Gå til innhold
Fiskersiden

Den "perfekte" allround havfiskestang?


havfiske DKF
 Share

Recommended Posts

20-30lb er nok et fint utgangspunkt ja. Personlig liker jeg meget dårlig 2 delte stenger som er delt rett over snellefeste men. Synes transport lengden blir for drøy. Men dette blir gjerne en smakssak :)

Om transportlengden ikke er et problem, så ville jeg heller sett på Beastmaster AX Boat slim. Denne får man for 799,- på villmarksbutikken i disse dager. En vesentlig lettere stang det.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er faktisk det eneste jeg vil si jeg ikke liker ved stanga.

Heldigvis finnes andre modeller Shimano Boat.

STC. stengene kommer vel femdelt i corduratrekt tube.

Jeg har slik en STC modell men da en lett stang med 3-15 gr kastevekt og anbefaler lett løsningen videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bruker stort sett ei Lawson Offshore Boat 15-40 lbs stang. Todelt midt på, 7'.

Liker veldig godt, ikkje for stiv til djupt agnfiske, og ikkje for blaut til pilking, og den er veldig lett.

Endret av Anders Vik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"skrei, kveite, men også brukendes til lange ned til 150-200 meter:)"- Detta är inte en alltmuligstang, till den beskrivelsen må du ha en lite kraftigare stang. Lawson har ju ett par modeller, bl.a powerjigger som e klassad 15-40 Men som någon skrev så är den lite tyngre. Men den stang jag inte kunde varit utan är kenzaki 20-30 lb men hade aldrig i världen brukt den till kveita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Lawson. men inshore boat 12-30lb. De er ganske topp myke ja. men lett? min veier inn til ca 540g. Det er ikke så lett. Lette stenger er rundt 300g :)

Tja, usikker på ka offshore veger, men eg sammenligner med forrige stang eg brukte, nemlig ei Tuna Stopper 8-12 lbs 7', som eg syntes var tyngre, men det er kanskje innbilning. Har ikkje vegd noken av dei.

Kan i allefall ikkje sei at Lawson stanga er tung :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs. Hvor du skal fiske. Hva du skal fiske og hvordan fiske metode det dreier seg om.

Universal stang til alt fra makrellfiske på 20meter til 25kg lange på 200meter og 100kg kveite eksisterer ikke.

Enig så det holder når det gjelder stang, dog finnes det 1 perfekt stang til formålet ( egne armer) Ble selv ydmyket imponnert når jeg så garvede fiskere på G. Canaria som fisket svære gropier mm opptil 80 - 90 kg fra 3- 400 meters dybde og med : Håndsnøre !!

Er man fra Sørlandet eller fra steder i Norge der det ikke er så kaldt om vinteren : Innlinere !! Merke uttaler jeg meg ikke om ( er ikke selger eller sponset av noen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.