen der nede. Dessverre er kombinasjon : Komunistmentalitet, manko på penger, mulighet til å tjene ekstra "på si" for lavlønnede statsansatte , noe som fører til at mye forsvinner. De krokene jeg samlet den gang ble "borte" nesten før kontaineren kom i havna. Året etter ble det observert utsalg av krokene i mange krikker og kroker på øya , og til veldig høye priser. Aldri mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett i at det kan havne i gale hender eller ikke bli brukt men grunnen til at jeg vil forsøke er at jeg kjenner litt til organiseringen og rett og slett fordi jeg ikke kjenner noen her som jeg kan gi det til. Det å ta imot noe fra andre oppfattes dessverre som negativt. Det gjelder dem som har mest bruk for det. Andre tar det gjerne men har ofte mye fra før. Jeg skal sjekke litt mer rundt saken men går ut ifra at det finnes noe fisk i ferskvann og saltvann. Vi er tilbake til det vi er så klar over,også i Norge,med hensyn til overfiske. Vi kunne høstet mangedobbelt med riktig forvaltning.

Jeg kunne gitt bort flueutstyr men det ville neppe blitt brukt. Finnes kanskje dvd,evt vhs med demo av bruk av "haspelutstyr"? De er heller ikke mindre utviklet enn at noen har internett. Google.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var svaret jeg fikk fra Norsk nødhjelp "De vil gjerne ha fiskeutstyr. Vår partner har oppretta en økososial farm hvor de bl annet gir (dags)arbeid til fattige i området,og der kan de bruke fiskeutstyr. Så,ja takk. Ingen garanti men jeg sender hvertfall noe avgårde og håper det blir delt ut og kommer til nytte. De deler ut mye, både kjøkkenutstyr,mat, klær,sko,sengetøy osv og de har god kontroll på det de driver med. Har planer om å hjelpe til med sortering og pakking. Går det bra er det ikke umulig at jeg blir med for å se på forholdene. Jeg har selv opplevd fattigdom og mottatt "nødpakker"

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry ,menjeg kjøper fortsatt ikke argumentene. De skal byyge økososial farm ( oppdrett ) og trenger fiske redskap ???Sorry , vanskelig argument å selge...

Edit: Det er lov å være naiv når man prøver å hjelpe folk i nød , dog ikke dum :)

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å være skeptisk både ut fra egne og andres erfaring. Men derfra til å kalle meg for naiv og dum som vil gi bort noe brukt fiskeutstyr til en organisasjon jeg kjenner er ,for meg, et langt skritt. Skal man gå ut ifra tilbakemeldingene her og på fluefiskesiden er det svært få naive dumminger samlet der.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å være skeptisk både ut fra egne og andres erfaring. Men derfra til å kalle meg for naiv og dum som vil gi bort noe brukt fiskeutstyr til en organisasjon jeg kjenner er ,for meg, et langt skritt. Skal man gå ut ifra tilbakemeldingene her og på fluefiskesiden er det svært få naive dumminger samlet der.

Friluftsfjorden!

Formulerte meg klønete. Naiv og dumt var ikke ment til deg "når man prøver" skrev jeg , ikke når du prøver. Vet at du verken er det ene eller det andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.