Gå til innhold
Fiskersiden

Tvilsomme herremenn og sleipe damer.


stranger79
 Share

Recommended Posts

Jeg har en skrøne og fortelle!

Det har blitt mye fiske på min front i det siste, hvor det har blitt nappet sære gjennomsiktige kutlinger, kutlinger med rød prikker generelt mye andre kutlinger. Flate fisker med spetter , marmoreringer og prikker. Leppefisker i alle farger, samt skjeggebasser fra de store dyp med tilhørende agntyver. Og min første havål fra land på 9,26 kg ++ Livet er herlig!

Fredag kveld meldte fiskelysten seg igjen, og etter en rask bedømmelse av tidevann, vær, ferdigknytte takler og stemningen på madammen. Ble avgjørelsen tatt. Jeg går og fisker conger! Sa jeg til meg selv JA DU GJØR VEL DET hørte jeg i bakgrunnen. Forlik ble raskt inngått, jeg måtte finne meg i shopping HELE neste dag på steder hun ville.....hva man må finne seg i.........:-)

Mr Faust ble kontaktet, og trengte ikke spørre 2 ganger om han ville være med en tur. Klar om 1 time sier han. Goodie, vi møtes og tar en bil nordover. Kort tid og en kjøretur senere var vi på vei mot destinasjonen. Vel ankommet, og godt giret på energidrikker rigget vi oss til og fikk agn i sjøen før mørket kom. Valget gikk på hel pir og akkar. Og surfstengene ble plassert i podden.

Været var stille og klart, og en fullmåne samt stjerner åpenbarte seg i de grå timer, som ikke er helt heldig. Men troen var større enn fullmånen.

Mye krabbenapping pågikk med agnene, og de sto klar i kø og sprikte med klørene i påvente på neste dose mat. Kroken ble skrelt så snart den landet. Ørene begynte og brenne, og det var ingen tvil....knotten hadde nemlig gjort inntog. I tusentall! Men remedier finnes, nemlig damestrømpebukser, etter litt roting i sekken ble det dradd frem 2 pakker av sorten, og kastet en mot Mr Faust som løp frem og tilbake mens han viftet vilt. Du tuller sier han, nei dette virker sier jeg. Og trøkker en over skallen....fnisende gjør Mr Faust det samme. Og bryter ut HAHA; du ser så dust ut...stå stille! Og drar frem mobilen. KNIPS!

Lett gjenkjennelig bakgrunn, ble skiftet ut.....nok om det.

post-27223-0-67418300-1410779782_thumb.j

Småprat om verdensproblemer og mange agn senere, begynte nappvarsleren min og lage lyder ingen krabbe kan lage, og jeg styrtet bort og tok stangen, rullet inn slakken og murte til med tilslag, og der var det liv! En fin liten fight på det grove surfutstyret ga den, Mr Faust sto klar med håven og jeg kunne lande min andre havål og min livs minste på 5,56 kg. Nusselig sak!

post-27223-0-46255400-1410780247_thumb.j

Agn gikk tilbake i sjøen, månen hadde skiftet til blodrød farge. Knotten avtok, og småpraten fortsatte. Noen krabber til ble dradd på land , så kom det en tlf hjemmefra. Heeeeeeeei, DHUUUU.... jeg lånte kredittkortet ditt, og kjøpte en ny kjøkkenmaskin og så malte jeg det dyre stuebordet du kjøpte forrige mnd.Håper dere har det kjekt! Før jeg fikk sagt noenting så ble det avbrutt av nappvarsleren min som gikk amok.... jaja.....SNAKKES!

Løp bort og tok tak i stangen, rullet inn og ga skikkelig tilslag, og der var det ikke bare liv. Det var tunge harde røsk, som var såpass krafig att jeg mistet fotgrepet fotgrepet på det sleipe svaberget, og skled ned på en fjellhylle i sjøen. Klarte og holde balansen, og fortsatte fighten , fikk tatt noen steg tilbake og la litt mer press på fisken.

