Gå til innhold
Fiskersiden

motor til dorging og vanlig fiske


cannonbang
 Share

Recommended Posts

Hei

Funderer på å kjøpe ny motor til båten, firetakter mellom 25 og 40 hk

Båten er 18 fot, og har lett for motor. Med en johnson 25 2-t gjør den ca 18 knop.

Noen som har erfaring med dorging med motorstørrelse som jeg har antydet? Er intr i andres erfaring med tomgangsfarten på disse, spesielt med en motor på rundt 40 hk. Også om en 4-t gjør samme fart som en tilsvarende 2-t

jeg er ikke ute etter noen fartsmaskin, 18-20 knop er tilstrekkelig, og er ikke så hippen på å montere ekstra dorgemotor.

Hvis noen skal selge, eller kjenner noen som skal selge til en fornuftig pris, så tar jeg gjerne imot tips om dette også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ja, er klar over dette, men dette er en litt tyngre båt, det er denne jeg skal ha den på

CIMG0431_zpsa1f2a76b.jpg

Den veier ca 400 kg med dagens totakter. Hvis jeg skal ha en mindre dorgemotor, så må jeg montere denne i tillegg, den blir for liten for å kjøre med. Jeg har prøvd det. ideelt er en motor på ca 30 hk., men vurderer også opp til 40 hvis jeg kommer over et bra tilbud. med 25 hesteren klarer den ikke å komme opp i plan med litt vekt i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Tohatsu 25hk på ene jolla mi,vært kjempefornøyd med den. 3 sylindret motor,som går mye penere og stille enn en 2 syl motor. (firetaktere)

Hvis du vil beholde farten bør du nok ikke kjøpe mindre motor enn du har idag,4taktere er litt latere på full gass enn 2taktere. 40hk burde vel passe bra?

Jeg har 25hesteren på ei 12fots jolle,da gir den 1 knop på tomgang og 27 på fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil normalt miste litt fart og litt akselerasjon ved overgang fra 2T til 4T, forutsatt samme HK og sylindervolum. Årsaken er at 2T er mer turtallsvillig og veier (generelt) mindre enn 4T. Moderne 2T med innsprøytning har blitt veldig bra etterhvert, men de har også blitt tyngre, så vektforskjellen mellom 2T og 4T er ikke så stor som den var. For å beholde fartsegenskapene bør du sannsynligvis ha minst samme HK i en 4T som du har i dag, og jeg hadde personlig gått opp litt i HK for å motvirke de negative sidene ved 4T. Følg nøye med på spesifikasjonene, ofte bruker motorprodusenter den samme motorblokken på 2-3 forskjellige HK-størrelser. Feks har Honda samme blokk i sin 40 og 50 HK, som igjen betyr at 40 HK fremstår som tung og 50 HK som lett sammenliknet med konkurrentene. (Derfor kjøpte jeg BF50 i steden for BF40 på den forrige båten, skal jeg ha vekta kan jeg like gjerne ha hestekreftene også.)

Generelt er en 4T bedre for dorging enn en 2T. Årsaken er renere forbrenning, som også medfører noe lavere drivstofforbruk enn 2T på lave turtall. Men også her har forskjellen blitt mye mindre enn hva den var. :) Personlig hadde jeg uansett valgt 4T for dorging, og 2T for "sol og bad" hvor man enten ligger stille eller er i plan.

Med de motorstørrelsene du snakker om her, er kicker bare tull ved mindre man skal ha den som ren ekstramotor pga sikkerhet. Jeg bruker kicker selv, men har 80 HK hovedmotor, så forskjell på hovedmotor og kicker hva gjelder drivstofforbruk og kapitalslit er betydelig. Det vil det ikke være i ditt tilfelle, og en kicker legger på vekt på et sted på båten du normalt ikke vil ha ekstra vekt.

Båter som gjør mer enn 20 knop vil som regel dra nytte av en stålpropell for både fart og svingegenskaper. Propellvalg er en vitenskap i seg selv, og kan ha stor påvirkning på båtens egenskaper. Personlig er jeg en tilhenger av å velge en propell som gir best mulig marsjfart rundt 4000-4500 omdreininger, og så tilpasse ut fra det. (Turteller er et must ved propellvalg.) Skulle båten da gå for fort i dorgefart, kompenserer jeg heller med to små drivanker. Min forrige Silver med BF50 gjorde drøye to knop på flatt vann uten drivanker, og det er sakte nok for det meste. Jeg testet flere propeller før jeg endte på en Solas stålpropell, som ga marsjfart på 24 knop og toppfart på 34. For slowtrolling med ymse gummidyr/ røyetrolling etc brukte jeg drivanker og kom da ned på 1,2 knop med to små og 1,5 med ett litt større. Skal man saktere enn 1,2 knop kan men heller slå av motoren og bare drive med vinden. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar, spes til lk

Kan hende du treffer meg inne på fjorden her en gang, etter at jeg tok dette bildet har jeg malt rekkene lys blå. Kom gjerne bortom hvis du ser meg.

Båten er bygd på et verksted, og er helsveiset av 5mm aluminium med selvlendsende dørk


Er også klar over forskjellene med 2t kontra 4t, etr mer eller mindre oppvokst med båter og påhengerer. Det var dette med dorgefart jeg lurte mest på. Har kikka litt på finn, og ser at det er bedre utvalg av 40 hestere enn 30, var derfor jeg spurte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto veldigt lite om motoren og generellt har alle motorer som selges vert "lite i bruk" så dette utsagnet skal du ikke ta på allvar. Dog kunne en timeteller talt om hvor mye den har vert i bruk men jeg er usikker på om disse motorene har timeteller? Viktigt å sjå på propell og aksling her og om det har vert skrudd i nedre deler av motoren, stammen etc og hvordan ser zinkanoderna ut? Hele som nye eller sønderkorroderte etc etc.

M.a.o. meget vanskelig å si noe om en slik annonsert motor.

En må nesten "holde" motoren i favnen får å kunne si noe og en prøvetur hadde også vert bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på pris i forhold til alder. Har sjekka den opp, den er bare brukt en sesong, og lite da også. Men skal selvfølgelig se nærmere på den før jeg kjøper

Prisen er sikkert prega av hk-avgiften som først i år forsvant. Det utgjør meir en kr 5000 bare det d.v.s. en ny motsvarende motor koster ca kr 5100 mindre en 2011 års modell...........

Har du sjekket opp hva en ny koster i dag (da har du i hvert fall en viss garanti på motoren).............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen

Takker for svar og tilbakemeldinger.

Nå er motoren kjøpt og betalt, og ligger klar til henting på avaldsnes. venter bare på at en av bilene våre får tur utover der, sannsynligvis på tirsdag. Blir litt spennende å se hvor fort det vil gå.

Kommer sannsynligvis til å ta opp båten, og sette den på i mellomjula. Da har jeg tid og mulighet til å gjøre dette på verkstedet vårt i larvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.