Gå til innhold
Fiskersiden

Kjøpes kystmeitetripod


TrønderFiskeren
 Share

Recommended Posts

Du får billige kamerastativer på Ebay. 70kr med fri frakt til Norge for et helt ok stativ som funker. Jeg har kjøpt slike. Modifiserte de litt og satt på en V-Holder på toppen for å hvile stangen i.

Legger ved et bilde så kan du se. Den jeg har her har jeg laget av billig kamera-tripod fra Ebay og en bank-stick. V-Holderen på toppen kan skrus ut og erstattes med nappvarsler. Absolutt noe å vurdere om du har et stramt budsjett.

Om noen er interessert kan jeg lage en post på hvordan jeg lager de.

post-27340-0-90986100-1412463858_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får billige kamerastativer på Ebay. 70kr med fri frakt til Norge for et helt ok stativ som funker. Jeg har kjøpt slike. Modifiserte de litt og satt på en V-Holder på toppen for å hvile stangen i.

Legger ved et bilde så kan du se. Den jeg har her har jeg laget av billig kamera-tripod fra Ebay og en bank-stick. V-Holderen på toppen kan skrus ut og erstattes med nappvarsler. Absolutt noe å vurdere om du har et stramt budsjett.

Om noen er interessert kan jeg lage en post på hvordan jeg lager de.

Jeg er også ganske interessert i å få vite hvordan man lager en slik. Går det an å bøye et rør eller noe slik at man får en stangholder for flere stenger? Kan du linke til en slik billig en som kan utvides fra 3' til 5-6' eller noe?

Om noen kan selge en god tripod er jeg fortsatt på jakt:)

Endret av TrønderFiskeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo veldig enkel å lage. Det eneste som kan være tricky er å finne en måte å feste en V-form eller lignende på tripoden. Du kommer langt med et kamerastativ, en bank stick og lim.

Billig kamerastativ: http://www.ebay.com/itm/1020-mm-Video-Camcorder-Camera-Tripod-Stand-Portable-/261057827731?pt=AU_TripodsMonopods&hash=item3cc8425393

Billig bank stick: http://www.ebay.com/itm/2-Sections-Aluminium-Travel-Angling-Fishing-Rod-Pole-Rack-V-Holder-Support-Stand-/251637322104?pt=US_Taxidermy&hash=item3a96c0d178

Stativet er laget av plastikk og tynne alu-rør og det tåler derfor ikke store påkjenninger, så behandle det fint om du vil at det skal holde en stund. Dette er en budsjettversjon som kan funke fint, og er lett å lage. Du kan med fordel droppe å ta ut de innerste delene av føttene. Jo lavere stativet er, jo bedre holder det "balansen".

En karabinkrok kan festes midt under stativet slik at du kan henge en pose med stein for å gjøre stativet litt mer stabilt.

Billige karabinkroker: http://www.ebay.com/itm/5Pcs-Silver-Aluminum-Alloy-Carabiner-Snap-Hook-Hanger-Keychain-Hiking-Fishing-/121447033815?pt=AU_Climbing_Equipment&hash=item1c46ceabd7

Jeg kan lage en trinn for trinn versjon med bilder en gang i fremtiden hvis jeg skal lage flere. Husker jeg prøvde å finne enkle måter å lage egne tripoder da jeg startet med kystmeite og ikke hadde lyst å bruke en halv tusenlapp på stangholder. Så en liten guide kan sikkert hjelpe nybegynnere, spesielt de unge og de med et litt trangt budsjett.

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo veldig enkel å lage. Det eneste som kan være tricky er å finne en måte å feste en V-form eller lignende på tripoden. Du kommer langt med et kamerastativ, en bank stick og lim.

Billig kamerastativ: http://www.ebay.com/itm/1020-mm-Video-Camcorder-Camera-Tripod-Stand-Portable-/261057827731?pt=AU_TripodsMonopods&hash=item3cc8425393

Billig bank stick: http://www.ebay.com/itm/2-Sections-Aluminium-Travel-Angling-Fishing-Rod-Pole-Rack-V-Holder-Support-Stand-/251637322104?pt=US_Taxidermy&hash=item3a96c0d178

Stativet er laget av plastikk og tynne alu-rør og det tåler derfor ikke store påkjenninger, så behandle det fint om du vil at det skal holde en stund. Dette er en budsjettversjon som kan funke fint, og er lett å lage. Du kan med fordel droppe å ta ut de innerste delene av føttene. Jo lavere stativet er, jo bedre holder det "balansen".