Den kraftige vengance stangen sto med god bøy og jeg kjente fisken løsnet fra bunn. Nå ble den medgjørlig, og jeg startet rolige pump mot overflaten. Denne ville jeg ikke miste. Stangen begynte og lage stygge lyder og tenkte hva skjer her?! Så skjedde det BANG etterfulgt av knaselyder, og jeg kunne se en svær sprekk i skjøten mellom underdel og midterste del i hodelykten. HVA VAR DET!!?? kom det fra Mr Faust som sto klar med håven. Stangen min sier jeg, går dette bra har jeg mer flaks enn det jeg burde ha.

Løsnet umiddelbart på bremsen, grep tak i stangen over sprekken, og vant sakte men sikkert cm for cm mens det knaste i stangen. Og en grå farge fra dypet åpenbarte seg, og en stor conger var på vei mot overflaten....PLLLIZ ikke knekk nå. Fisken gled opp i overflaten, og lagde ett skikkelig rabalder da Mr Faust tok i fortommem, men den var for sterk, rev fortommen ut av fingrene på han og dro noen meter mot dypet igjen......NEINEINEI! Mange små pump senere, kom den opp igjen og ble omfavnet av håven, etterfulgt av stor jubel. Og tatt på land. Og veid til 17.1 kg, og 172 cm lang. Min største ål noensinne. Whoohoo!!

Men det jeg antar er en hunnål, skulle vise seg og være lite samarbeidsvillig på land også. Hun skulle være generelt vrien og få ett vettugt poseringsbilde av da den var krefter igjen, ut av serien ble dette beste bilde.

post-27223-0-21933800-1410782985_thumb.j

post-27223-0-71719600-1410784234_thumb.j

Faust hadde agn i sjøen litt til, mens jeg småpakket. Omkring 300 meter fra der vi sto, var 2 andre kjente ]fiskere som også kjente plassen. Og de stakk innom for og hilse på. Småpraten gikk om løst og fast, før det var på tide og dra hjem.

Vel hjemme lå madammen og sov, i stuen sto ett malt bord som egentlig ikke så verst ut i det hele tatt. På kjøkkenet sto ett bedre måltid og ventet i kjøleskapet, med en øl med navnet mitt på.

Life is good.

Påfølgene dag var jeg innom campelen, og de tok stangen i innbytte uten noe om og men. En D.A.M Crosspower sea surf ble tatt ut mot ett mellomlegg, og jeg gleder meg til og prøve den skikkelig. Takk Gutter.

Og takk for turen Faust! Neste gang!

post-27223-0-72920600-1410783857_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk. Artig med positive tilbakemeldinger. Er ikke så stødig i rapportskriving, men skal prøve og få til en og annen.

Carpis: Det er utrolig vrient og se kjønnet på dem, faktisk så vet vi ikke med sikkerhet .hunnene blir størst sies det. Alt annet er synsing fra min side :-)

Hysic: Det ble nesten hvit, gråhvit. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsett å skrive rapporter. Det er artig å lese.

Det samme burde jeg si til meg selv, siden har hatt et par veldig fine havålnetter (uten fine bilder siden fisket alene) med landet storfisk og ørretkvelder (fisket alene igjen). men klarte ikke å sette meg ned og skrive rapport. Det tar sin tid.(dårlig uskyldning igjen)

Endret av carpis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må det bekreftes at denne natten sammen med Geir,,, var ganske så interessant. Ikke bare det å hilse på en ny stor fisk, men også det faktum at meget trøtte personer med heller tvilsomt lavt blodsukker + mono og multi sener bare må bli kaos. Og ja, vi snakker her om underskrevne.

Det ble kaos i sener, knuter av en slik kvalitet at tackler forsvant ut i mørket, trimmet ikke ned skjøteknuter så det tømte snellen for sene ved første kast, gikk på trynet ned noen glatte svaberg, noen munnfull med knott, stativ og varsler forvsant nesten på sjøen og mer grinete ble man.

Noen krabber senere ble alt dette ble glemt i det varsleren til Geir tok fyr og snøret ble dradd ut. Og så kom smellet etterfulgt av knasing og en ganske så flott ål kom på land. Var litt usikker hvem som gikk først på sjøen, jeg eller Geir. Det er ofte like artig på en tur at andre får en fin fisk og dette var ikke noe unntak. Så humøret ble bedre, man kom seg etterhvert hjem og zzZZzZzz. Et halvt døgn senere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.