Gå til innhold
Fiskersiden

Har Ørret/sjøørret tatt sluken din ved spinnstopp?


Aurejeger
 Share

Recommended Posts

Ohoi :)

Jeg spør fordi jeg ser stadig folk råder andre til å bruke spinnstopp, og A. Alvestad mener 40-50 % av sjøørreten tar under spinnstopp.

Det har han og andre gjort forsøk på.

Men det har jeg også.

Jeg har hele mitt liv fisket godt over gjennomsnittlig mye og de siste 25- 30 årene har absolutt ingen ørret eller sjøørret tatt sluken under spinnstopp.

For at ørret/sjøørret til å ta sluken har jeg alltid måtte øke farta.

Alltid.

Stopper jeg sluken, så stopper den jaktende ørreten.

Begynner sluken å synke kommer den litt nærmere før den stikker.

Og ja, jeg har de siste 25 åra prøvd det som finnes av varianter av spinnstopp.

Torskefisk derimot tar minst 7 av 10 ganger under spinnstopp.

Torsk, sei. lyr.....torskefamilien.

Slekta salmo trutta satt sammen på en litt annen måte.

10 av 10 ganger jeg drar sluken raskt bort fra sjøørreten kommer den etter i superfart.

10 av 10 ganger jeg drar sluken raskt bort fra en torsk kommer den ikke etter i superfart.

Og jeg vil være så drøy at jeg sier at opp mot 7-8 av 10 ganger sluken stopper og synker mot bunnen så tar torsken, seien eller lyren som følger.

Det er mine erfaringer fra de siste 30 åra med all slags fiske, men alltid en forkjærlighet for ørret.

Jeg ser stadig fortvilte folk bla her på forumet som leser blogger og følger råd og tips fra bøker og blader men ørreten er fraværende.

Jeg selvfølgelig gjort det selv....lest blogger, fulgt råd og brukt spinnstopp under sjøørretfiske med det resultat at jeg kunne gå både 7 og 8 turer uten å lande sjøørret.

Sjøørreten jeg fikk når jeg brukte mye spinnstopp tok ikke under selve stoppet

Hvorfor er mine erfaringer stikk motsatt av det "fiske ekspertene" lærer bort?

Helt på trynet er jeg heller ikke for jeg lander, eter, og setter ut veldig mange sjøørret og ørret iløpet av året, det skjer, men det er ytterst sjelden at det går noe særlig mye mer enn ei uke uten at jeg har fiska en sjøørret. De siste fem dagene har det blitt tolv.

Så mange som bruker spinnstopp og kommer hjem fra bomtur, og jeg som ikke bruker spinnstopp til den arten og sjelden har bomturer....i hvert fall etter sjøørret.

Hva med deg?

Bruker du spinnstopp, og kan du huske om eller hvor ofte ørreten eller sjøørreten har tatt sluken under selve spinnstoppet?

Og hva med torsken?

Hvor mange torskefisker kan du huske å ha tatt sluken når den har stoppet?

Nå har jeg gått og grubla på detta alt for lenge, så nå måtte jeg bare spørre fiskefolket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått mest når jeg har agnet og fisket med spinnstopp, gjerne som opphenger...

I den tvilsomme grad jeg har noe seriøst å bidra med: jevn innsveiving er generelt undervurdert med mindre du imiterer krabbe eller frosk. Hvordan vil et byttedyr bevege seg når det ikke er skremt og når det forsøker å unngå en rovfisk?

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk :)

Så du kan huske tilfeller der du har stoppet sluken, så har sjøørret tatt den?

For all del, jeg tror deg :) Alle ser ut til å dra nytte av spinnstopp, bortsett fra meg.

Men jeg kjenner at ikke kommer til å bli klok på hvorfor alle sjøørretene stopper opp og stikker når jeg stopper innsveivinga, men tar alle andre sine sluker. Mens mine vil de bare ha når det stikk motsatte skjer. Hadde det enda vært snakk om en fordeling på 2/3 hadde det vært lettere å forstå seg på, men ikke ett eneste hugg under spinnstopp fra arten salmo trutta på så mange år skjønner jeg lite. Tanken om at jeg gjør det feil har slått meg, men det betyr at en voksen mann ikke klarer å stoppe en sluk i bevegelse korrekt på over 20 år, så jeg har slått meg til ro med at sånn er det.