En karabinkrok kan festes midt under stativet slik at du kan henge en pose med stein for å gjøre stativet litt mer stabilt.

Billige karabinkroker: http://www.ebay.com/itm/5Pcs-Silver-Aluminum-Alloy-Carabiner-Snap-Hook-Hanger-Keychain-Hiking-Fishing-/121447033815?pt=AU_Climbing_Equipment&hash=item1c46ceabd7

Jeg kan lage en trinn for trinn versjon med bilder en gang i fremtiden hvis jeg skal lage flere. Husker jeg prøvde å finne enkle måter å lage egne tripoder da jeg startet med kystmeite og ikke hadde lyst å bruke en halv tusenlapp på stangholder. Så en liten guide kan sikkert hjelpe nybegynnere, spesielt de unge og de med et litt trangt budsjett.

Det er vel på tide for deg å lage en ny tripod nå!!!!!!!! Tror det er flere av oss som vil ha billig tripod!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo lett kjøpe en ferdig ombygd og:) har sett de til 100 lappen. Typisk bygd på kamera stativ.

http://www.ebay.com/itm/Multifunctional-Telescopic-Fishing-Tripod-Rod-Holder-Stand-Rest-Rack-New-/331274369694?pt=US_Taxidermy&hash=item4d217dba9e

Alle disse vil bestandig ha ett og samme problem. Totalt ustødig i forhold til dedikerte tripods for fiske.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo lett kjøpe en ferdig ombygd og:) har sett de til 100 lappen. Typisk bygd på kamera stativ.

http://www.ebay.com/itm/Multifunctional-Telescopic-Fishing-Tripod-Rod-Holder-Stand-Rest-Rack-New-/331274369694?pt=US_Taxidermy&hash=item4d217dba9e

Alle disse vil bestandig ha ett og samme problem. Totalt ustødig i forhold til dedikerte tripods for fiske.

Så lenge du sikrer podden, altså stabiliserer den med vekt så står den godt. I alle fall de jeg har laget. De er selvfølgelig ikke like gode som skikkelige tripodder, men så er de mye billigere enn de billigste du får over disk i Norge. :)

De er fullt brukenes som stangholder, og for nye i hobbyen er de veldig grei, så de slipper å bruke enda mer penger i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er pengekassa skrapa, så burde man tenke alternativt før man velger en vare.

Fisker man med 1 stang, så er første alternativet og holde stanga.

Skal man først bevege seg vekk fra stolen kan man bruke den som stanghviler.

Hovedgrunnen til stanghviler er at man ikke skal skade fiskeutstyret ved passivt fiske

og at man kan se nappene bedre.

Så mitt råd er å vente til økonomien er bedre og bruk tiden til å finne den poden som passer best til ditt fiske.

I mellomtiden kan man tenke alternativt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første stangholder var tre pinner som var surra sammen med tau i den ene enden for å utgjøre en tripod. Sånn som noen har over bålet til å henge kjelen i.

Den kosta ingenting og funka fint i mange år. :)

Problemet blir da transportlengden.. Men, takk. Det er haugevis med bambuspinner i veikanten her så får vel plukke noen! Hah..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan lage en trinn for trinn versjon med bilder en gang i fremtiden hvis jeg skal lage flere. Husker jeg prøvde å finne enkle måter å lage egne tripoder da jeg startet med kystmeite og ikke hadde lyst å bruke en halv tusenlapp på stangholder. Så en liten guide kan sikkert hjelpe nybegynnere, spesielt de unge og de med et litt trangt budsjett.

høres super bra ut! når kan du lage en slik trinn for trinn versjon? skjønner ikke helt hvordan bank sticken kan festes på tripoden :blink: eneste måten kreative meg tenker på er gaffateip

Endret av tage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

høres super bra ut! når kan du lage en slik trinn for trinn versjon? skjønner ikke helt hvordan bank sticken kan festes på tripoden :blink: eneste måten kreative meg tenker på er gaffateip

Jeg er ikke den første som har gjort dette akkurat, så det finnes mange forskjellige måter å gjøre det på.

Midt mellom de tre føttene på en kameratripod går det ofte ned et rør. Om du fjerner det som røret er tettet med på toppen kan du knekke/skjære banksticken slik at den passer nedi. Så kan du feste den på måten du ønsker. Jeg bruker lim til å sikre at den sitter fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.