Gå til innhold
Fiskersiden

Snedig fisk mulig i makrellfamilien tatt ved Krokstadøra


-morten-
 Share

Recommended Posts

Ja uten å være en overivrig artssanker burde man vite dette. Problemet er vel at fler og fler knapt nok har tatt i en fiskestang/snøre. Litt synd syntes nå jeg

Ja, det nok ikke mange prosent av Norges befolkning som kan skille mellom sei og lyr. Det handler jo om erfaringer man gjør seg i livet, og for mange er jo fisk noe uten hode og hale som vokser i frysedisken og hverken har skinn eller bein. Må innrømme at jeg selv måtte bla litt i Norges Fisker da jeg flyttet til Karmøy. Flatfisk hadde jeg ingen erfaring med (selv om jeg fisket mye), og plutselig fikk jeg "ukente arter" som piggvar, slettvar, hårvar, lomre, tunge, småkveite, sandflyndre, rødspette og skrubbe. Da må man lære seg noen kjennetegn, og etter en stund så er det kjennetegnene så innlysende og opplagte at man blir overrasket når naboen ikke kan se forskjell på lomre og sandflyndre. Fisk man selv aldri får - eller får lære om - blir jo noe ukjent, og hvis ingen rundt deg vet noe heller så blir den ukjente fisken lokalt fort en liten sensasjon. For enkelt journalister kan nok iveren etter å slippe sensasjonen ta opp tiden man med fordel heller burde brukt på å google litt, eller å slå opp i et oppslagsverk om fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.