Gå til innhold
Fiskersiden

stang , snelle og pilk...


ørret_anonym
 Share

Recommended Posts

hey :)

tenker nå på å kjøpe ny stang , fant en stang på skittfiske som var ganske billig. følger med stang, snelle , pilk og stangtube. 12-30 lbs , noen som har erfaring med denne stanga ? vil kunne se nappene i tuppen av stanga ( når den er i stangholderen og jeg drikker kaffe..) med den skal jo selvfølgelig ha nok kraft til å pumpe opp "stor" fisk (alt fra torsk på 5 kilo , småuer og brosme/lange på 5 - 6 kilo... ) funker dette tror dere ? :)

vet jeg kan legge litt mer penger i stang og snelle , men har egentlig ikke noe behov for ny stang. kjøper denne bare fordi den er billig å ser bra ut.

mvh andreas :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du her sikter til Lawson Sea Explorer settet. Er vel ikke noe super utstyr dette nei. Det er et nybegynner start sett som ligger i nedre del av rangstigen.

Om du sikter deg inn på fisk opp til 5-6kg, så ville jeg valgt betraktelig lettere utstyr enn 12-30lb stang.

6-12lb vil gi mye moro.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6-12 lbs synes jeg blir kan bli for lett, klarer sjeldent mer enn 300 grams søkke.

Synes at 6-12 lbs kommer er best egnet til flyndre, berggylte og lettere fiske etter litt mindre fisk <3 kg

Vil anbefale å bruke litt mer penger i utstyr, da har du noe som varer lenger.

Hvis du fortsatt vil holde det relativt billig så er Okuma Cortez et greit sett. Evt et 20-30 lbs sett.

Endret av Eivind Stensrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisken kommer vel som regel opp, tenker mer på hvor mye bly som stanga klarer å jobbe med.

Mye lettere å se napp på 20-30 lbs stang hvis man bruker 500 gram søkke enn på en 6-12 lbs stang med samme søkkevekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør ha lettere søkke på en 6-12lb stang ja.

når det kommer til Okuma Cortez, så er disse veldig lette og stive av seg. ypperlige stenger til pilking. Men burde vel ha mer toppmyk stang til agnfiske. Noen av de andre Lawson settene(inshore boat/offshore boat) er nok bedre egnet til det bruket. Det er en del tyngre stenger, men de er forholdsvis topp myke. Får da også spakbrems i stedet for stjernebrems.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig bruker jeg denne stangen her ( http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Hav-og-trollingstenger/Mitchell/Universe-2-Trolling/Mitchell-Universe-2-Troll-5-6--23-30lbs-Norges-mest-solgte-trollingstang-156152-p0000087582 ). Utrolig fornøyd med den selv om det ikke er den dyreste eller beste du finner. Myk tupp og stiv rygg. Så du føler de mindre nappene, samtidig som du kan pumpe ganske stor fisk fra større dyp med den. Har 3 multiplikator sneller jeg bytter litt på (kommer ann på hva og hvor dypt jeg skal fiske), men den soleklare favoritten min er en Lawson GtR T20 2-speed Lever Drag ( http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Havfiskesneller/Lawson/GTR/Lawson-GTR-T20-2-Speed-Lever-Drag--118351-p0000049691 ). Har vell nærmere 900 meter 0,28 multifilament pluss noen meter med fortom. Grisegod snelle jeg absolutt kan anbefale :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawson GTR er gode sneller til en fin pris det. En ting jeg ikke liker med de er lang vandring på revers sperren. Der er Shimano TLD hakket bedre. Hvorfor det ikke brukes IAR lager i større grad i havfiske snellene fatter jeg ikke. Okuma bruker en del av det, Penn likeså. Og Shimano benytter det i noen av de virkelig kostbare snellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.