Gå til innhold
Fiskersiden

Vansjø 24.08.14


erik
 Share

Recommended Posts

Vekkerklokken på 04.00 og på vannet rett etterpå i min fars Båtsman aluminiumsbåt med en Suzuki 20HK (firetakter med EFI).

Båten var et hyggelig bekjentskap, dønn solid og med høye fribord.

blogger-image--1657502244.jpg

Båtsmann med Suki

blogger-image-1710068049.jpg

Morsom (og bra) løsning for batteriet.

Men det var som sagt mørkt da jeg la ut. Bikkjekaldt var det også, jeg fikk angre bittert på at jeg ikke tok flytedressen i dag. Sommeren er definitivt over.

Elverhøy i morgendis:

blogger-image--1273241969.jpg

Morgenstund på Elverhøy

Jeg prøve flere plasser oppover, men det var først ved Abboren det løsnet. Jeg fikk raskt tre gjørs, den største passerte nok kilosgrensen med god margin men jeg hadde ikke med vekt og målbånd. Uansett den største gjørsen jeg har fått i Vansjø i 2014.

blogger-image-390769634.jpg

Brukbar gjørs

En bitte liten en:

blogger-image--2099552924.jpg

Minigjørs

Jeg har vunnet noen Lowrance Elite HDI i Insight Genesis Challenge i år, to har jeg solgt og en Elite 5 HDI står i Båtsmannen.Planen var å logge data til Insight Genesis og dybdekart.no i dag. Tanken var å logge et par grunner og skjær som jeg ikke turte å kjøre i nærheten av med Evadaen i sommer. Jeg fikk logget litt, men konsentrerte meg om fisket. Jeg fikk heller ikke brukt Vansjøkartet fra dybdekart.no siden det forutsetter software 3.0 eller nyere for å fungere bra, og Eliten var ikke oppdatert.

Ikke uventet ble det endel støy på Eliten. Dette er en kjent problemstilling med Suzukis EFI-motorer. Selv med støyfilteret på medium var det synlig støy på skjermen. Ikke noe som hindrer fisket, men irriterende uansett. Jeg får se hva jeg får gjort med dette etterhvert, oppdateringen er høyere på prioriteringslisten.

Uansett ble det en fin morgentur med 5-6 gjørs. Vanntemperaturen varierte fra 17,5 til 18,5 så sommeren er slutt under vann også. På vei ned Mosseelva møtte jeg fiskeørnen ved Nesa til Nils. Jeg så den ikke før den tok luften fatt, litt usikker på hvem av oss som skvatt mest. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fisket gjørs selv, men husker tilbake til en tur til Vasa i Finland 98 i forbindelse med oppstart/prøvekjøring av en Wärtsilä 12v32 skipsmotor, en av dagene fikk jeg servert gös (antar det er den samme som gjørs) til middag, en av de aller beste fiskemiddagen jeg til dags dato kan huske at jeg har fått servert. :dribble:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjørs og gös er samme fisken ja.

Sammen med lake er det (i min smak) noe av det beste jeg får servert av fisk. Smaken er omtrent som abbor, men pga størrelsen er den mye enklere å filteret og flå. (Det blir i hvertfall mer mat igjen etterpå...) Fast i kjøttet og genial for wokking er den også. Jeg pleier å kappe fileten i terninger, rulle i mel og krydder og serverer med grønnsaker og ris eller glassnudler thaistyle. Blir sulten bare av tanken. :D

Prøvde gjørs på grillen i sommer, pakket i alufolie. Jeg fikk ikke helt dreisen på det, ble mer "kokesmak" enn jeg liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.