Gå til innhold
Fiskersiden

PowerPro eller fireline?


ørret_anonym
 Share

Recommended Posts

Skal ha nytt snøre på havfiskesnella og trenger råd og meninger fra dere... Tenkte på fireline i 0,39mm fordi jeg har hatt fireline på ørretstanga som har funker veldig bra (dro opp en ørret på 2,6 iallefall!!) men lurer på om PP er noe bedre ? Fisker etter torsk ,brosme og sei ( ikke med slukstang da)

Alle svar mottas med stor takk :) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt FL i mange år og er fornøyd med det. Andre trives med PP. Velg det snøret du får et godt tilbud på og som du vil trives med.

Men jeg ville ikke valgt så tykt snøre som 0,39mm. Nå skriver du ikke noe om hvor i Norge du skal fiske eller hvor dypt du skal fiske. Men ettersom du nevner brosme, så velger jeg å tru at du skal fiske dypere enn 100m. Da ville jeg valgt et tynne snøre pga avdrift. Som Eivind nevner 0,25 holder lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 0.39 Fireline på Shimano TLD 2 spedd 20 , en ting jeg må si at det er en utrolig sterk sene, de gangene jeg har fått bunn napp med denne senen. Dersom man er heldig med bunnforholdene kan du få løs takkelen eller hva det måtte være,

jeg har t.o.m satt på full brems å kjørt med båten, enda så røk ikke sena ikke bare jeg tok på meg en tjukk hanske og holdt fast spolen enda så slurte spolen fortsatt. Det endte med at jeg måtte klippe 200 meter lange senen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over 0,30 er greitt å ha når du skal fiske i en båt du selv ikke kontrollerer driften på og risikerer at lina av og til blir liggende under båten og skrape mot skrog, ror og andre snører.

Men du spør om merke, ikke om tykkelsen. Jeg holder en knapp på fireline så lenge jeg selv kan kontrollere båten og lina. Fireline er glattere og gir derfor mindre friksjon og dermed mindre avdrift. Kanskje ikke den store forskjellen mellom fireline og andre snører, men dog. Jeg bruker power pro i konkurranser og andre situasjoner der lina er utsatt for båtskroget da jeg tror power pro tåler mer slitasje flør bruddstyrken blir dramatisk redusert. Med 0,39 kunne ørreten din vært 26kg uten at snøret hadde røket ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor absolutt PP eller Fireline?

Jeg ble anbefalt denne og har brukt den mye nå og nøler ikke med å anbefale den videre.

Jeg har 0.32 mm på ei Shimano TLD 20.

LITT billigere og holder i massevis for vanlig havfiske.

http://www.ebay.com/itm/PE-Dyneema-Spectra-Extreme-Braided-Fishing-Line-546yards-500m-/200978919248?pt=US_Taxidermy&var=&hash=item2ecb46ef50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.