Gå til innhold
Fiskersiden

Skal ha meg 2 tonn båthenger, ønsker erfaringer.


BINN LADDEN
 Share

Recommended Posts

Starter like godt en egen tråd angående hvilken båthenger jeg bør kjøpe meg. Skal ha meg en 2 tonns henger til min fremtidige 21 fots båt, og ønsker å høre hvilke erfaringer dere har med boggihengere av forskjellige merker. Fyr løs om dere har positive eller negative erfaringer, evt bare anbefalinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er vell til din Beason 630 (med dyp V-bunn) antar jeg

Jeg har hatt en Tysse, 2 tonns henger tidligere.

Den følte jeg var meget rank bak bilen. Veit ikke hva feilen eg var. Det hele kulminerte på vei hjem den gang jeg hentet nybåten i Karlstad, da jeg fekk ett så våldsomt wobbel slik at det var rett før jeg gjekk i grøfta med bil henger og båt. Bare en panikkbremsing fekk det hele i stabil rull. En meget ekkel oppleving. Slik jeg ser det, aldri en Tysse bak min bil noe meir. :thumbsdown:

Selv kjører jeg nå med en TK-Trailer 2500 kg båthenger (nå 2600 kg).

Dei negative sidene med den er at den er rel tung. Den har (eg hadde) meget dårlege kjølruller og det er også meget vanskelig å stille in kølruller og de grå hjulene på siden av kjølrullene. Sidolysene (vite LED lys) var montert på ABS-plastvinkler vilke knakk direkte bare doggen vår sprang på dei. Jeg ble tvunget til å montere en egen løsning med neoprengummiplate for å holde på LED lysene slik at dei ikke kunne knekke (dei fremre paret)

Det er også litt for fåtallige festeøglor for strammebåndene slik at det er litt knepig å få festet båten med "riktig" vinkel på strammebåndene (lastestroppene). Men det går.

Hengern koster også litt meir enn ellers

Let veldigt negativt dette her, men er ikke så ille. Fabrikken i Boxholm (Sverige) byttet ut alle kjølrullene uten kostnad. Og dei var enige i dei dårlege festeplatene til LED-lysene. Trur dei har endret på disse nå?

Det positive er:

Det mærkes ikke at jeg trailer båten bak bilen (nåvel, da det ikke går oppover da, hehe B) )

Hengeren er som en del av bilen og jeg føler meg nå trygg med denne hengern uansett farten på veien (verste transport med tilhenger er i nedoverbakke, da du motorbremser). det er da du får vite hva for henger du har........ :dribble:

Jeg bestilte hengern komplett med ekstra "brygge" for å enkelt kunne gå ned på hengern ved sjøsetting/opptak

Den har meget bra og fleksible sidestøtter (lik som dei store grå hjulene som sitter ved sidene av kjølrullene)

Disse sidestøttene/hjulparene) kan stilles enkelt med en håndsveiv på undersiden. Hele sidestøttene kan også flyttes på balkene som dei er montert på gjennom å losse bultene til festeplattene.

Det er LED-lys rundt hele hengern og ingen lys trenger å flyttes på da en sjøsetter/tar opp.

Jeg byttet også ut original håndwinchen til en Warn elektrisk winch. Baugstøttene/tornet fungerte bra med denne konverteringa. Ikke alle båthengere har den muligheten.

Det finnes sikker mange fleire alternative båthengere men skal du ha med boggie så blir det uansett et prishopp og dette uansett fabrikat........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale en 2.5 tonns henger. Jeg fikk først ved en feiltagelse en 2 tonns henger til min Antares 650, syntes det hoppet og spratt mye på dårlig jeg. Byttet så til en 2.5 utgave hvor bare koblingen og fjæringen var forskjellig, det var en helt annen opplevelse.

Jeg har to 2.5 tonns hengere Brenderup 8224TB og Svela 26BX. For en dyp v-bunnsbåt ville jeg i dag sannsynligvis valgt 8224TB da jeg synes den virker stivere og mer stabil en Svelahengeren. Jeg er også godt fornøyd med superrullene. Jeg har montert på en ekstra tverrbjelke, festekroker for jekkestropper, spylesett og gangbro. Bruker 8224TB til en 22" skjærgårdsjeep og B26X til Antaresen, til stegkjølbåter er Svela eneste brukbare alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale en 2.5 tonns henger.

ekstra tverrbjelke, festekroker for jekkestropper, spylesett og gangbro. Bruker 8224TB til en 22" skjærgårdsjeep og B26X til Antaresen, til stegkjølbåter er Svela eneste brukbare alternativ.

