Gå til innhold
Fiskersiden

god sene til fortom ?


ørret_anonym
 Share

Recommended Posts

hei ! :)

noen som vet om en bra mono - sene som jeg kan lage havfisketakkler og pasternoster fortommer ? skal ha i to tykkelser :

en som jeg kan lage litt grove havfiske takkel av , til brosme/lange eller middel/stor torsk. tenker da på 1mm eller 1,2 , siden brosma og langa kan være grov i kjeften :)

og en annen som jeg kan lage fortommer ut fra hovedsena ( paternoster ) i 0,80 eller 0,90. helst en som tåler litt , selv om jeg ikke fisker dypere enn 60m med pasternoster , men skal likevell tåle torsk/sei på 2 - 3 kilo.

mvh. Andreas :) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neida , bruker jo selv 0,25 mono på slukstanga , fiska torsk og sei på 3kg med denne... men kjekt å ha litt styrke i sena om jeg skulle få litt større fisk , som ofte skjer.. :) er ikke sjeldent jeg har fått ei sprek brosme på 8 - 9 kilo når jeg er ute etter "småtorsk" ( 4 - 5 kg)

og der jeg fisker oftest ( yndlingsplassen :) ) er det litt røff bånn med steiner og skipsvrak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sufix XL strong. Da får du 600 meter for 149,-. dog kun opp til 0.60mm. trenger du kraftigere. så kan du jo kjøpe inn et par billige hånd tvinner til 20-30kr stk. der har du gjerne 80 meter 0.90mm sene. samt et 300g lodd.

Men virkelig? Torsk på 2-3kg??? personlig jakter jeg ikke slik små Torsk fra land engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig greit med tykk sene som topshot på havfiske både for å få en holdbar skjøt mot "tynn" multi, og ikke minst slitestyrke. Bruker selv 0,70-0,80 til det meste. Sufix eller Sølvkroken extreme. Veldig kjekt med 1,2mm, gjerne tykkere og, til bunnfiske på dypet som trådstarter sier. Gjerne litt slange over og.

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torsk på 2 - 3 kg er det største jeg får der jeg fisker , selv om jeg ikke fisker målrettet mot torsk. er ikke alltid størrelsen som teller vettu ! fiske skal ikke være mer komplisert og actionfyllt enn at det er gøy ! ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man virkelig ha 0.80-0.90 for å fiskensei og torsk på 2-3kg? Er jo slikt jeg bruker 0,20 til :P

Her er det jo snakk om å binde et paternostertackel med flere kroker. Får du 3-4 sei på 2-3 kg, så er det greit å ha ei sene som tåler litt. Hva en bruker som hovedline er en helt annen sak.

Endret av limanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig med deg limanda ! :) bruker 0,25mm fireline på den "vanlige" havfiskestanga , som blir brukt til fiske på 100 - 150 meters dyp , og søkker / pilk eller jigger på 4 - 500 gram. og den litt mer heavy havfiskestanga , som jeg bruker på det JEG kaller ekstremt havfiske.... bruker da søkker opp til 1000 gram , og jigger på 400 gram når jeg er ute etter kveita eller stortorsken. denne bruker jeg 0,32mm ( fireline )

Endret av ørret_anonym
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.