Gå til innhold
Fiskersiden

Kystmeite etter småhaien?


TrønderFiskeren
 Share

Recommended Posts

Hei,

Lurer på om det er mulignå få fisket noe småhai på surf-utstyret mitt på denne tiden av året?

Er relativt fersk innen kystmeite og har veldig lyst på småhai (værtfall hågjel) og trenger litt guiding.

Jeg fisker fra felleskjøpkaia, er det mulig å få hai der? (Mudderbunn og 10-20m dyp)

Det går en del store båter forbi der, så det burde jo egentlig ende opp endel hai der.

Så spørsmålet er: perler og diverse krimskrams? Fortom? Agn? Krok?

Har oppfatning av att sirkelkrok er the way to go men sist gang jeg var ute på kveldstid kom det opp en tom Owner ssw circle 4/0 når den dro ut med et makrellhode...

-Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør absolutt være muligheter i disse dager ja! Felleskjøpkaia funker, såvel som Storsand og Børsa. Krok og dims trenger du egentlig ikke bekymre deg over, men selvlysende funker. Du kan vurdere mindre agn eller å vente lenger med tilslag om du sliter med kroking. Fisk om natta, typ 22-02, så får regner jeg med du ganske snart blir lei av hå :)

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør absolutt være muligheter i disse dager ja! Felleskjøpkaia funker, såvel som Storsand og Børsa. Krok og dims trenger du egentlig ikke bekymre deg over, men selvlysende funker. Du kan vurdere mindre agn eller å vente lenger med tilslag om du sliter med kroking. Fisk om natta, typ 22-02, så får regner jeg med du ganske snart blir lei av hå :)

Takk for kjapt svar, har mekket et pulleytakkel med 0.42 krokfortom og 10cm 0,80 foran kroken, litt selvlysende slange og owner markkrok 3/0 . Burde funke. Har tenkt å bruke hel reke og makrellstrimler. Vet ikke om det blir helt fram til 22 heller, skole er jo viktig det og.

Ellers, hovedsnøre er 0,42 trilene og siden det er sterk strøm der tar jeg med 170g impact denne gangen. Litt off-topic men: Har krokstørrelse noe å si under fisket etter stor torsk og småhai? Vil egentlig slippe unna sypiker... Tenkte å bytte kroker til owner super mutu 6/0 eller 7/0. Bare for å slippe unna sypiker.. De har en tendens til å gå på virkelig store kroker:(

-Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både småhai og torsk tar større kroker enn du skulle trodd :) Haiene pleier å gå dypere på dag og tidlig kveld, men av og til er de å grunna tidligere enn ellers..

Okei, da er det klarert. Siste spørsmål: dreper vi småhaien eller slipper vi den ut? Pigghå skal selvfølgelig ut men... Hva med svarthå og hågjel? Takk for kjappe svar forresten.

-Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gott om hå att få i fjorden. Allt fungerar, pully, pater noster eller glidande. Om du fiskar borta på den gruskaien lite längre bort med glidande så har du chans på att träffa på kloskate i tillägg. Bästa tipset jag kan ge är att byta agn regelbundet då det kryr av sleipmakk överallt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det hai du vil ha, så ville jeg brukt makrell, ikke reke :)

Er relativt dårlig med makrell i fjorden nå, er det ikke? Har iallefall ikke fått noe, og det er lite i kjøledisken på ravnkloa også. Men men, det skal da være mulig å få halt opp et par fjorårsmakreller fra fryseren og kombinere dem med reke kanskje...?

-Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da er det klarert. Siste spørsmål: dreper vi småhaien eller slipper vi den ut? Pigghå skal selvfølgelig ut men... Hva med svarthå og hågjel? Takk for kjappe svar forresten.

-Magnus

Svaret på det der spørsmålet i saltvann vil generelt alltid være: "Nei, vi dreper ikke fisk som ikke skal benyttes eller som ikke er for hardt skada til å tåle en gjenutsetting". De er forøvrig langt i fra truet, så du kan benytte dem med god samvittighet om du ønsker.

Storsand leverer "dessverre alltid" mye hågjel på kveldstid. Svarthå forekommer jevnt, men langt fra like ofte som hågjel etter min erfaring. På Børsa derimot er det litt motsatt, med størst mengde svarthå.

Makrell kjøper du frossen på Asia-mat i Olav Trygvasonsgate, rett ovenfor Ravnkloa. Finner du ikkje i frysen der, spør du i kassen om "makkalell". Da har de som regel alltid mer på bakrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret på det der spørsmålet i saltvann vil generelt alltid være: "Nei, vi dreper ikke fisk som ikke skal benyttes eller som ikke er for hardt skada til å tåle en gjenutsetting". De er forøvrig langt i fra truet, så du kan benytte dem med god samvittighet om du ønsker.

