Gå til innhold
Fiskersiden

skjøte mono og multi


ørret_anonym
 Share

Recommended Posts

Hey ! :)

skal nå bestille nytt snøre fra skittfiske , skal bruke det til gjeddefiske. har en haspelsnelle i størrelse 4000 , så tenkte på å ha 50 meter med mono (0,45mm) rett på spolen , da dette funker som backing. så ca. 150 meter med multi (0,25mm) hvilken knute funker til å skjøte dette ? har hørt om uni knute og albright knuten , men jeg vet ikke helt..... fint om noen kunne lnket til noen enkle bilder som veiledning :)

Takk for svar ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

litt supplerende betraktninger. Ja, forutsatt at mono-sena (nylon/fluorkarbon) ikke er for tykk er dobbel UNI/Grinner en svært sterk, enkel og elegant skjøteknute. Den beste til formålet. Det vil nok fungere på nylon opp til ca 0.50 i hvertfall. Men for skjøting av skikkelig tykk nylon (1mm+/-) til braid, for eksempel slitefortom til kveite eller mallefiske, er det ikke så enkelt å bruke UNI-knuten. Den blir lett for klumpete, og den blir vanskelig å få sterk nok. Til kveitefiske fra båt, der man bruker relativt kort nylon-fortom er det greiest å skjøte via en (kulelager)virvel, men hvis man trenger en lang slitefortom, må man skjøte med knute, og da er Albright-knuten den beste, så vidt jeg kan forstå. Hvis man lager den riktig er Albright-knuten svært solid, men det er svært kritisk hvordan den bindes. Det er viktig at surringene med braid rundt nylon-løkken er skikkelig tette og stramme. Og jeg trekker tampen gjennom enden på nylon-løkka minst to ganger for å redusere risikoen for at braid-surringene glir av løkka. Knuten må samses skikkelig hardt. Og jeg limer alltid Albright-knuten til slutt. Og den må testes før den brukes...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet FG knot etter at jeg lærte å knyte den riktig, og den har høyere bruddstyrke en UNI. Problemet er å knyte den med mono som ikke er tilstrekkelig tykk og stiv. Har ikke brukt den til havfiske enda, men regner med at den holder godt siden den er utviklet til tungt kystmeite.

For de som bruker fluorkarbon til sjøørret ville det være en ide å teste om de klarer å knyte FG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Limer ikke knutene av den grunn at jeg egentlig ikke føler det er nødvendig. I tillegg kan du risikere at limet "smelter" fortomsmaterialene i knuten.

------------

spørs hva slags lim man bruker. Lim kan beskytte knuten mot slitasje/redusere friksjon, men gjør nok neppe knuten så mye sterkere i utgangspunktet. Her burde man ha gjort en seriøs test...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

------------

spørs hva slags lim man bruker. Lim kan beskytte knuten mot slitasje/redusere friksjon, men gjør nok neppe knuten så mye sterkere i utgangspunktet. Her burde man ha gjort en seriøs test...?

Teste forskjellige limtyper? :)

Om knuten mellom braid og mono er laget bra nok tipper jeg braiden ryker først, ikke knuta - uavhengig av om den er limt eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man burde både teste ulike typer lim, og man burde teste hvordan de fungerer sammen med ulike knuter. Man burde også kjøre en slitasjetest med og uten lim, for å se om lim faktisk har noe for seg. Hva som ryker først kan nok variere, avhengig av hvilken knute man bruker, hvordan den er bundet og hvor tykk sene det er snakk om. Har opplevd under fiske etter malle at knuten mellom slitefortom og krokfortom røk før Albright-skjøten mellom braid og slitefortom. Da brukte jeg 0.40 braid og 1,2mm nylon slitefortom. Vi snakker uansett om et drag på flere titalls kilo før knuten røk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte noe slikt fluefiske lim sist jeg knøt på shockleader da på fg knot og limet virker som om det funket greit det. Problemet forøvrig oppsto under kast da knuten ble VELDIG stiv slik at den tok med seg snøre ut og også til slutt fikk feste i stangringen slik at søkke og div endegrei endte pokker i vold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Aquasure for å glatte ut sjokkfortomsknute, og det har fungert greit. Det øker ikke bruddstyrken, men slitasjen på knuten elimineres. Etter at jeg gikk over til FG knot så ser jeg ikke noe poeng da knuten blir for lang til at man kan lime den uten å skape trøbbel for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.