Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til vinter farge/sluk til sjøørreten


 Share

Recommended Posts

Ohoi :)

Jeg trenger et par tre nye sluker nå til vinterens sjøørretjakt.

Jeg bruker standard type kjente sjøørretsluker som Toby, Morild, Møresilda og Vikingsilda, og trenger litt input for hva slags farger på hva slags sluker som vil være effektive i vinter.

Hva er din favoritt til sjøørretjakt i vintermånedene og i hvilken farge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har tro på salty fra westin til fiske i kaldere vann. den funker forsåvidt i varmt vann også siden den kan sveives inn og går bra i både lav og høy fart. av farger så liker jeg best å bruke naturlige farger gjerne litt avdempete.

edit:

var meninga å skrive her at det visstnok er populært med skarpe farger i vinterkaldt vann, men ser jo at det kom frem endå.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange takk for tips folkens :)

men blir vannet i sjøen så uklart når det blir kaldt om vinteren så jeg bør bruke sterke farger av den grunn? Jeg har hittil bare brukt knall farger ved ekstremt dårlig sikt i vannet eller for å skille meg ut fra mengder med andre byttefisk som svermer med børstemark eller en stim brisling.

Da tar som regel en jaktende sjøørret en gull glitrende børstemark blant de hundrevis av mørkebrune, eller en Viking silda fra Lopez og Sølvkroken med knall gule striper og en noe trafikk offer gangart i utkanten av stimen.

Da begynner en plan for vinterens strategi å forme seg.

Hva med tempoet på sluken nå når vannet blir så kaldt?

Jeg har lest at man da skal fiske sakte som på våren for å få den til å bite, mine erfaringer med kaldt vann lener litt i den retning, men om det er helt tilfelle er jeg redd at få sjøørreter overlever vinteren med tanke på hvor stor del av det den spiser som er små fisk.

I tidlig på våren fisker jeg så seint at det grenser til kjedelig med god suksess, og høsten frem til nå har 20 av 22 sjøørret tatt sluken idet jeg sveiver så sinnsykt fort at jeg er sikker på at ingen fisk klarer å holde følge.

Dette temposkiftet går fra dritseint i mars til raskt på sommeren og helt sinnsykt raskt nå seint på høsten, med en vann temperatur som har gått fra ca 2 til 22 grader og ned til ca 12 igjen nå.

Det forteller meg at jeg bør justere tempoet og intervallene med spinnstopp nå som vanntempen straks kryper fra 12 grader til 2 igjen.

Om noen av dere har knekt koden på hva slags tempo, hvor raske rykk og drag og hvor lange spinnstopp (noe jeg for øvrig mener er mer enn oppskrytt til sjøørretfiske) som fungerer best i vinterhalvåret så kanskje jeg slipper å prøve meg frem med alle slags forskjellige ideer :)

Takk fåes her, lønn fåes i himmelen og sjøørret middag fåes hos Aurejegeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en kamerat begynte å lure sjøørreten fra båt først når vi begynte å bruke hvite wobblere sein høst/vintertid.

Den som har vist seg best er rapala max rap, hvit, og i 11 cm.

Denne er helt ok å kaste med fra land vis det er et av hovedkriteriene. Blir riktignok ikke de lengste kastene, men det spørs jo veldig på stang og snøre du benytter.

Jeg vil IKKE anbefale å ha 3 treble kroker på denne type wobbler da dette bare skader fisken unødvendig mye, å skal du ha fisken innom håven vil den kroke både fisk og håv desto mer

Endret av Zeratul84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.