Gå til innhold
Fiskersiden

Trenger litt hjelp


Fredrik Karlsen
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg trenger litt hjelp. Jeg er på leting etter ei god sjøstang å fiske med. Også ei god snelle.

Det jeg lurte på da, er hva slags stang og snelle som kunne passe meg da?.

Jeg hører hjemme i Ålesund, og fisker fror det meste etter torsk, sei, lyr osv. "Blir glad uansett hva jeg får".

Hva stang / snelle passer best for mitt bruk ?.

Vil helst ha litt lengde på stanga siden jeg kaster sluker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå synest jeg du er vanskelig. hehe

Jeg vil betale minst mulig for mest mulig. Men har ingen grense sånn sett.

Men var å såg på Abu Garcia Vendetta 15-55g. Men usikker på om denne passer for mitt bruk.

Har også hørt om beastmaster, men usikker på kaste vekt / lengde jeg burde ha.

Var vell på XXL at jeg såg ei tube, 3 delt eller 4 delt beastmaster. 1500 for stanga + tuben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket utelukkende med Beastmaster siden 2005 og alle stengene mine er i Beastmaster serien.

Kjøper du en sånn kommer du til å ha ei knall god stang i mange mange år fremover.

Jeg var faktisk ute og tok både sjøørret og torsk med den ene istad.

Den har jeg vært mildt sagt superfornøyd med siden jeg kjøpte den i 2005.

Til å slenge sluker fra svaberga bruker jeg en Beastmaster 270 m 10- 30 gr.

Fisker mest med sluker 15-25 gr etter sjøørret.

Hvor tunge sluker bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt 20g+ Alt under har blitt for lett med min DAIWA sweepfire.

Kan være jeg må gå ned noen hakk, men liker sluker med litt vekt.

270m 10-30g du bruker hmmm.

Så såg jeg også Abu Garcia Vendetta 15-55 stang, men er usikker på om denne er ment for ferskvann eller hva. "er litt fersk, så kan ikke så mye :P"

Men tenkte at siden den er 15-55 så passer jo den meg ypperlig, derfor jeg lurer på om den er egnet for mitt bruk.

Hvor mange deler er Beastmaster stangen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 270 cm er perfekt til å kaste fra svaberga med.

Lengre enn det synes jeg blir for langt.

Jeg fisker fra båt også og da er en lengre stang tungvinn synes jeg.

Kastevekt blir jo da 20 gr pluss som du nevner

Den kom med ei Shimano Aernos 3000 som tikker og går som ei klokke fremdeles.

Den har vært på service 2 ganger på snart 10 år.

Det står imidlertid ei Aernos 2500 fa på den nå.

Ei rimeligere men kjempe god snelle får du i Shimano Nexave.

Str. 2500 passet bra for meg til sjøørret og div man drar opp fra svaberga.

Ett godt tips er å vente til jule og etter julesalga.

Der er det mange penger å spare.

Kong vinter dekker jo snart jaktmarkene våre uansett...(om du ikke er som meg da som jakter sjøørret hele året enten det er i shorts eller varmedress)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt enig med Aurejeger her. Til fiske fra svaberg vil syntes jeg gjerne man kan gå for en stangf som er lengre enn 9 fot. Helst 10 eller 11. En lengre stang git deg lengte rekkevidde, men mindre presisjon. Presisjon er ikke SÅ viktig når du denger sluker etter torsk og lyr. Snellestørrelse ser jeg ingen grunn for å gå for noe mindre enn 4000 til ditt bruk.

Kastevekt på stanga velger du jo etter hva du foretrekker å fiske med. Gå gjerne for det de kaller sjø/lakse stang. Autejeger er dyktig sjøørretfisker, og jeg vet han liker å fiske med veldig lett utstyr, men hvis DU ikke gjør det så gå opp litt i størrelse...

Ang Abu stanga... Jeg kjenner ikke til stanga, men er alltid skeptisk til Abu. De har mye bra (f.eks Ambassadeur), men de har mye dritt også, så man vet aldrig. De som sier beastmaster her er ikke på jordet, men hvis du ikke vil bruke så mye penger så er mitt forslag denne: http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Berkley/Lightning-HT/Berkley-Lightning-HT-10--15-55g-Haspelstang---2-delt-149002-p0000080413

Og rimlig snelle forslag her: http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Haspelsneller/Shimano-bakbrems/Exage/Shimano-Exage-4000-RC-Dobbel-sveiv--128691-p0000060056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Som skrekkjager sier, kanskje ei litt lengre stang er tingen for deg. En ting som er verdt å tenke over er at ei litt lengre stang gir bedre kontroll når du skal sveive sluken inn de siste metrene gjennom tang og tare og over marbakken, da den gir høyere løft på stangtuppen. Det er på disse siste metrene jeg har mistet flest sluker. Landing av evt fisk er også greiere med ei lengre stang under slike forhold. Dette med presisjon er bare en læringssak, det er ikke så viktig. Der du fisker er det mye svaberg med stortare, og med ei for kort stang vil du ikke klare å løfte ut sluken før den går gjennom taren og setter seg fast. Litt kraftig utstyr er nok også det riktige her, spesielt lyren har en tendens til å gå inn i taren, og hvis du ikke klarer å holde den oppe i overflata, så ryker både fisk og krok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til generell slukdenging så liker jeg en stang på 9-11 fot med kastevekt mellom 15 og 50 gram. Siden den gamle Daiwa Regal Z ikke eksisterer mer så må du nok se på en av de billige Shimanoene i størrelse 4000.