Som sagt jeg får jo fisk. Det er bare helt merkelig.

Avvik fra normen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første SØ fikk jeg på en rar måte. Fisken fulgte helt inn til land og når jeg fikk sluken opp på land slapp jeg den ned til ørreten som tok den på direkten. Så de tar visst sluk på alle mulige rare måter.

Ikke det at det har så mye med spinnstopp å gjøre da... :huh:

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på at når du faktisk kan se at fisken snur så er den ofte A: helt oppe i land...den vil søke kjappest mulig tilbake til tryggere omgivelser, eller B: nær en båt...den søker kjapt tilbake til tryggere omgivelser.... I begge tilfeller helt i overflata og potensielt under skarpt lys.

Det som da for deg kan for oppleves som om den ikke vil ta når du stoppet innsveivinga....kan kanskje bare være at den ørreten var nysgjerrig, men ikke var skikkelig på hugget, men definitivt var kommet helt i ytterkant av sin komfortsone.

Spinnstopp er ofte en tidsmessig bagatell utført på noen tiendels sekund. NØYAKTIG når ørreten tok er kanskje ikke like godt å vite når sluken er midtfjords? Tar den i det øyeblikket det dabbet litt av på fart...eller tok den idet farten økte på igjen.

Men jeg deler erfaring med deg, Har en forestilling om at brorparten av fiskene slår til på et akselererende bytte.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt mye BrunØrret med spinnstopp. SØ fisker jeg ikke etter. Mitt snodigste Ørret napp var i fjor sommer, da jeg rett og slett kastet sluken inn i munnen på Ørreten. Sansynligvis raset Ørreten opp etter noe innsekt akkurat der sluken min kom flyvende.

Så å si alt av Torsk har tatt mens sluken synker til bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har min egen totalt uryddige måte å sveive på med mange korte spinnstopp og akslereringer, sluken min svømmer en liten fisk som har beitet fleinsopp ;)

Men spinnstoppene er korte, dvs sluken synker ikke noe spesielt, den bare stopper opp og skjener litt. Både SØ og laks tar veldig ofte i det sluken skyter fart igjen etter stoppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har min egen totalt uryddige måte å sveive på med mange korte spinnstopp og akslereringer, sluken min svømmer en liten fisk som har beitet fleinsopp ;)

Men spinnstoppene er korte, dvs sluken synker ikke noe spesielt, den bare stopper opp og skjener litt. Både SØ og laks tar veldig ofte i det sluken skyter fart igjen etter stoppen.

Samme greia for meg. Veldig korte stopp innimellom. Er det laks eller stor sei som er målet blir det oftere akselerasjoner i stedet for stopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Som de fleste andre her, er det på spinstopp jeg får SØ. Vel å merke korte stopp, maks ett sekund.
Har også fått SØ i år som har tok sluken i fallet, den var ikke mer enn par å tredve cm og tynn, så den slapp jeg pent ut igjen :)
Tester forskjellige fiskemetoder når fisken ikke biter. Alt fra innsveivning i høy hastighet i toppsjiktet, til laber og jevn innsveivning langs bunn. Er fisken sulten, spiser den alt den kommer over - uansett måte man fisker på :)
En annen artig opplevelse jeg hadde tidligere i sommer, var en liten ørret (par hekto) som hoppet opp av vannet for å ta sluken i lufta.! :D Vet det høres sykt ut, men det er ingen fiskeskrøne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spinnstopp fungerer! Variasjon er vel nøkkelordet; jevn innsveiving, øke hastigheten, senke hastigheten, spinnstopp, riste i stangtuppen. Jeg varierer stort sett hele tiden i et helt uregelmessig mønster. Og jeg har fått ørreten til å ta med alle typer innsveiving. Men hva som fungerer best kan variere fra gang til gang. Jeg har ihvertfall ikke klart å se noe tydelig mønster; det varierer med dyp, vannkvalitet, vær, hvilken sluk jeg bruker osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.