Gå til innhold
Fiskersiden

Lillehammer, hvor er det bra å fiske nå?


Magnuslol
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har fått den såkalte fiskefeberen, etter maange år uten fiske. Jeg vet det er ganske sent på året, men er det noen gode steder i Lillehammer området det fortsatt er åpent for å fiske nå?

Jeg har dessverre ikke båt, så det blir fiske fra land for min del. Hvilke typer fisk jeg er ute etter har egentlig ingen ting å si, jeg tar det jeg kan få :-)

Så er det noen i Lillehammer området som har noen gode forslag, så taes det imot med stor takknemelighet! Er fult mulig å sende svar på PM også, hvis dere ikke vil at alle skal vite om stedet! :-p

Jeg er nybegynner i fiskeverden, så tips til spinnere/sluker osv er også veldig fint! :-D

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar med deg en stang, ei lita Møre- eller stingsild, Setter på ei flue (f.eks Zulu silver - Telemarkkongen) en 15-30 cm foran sluken (ta av treble på sluk). Gakk hen til Strandtorget og fisk langs kanten i lågendeltatet oppover mot Svarstad/Håvemoen. Hvis du ikke får grov abbor og harr på det fisket, da gjør du noe radikalt feil. Alltid godt harr- og abborfiske på denne tiden langs land hele veien nordover.

Har du bil kan du reise til Svartevja og fiske gjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harrfiske i Lågen er tingen nå. Fisk i området fra Gausautløpet og nedover.

Hvis du ikke fisker med fluestang så bruk flue of dupp. Royal Coachman, Coachman, Red Tag Palmer og ei sort palmerflue er gode valg.

Ta en tur på Rustadstuen Sport og snakk med Pål så får du mer tips og han finner riktige fluer til deg.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Hvilke spinner/sluk burde jeg bruke på harr og abbor nå da, har du evt noen forslag? Aldri fisket de slagene før 😖😜

Edit: så svaret ditt nå abbor, så da fikk jeg svar på det jeg lurte på! Tusen takk 👍

Endret av Magnuslol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal fiske harr med spinner så er min anbefaling Abu Droppen sølv med blå prikker i 6 eller 8g. Det var det som funket absolutt best etter harren i Lågen da jeg fisket med slikt i mine yngre dager.

Men vil så absolutt anbefale flue. Flue og sluk er også en bra kombinasjon. Bruker da ei 12g Stingsild eller lignende i sted for dupp. Hvis du er redd for bunnapp så ta av kroken av sluken.

Du skal ha fluene på opphengere på hovedsnøret mellom dupp og snelle. Jeg bruker blodknuten for å lage opphengerene.

post-6314-0-84949900-1379261674.jpeg

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til flue og dupp er ei 10 eller 11 fots stang med kastevekt opp til 25g og ei 2500 snelle et bra valg. Harren er løs i munnpartiet så jeg ville enten valgt mono eller så minst 10m fortom på multifilament. Jeg bruker det siste, 0,13mm Power Pro med ca 10m Stroft GTM 0,25mm fortom.

Du kan bruke utstyr som er klasse letttere også hvis du allerede har det, hvis ikke vil jeg anbefale det jeg beskriver over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombo småunger, sambo er dårlige odds. Hvis de sitter passive og glaner på en som ikke får fisk.....da er det skummelt. Enten må du utstyre de med fiskeutstyr, og hjelpe de med å få fisk.hvis ikke er fiskinga noe du gjør alene. Det handler om å gi og ta... vet du :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.