Liker ikke å legge for mye penger i akkurat denne typen stenger da de får mye juling hos meg ihvertfall. De fleste nettbutikker har sett i denne klassen billige.

Endret av BAN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok lønne seg for deg å høre på disse gutta her når det kommer til str./lengde.

Jeg er som sagt hovedsakelig sjøørret fisker, så det utstyret jeg bruker synes mange er for lett.

Lykke til med kjøp uansett :)

Det hadde vært artig å høre hva du landa på og hvordan du er fornøyd med det når den tid kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skal komme med tilbakemelding når jeg klarer å bestemme meg.

En annen ting jeg lurer på er: Er det noen ulemper med å kjøpe en stang som er i flere deler ? Tenker da på beastmaster som jeg såg på XXL. Den var vell i 4 deler om jeg ikke tar feil.

Skjønner det er greit å ha når man tar den med på reise osv. Men er det noen ulemper med å ha flere deler ?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal gå for Beastmaster, så gå for 300/330 cm 15-50g. Denne får du til 799,- inkl tube på XXL om du benytter deg av pris garantien de har. Stanga selges for 799,- hos Villmarkbutikken. Angående snelle, så får du Shimano Aernos 4000FA til 899,- på Villmarksbutikken. Eller Shimano Exage 4000FD. Denne så jeg for 699,- en plass nylig. men husker ikke hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se noen ulemper ved min fem delte kontra min to delte Beastmaster.

Det eneste er som du sier reising. Jeg synes ei stang på 270 i to deler blir akkurat så lang at den blir litt knotete å ha med inn i bil etc. i forhold til den femdelte.

Sistnevnte har heller ikke fått noen trøkker på stangringene under transport, lagring eller snubling siden den kommer i tube.

Om jeg noen gang klarer å slite ut den todelte jeg har nå, kommer jeg til å kjøpe en femdelt.

En fordel med Shimano er at du kan sende inn snella på service for 150 kr og få den tilbake i tipp-topp stand. Jeg synes det ligger en sikkerhet i det for meg. Snellene mine fungerer alltid optimalt, og de får service ca hvert femte år i snitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke 300/330 15-50g.

Mener du 300 14-40g
eller 330 20-50g

Er så usikker på hva som passer for meg :/ Også veldig usikker på hva slags snelle som ville ha passet best for de stengene som er nevnt over her.
Tenker da på balansen osv.

Endret av Fredrik Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokasjon har mye å si når man velger. Både lokasjon i landet og type fiskeplasser. Fiske med sluk etter stor Torsk fra svaberg med masse tang krever kraft. Har man for lett utstyr her, så går turen rett i tang klysene og ender der. Er det store dyp og/eller sterk strøm så kreves tunge sluker. Fiskes det etter mindre sei fra kaie på 10 meter dyp sand bunn og lite strøm er det mye mer moro med lettere utstyr.

EDIT: Det er forresten Fiskeutstyr Online som har Exage 4000FD til 699,-

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker med 20-50grammer'n med technium 4000, og syntes denne er knallbra! Hadde 14-40gram 5delt før dette, men solgte den til en kompis. Hadde jeg skulle velgt mellom disse til slukdenging og normalfiske hadde jeg nok gått for 14-40gram!

Kan jeg spørre hvorfor du ville gått for 14.40 grams?. I Steden for 20-50g

Og en annen ting, hva slags snøre anbefaler dere for vestlandet?, vanlig sjøfiske / allround. Alle tips er velkommen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blei det i dag kjøpt inn Shimano Beastmaster 300/330 20-50g

Så blir det valg av snelle. Sitter å vurderer PENN Conflict :D

Rett og slett litt smidigere og samtidig sterk nok til det meste en møter ved normal fiske!

20-50 er knallbra den også, og jeg fisker med den flere ganger i uken! Du har valgt en super stang du kommer til å ha mye glede av!

Jeg fisker stort sett med en spole multi filament i strl 0.25/0.28 og en med 0.30 mono

Fireline er supert, power pro er også suverent!

Conflict støtter jeg kjøp av, selv om jeg bare fisker med shimano sneller!

Har en exage med bakbrems, strøken til en god pris hvis du er interresert:)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.