Storsand leverer "dessverre alltid" mye hågjel på kveldstid. Svarthå forekommer jevnt, men langt fra like ofte som hågjel etter min erfaring. På Børsa derimot er det litt motsatt, med størst mengde svarthå.

Makrell kjøper du frossen på Asia-mat i Olav Trygvasonsgate, rett ovenfor Ravnkloa. Finner du ikkje i frysen der, spør du i kassen om "makkalell". Da har de som regel alltid mer på bakrommet.

Haha, makkalell!!:)

Men seriøst; hva er kveldstid for dere? 18:00? 22:00? Kan liksom ikke være ute til 00:00 på en hverdag, og jeg skal på hytta i HEELEE høstferien;(

Tibake til saken, idag kjøpte jeg Owner Mutu Light 7/0, Owner Green Soft Glow Beads størrelse 5 og 100m 0,70 sjokkfortom/krokfortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveldstid for oss er...NKML sover aldri.

Lykke til med haifisket, men careful what you wish for: kystmeite og båtmeite i Trondheimsfjorden etter andre arter handler i all hovedsak om å unngå å få hågjel og svarthå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveldstid for oss er...NKML sover aldri.

Lykke til med haifisket, men careful what you wish for: kystmeite og båtmeite i Trondheimsfjorden etter andre arter handler i all hovedsak om å unngå å få hågjel og svarthå.

Men, når på døgnet er det haien begynner å bite, når er toppen av bettet og når ebber det av? Skal på Storsand imorgen, tips tas gjerne imot :D

Hadde værst konge om jeg hadde fått noe på kystmeite for en gangs skyld. Får nesten ingenting i Trondheim iallefall! :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haiene er primært nattaktive, det vil si at det må være mørkt.

Hågjel og svarthå kan fort finne på å komme ganske grunt på dagtid, ihertfall hvis det er litt dårlig sikt i sjøen eller veldig overskyet

Her i Bergen er den beste tiden på denne tiden av året 21-01

Skal ute i kveld, men blir bare til 20:00 da... Men kanskje det blir en likevel :) Takk for tips forresten, det blir 0,70 snøre på en pulley med 170g impact, owner mutu light 7/0 og #5 owner flyteperler (selvlysende)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ute i kveld, men blir bare til 20:00 da... Men kanskje det blir en likevel :) Takk for tips forresten, det blir 0,70 snøre på en pulley med 170g impact, owner mutu light 7/0 og #5 owner flyteperler (selvlysende)

Ville vurdert å gå ned i krokstørrelse, haien klarer å tre seg innpå store kroker, men er du for kjapp med tilslag så får den ikke tid til å gape over en 7/0.. 2/0-4/0 ville jeg gått for, da øker du sjansene betraktelig for hai :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vurdert å gå ned i krokstørrelse, haien klarer å tre seg innpå store kroker, men er du for kjapp med tilslag så får den ikke tid til å gape over en 7/0.. 2/0-4/0 ville jeg gått for, da øker du sjansene betraktelig for hai :)

Har litt av hvert, og det er jo rimelig kjapt å bytte en krok. Tror jeg skal bytte krokene ut da, takk.

Men jeg drar nå om 5 minutter så, ønsk meg skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du noe? :)

Jajamensann, satset jo på hai, noe som viste seg å være fraværende... Fisket fra 1630 til 2030 og fikk en rødspette på 1027 gram og 46cm, en haug med hvitting, to små sandflyndrer(på samme kast) og kompis fikk en knurr :)

Men, når en liten hvitting hadde tatt agnet på surf-stanga mi som sto fint og stødig tror jeg noe stort tok tak i hvittingen. Stanga fløy nemlig ut av sitt stødige feste og ned på plankene... Så var det borte, men hvittingen hadde ganske mye battle scars :/

Storfornøyd med at jeg ikke blanket, for blanking er desverre min stil :D

Endret av TrønderFiskeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makrell kjøper du frossen på Asia-mat i Olav Trygvasonsgate, rett ovenfor Ravnkloa. Finner du ikkje i frysen der, spør du i kassen om "makkalell". Da har de som regel alltid mer på bakrommet.

Eller så har de mer hjemme. "Ja, vi tom nå men vi ha mange hjemme. Stooooor frysenskap hjemme! Masse maklell i morgen!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med rødspette! Er ikke helt dagligdags med de fra land i disse traktene. Tok den langt fra land?

Njaa, ca 30m. Tok en reke uten hode og hale(hoveddelen) så langt ned i halsen at han var i ferd med å drite den ut igjen :D Ganske heftig fight til flatfisk å være. Synd å få den på første turen på storsand, for da blir det forventninger til neste tur:(

Rødspetta er på profilbildet mitt:)

Endret av TrønderFiskeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.