Gå til innhold
Fiskersiden

Feilt utstyr?


kAndersen
 Share

Recommended Posts

Hei. Nettopp registrert meg men lest mye innpå sidene her gjennom hele året i år.

Følte nå for å registrere meg og spørre hva jeg gjør feil. Driver å fisker med gummimakker i flere farger, sandeel, pilker med og uten agn, kroker med ang, shads osv. Men får INGEN fisk..

Eneste stedet jeg får fisk er på en veldig konsentrert plass hvor jeg får stor lange (8 til 17 kg). Der får jeg kun lange, men ellers hvor jeg fisker får jeg ikke fisk. Fisker fra ca 50m til 90 meter. Noen ide om hva jeg gjør feil? Btw så fisker jeg i vatlestraumen ved brattholmen.


Hilsen fortapt fisker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det området har jeg bare frest over på vei til lerøyosen, men det burde absolutt være mulig å finne fisk i.

Som nevnt over, berggylt, hele berget langs flyplassen burde være bra. Såvidt jeg vet er det en som leverer leppefisk til oppdrettsanlegg som har rusene sine der.

Området rundt alvøyna og hestholmen burde være bra etter flate av mange slag, Svak drift med fiskestrimmel som hopper bortover bunnen burde gi utslag.

En del av seiene og slikt som liker seg i lerøyosen svømmer sikkert bortom kobbaleia, ville lagt meg i skråninga utenfor Liaholmene, og fisket gjennom vannlagene med langt tackel(3-4meter) med agnstrimler

Dregger du eller drifter?

Sier du noe mer om hvilke tackler jigger og agn du bruker er det lettere å se om det er noen tips du kan prøve.

Plassene er plasser jeg har sett meg ut tidligere, som jeg har hatt lyst å ta en titt på, bare ikke kommet til det ennå.

Endret av Ølgylt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar, Ølgylt!
Jeg drifter bare. Har ikke utstyr til noe annet.. Det jeg fisker med 80% av tiden er pilk og 2/3 gummimakk opphengere. Noen ganger med makrell strimler og noen ganger ikke. Har kun makrell og noe pale tilgjengelig som agn..

Plassen du nevner utenfor Liaholmene virker veldig spennende. Er veldig lysten på noe voksen sei å kjempe mot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe tips om plasser i det området da jeg så og si aldri har fisket der i båt selv, men kan gi et par tips om utstyr.

1. Har samme snelle som du bruker, den er tipp topp tommel opp :P

2. Om du er lysten på lyr med litt størrelse (2+) kan du evt. prøve deg med jigger/shads. Har fått en del fin lyr på dette selv. Trenger ikke å være noe store greier. Har fått lyr på ca 3,5 på gul biltema jig som er rundt 5 cm lang, så trenger heller ikke å være det dyreste de får tak i fra SavageGear

3. Prøv deg med et 1 eller 2 kroks paternoster med svenskepilk i bunnen. Så bruker du makrell eller pale strimler på krokene (liker å bruke Owner Ebi Baitholder 3/0 og oppover til lyr og annen torskefisk), eller du kan prøve deg med reke eller akkar, funker det også.

4. Om du foretrekker å bruke sluk er min klare favoritt for diverse torskefisker uten tvil stingsilda 60 gram. Hvilken farge som er best varierer fra plass til plass, og er litt smak og behag, men mine to personlige favoritter er grønn/sølv og blå/sølv.

5. Prøv deg på grunner fra 10m og nedover mot 60-70, ofte der jeg får mest lyr og sei, men dette er langt i fra noen fasit. Har truffet på begge arter både grunnere og dypere, må nesten bare finne deg noen plasser på kartet og prøve deg frem.

Skitt Fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tid på året:

Jeg var ut til et område (i Hardangerfjorden) og så på ekkoloddet at der var mye fin fisk (lyr m.a.) Ikke noen type beite fungerte. Da prøvde jeg meg på trolling d.v.s. å dorge på fisken. Jeg fekk 6-7 fine lyr da, fine fisker på opp mot 5 kg.

Dagen etter tok jeg kamraten med ut til grundene får å fiske lyr. Nei va svaret hans på å trolle. Hadde ikke noen tru på det!!?? Vi kan ligge stille og fiske på lyren meinte han. Sagt og gjordt, vi låg stille i 3 tim og fisket med sluk, agn, fiskstrimle, skjeier. Inte ett hogg og ekkoloddet var dekt med fiskeekkon........

Til slutt spordte kamraten min om jeg trudde det kunne fungert med trolling her. Jeg meinte det burde fungere ettersom det fungert dagen før.

Vi sveivet in stengene og startet båten. Etter litt kurs korrigeringer så begynte jeg å sette ut en stang. Satte den siden i en stangholder (vi holdt 3 kn fart). da jeg satte ut stang nr 2 hogg det på stang nr 1 og slik fortsatte det i 3 tim!!?? Vi fekk ikke noen pause i det heile tatt. En av lyrene vi fekk gikk så dypt att min Yo-zuri wobler imploderte og kom opp vattenfylt :wacko:

Det vi kunne konstatere var at lyren den gangen jaktet på småmakrell, ca 15-20 cm i lengde og dei ville ha agnet servert snabbt på samme måte som småmakrellen svømte slik jeg tippet.

Vannene er fortsatt varme for årstiden, pilkfiske hør oftest vinter/vårfisket til. Etter 1 jan trur jeg det er meir effektivt med slikt fiske

Søk lyren over grundtopper på ca 30-50 m der du har dypere vann runt i kring. Ekkoloddet er din ledsager i dette fallet (med ev en plotter i tillegg) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.