Beason 630: 1000 kg, motor Suzuki 150, >220 kg Bensin, utstyr, targa, planerrullar etc etc vill bli kanskje over 1500 kg og da er en 2 tonns henger på grensa. Vill også anbefalle en 2500 henger.

Brenderup er også en brukandes henger men den er også kostsammere en dei Norskbyggde.

abbor, hva for ekstra festekroker for jekkestropper er det du har montert`? Har du noen salgsreferanse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kikket på den BK hengeren både på 2 tonns og 2,7 tonns. Det var allt for få kjølruller til at jeg kunne like den da kjølrullene for en Beason er meget viktige, dels p.g.a. båtens vekt men også grunnet det vasse skroget.

Selv-sjyssterende sideruller er også et helsike for dei er ikke låste for sidekrefter og dei kan ikke flyttes på for å få maksimal utnyttelse.

Hvis du får den hengern billigt så tilkommer dog mye ekstra s.s. kjølruller, sidestøtter m hjul etc etc...

Personleg trur jeg ikke den er så god som andre motsvarende hengere. Men det er dog jeg som syns dette :D


47094811P Surringsbeslag 329kr

Kikket på disse surringsbeslagen og det er nok dei beste jeg sett hittills.

Hva for dim. passer dem på, hva for balk har du og hva er største balk-mål dei kan festes på? Sto inget i Brenderup katalogen, det er sikkert bare laget for deres eigne hengere. Men passer dei på min TK så kanskje jeg bestiller to par. Hvor kjøpte du dine abbor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1800kg og 3.5 tonns utgavene av BK ser veldig bra ut, de andre ville jeg styrt unna. Akkurat disse to utgavene har ruller og voggeløsning som forrige generasjons Svela, de andre har som Ramon skriver knapt nok ruller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med BK er 1800 og 750, de andre har jeg ikke prøvd.. Begge var meget bra, 750-hengeren er selvfølgelig ikke i nærheten av det du skal ha men det er den beste småbåthengeren jeg har vært borti. (Brukte den på Silveren jeg hadde før, byttet ut en Buster som fulgte med båten men som bøyde seg under belastning!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...så kanskje jeg styrer unna 2tonneren til BK da.... :glare:

Da er den neste lokale hengeren hss sin henger med masse kjølruller, genial løsning på skilt og baklys og saksejekk justering av sideruller.

HSS ser OK ut utifra bildene. Bare sidestøttene/hjulene kan stilles inn for ditt skrog så blir det sikkert bra. Ser velbygget ut og rammen ser stabil ut. Hvordan den fungerer i praksis med et vasst skrog er dog en annen sak og jeg har ikke erfaringer med HSS. Du må selv være litt kritisk her med 1000 kg båt, 200 hk motor ++++ ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Noen ganger"? Ingen av båtene jeg har eid har hatt den vekten som produsenten sier, enten det eller så er vekten på nærmeste trafikkstasjon feilkalibrert... ALT veier mer enn produsentene sier, hengeren, båten, motoren (tildels fordi vekt oppgis uten olje etc) og så videre. Beregn 10% tillegg hvis du er optimist og 20% hvis du er realist.

Ja, jeg er litt frustrert over akkurat dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør man en vektkalkyl enl Erik her da blir vekta følgende:

båt 1100 (10%) motor Suzuki 200 big block 200 hp 248 (10%), øvrige utstyr + bensin i tanken etc etc, ca 150-200 kg. Da blir totalvekta netto ca 1548 kg. Da får tillkhengerens egenvekt ikke være over 452. Dei fleste bogie hengere for slike båter veier mellom 500-600 kg med rampe at gå på og kansje med elvinsj og batterikasse frem på hengeren. Dette närmer sig en totalvekt på omtrent runt 2,2 tonn, heilt sikkert.

Min båt + henger veide 2.400 kg da jeg veide henger med båt på SIM (boss-miljøstasjon) Da var båt og henger kalkylert til å være 2 tonn. Men dette sprakk B) . Har dog en 2500-henger og det er jeg glad for (dog får bilen bara ha 2250 kg på kroken...........) :whistle:

Btw, Hss 2000 veier 571 kg, (nyttelast 1429). Er det stort prishopp till 2700-hengeren?

Og skulle du ikke ha noen form av tak på din båt? Hvis ja, legg till ca 50 kg ekstra..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, skal ha tak med stangholdere, radar, lyskastere og antenner. Jeg ser at det ligger an til en sprekk i vektkalkulatoren, så kanskje jeg bør satse på lite drivstoff på den 140 liter store tanken under transport? Tipper båten i seg selv er tyngre enn oppgitt, hengeren er nok litt mer korrekt. Men det forundrer meg om motor er vesentlig feil, selvsagt etter beregning av olje påfyllt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.