Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske i Bergen, januari-april?!


Domme
 Share

Recommended Posts

Hej!

I januari till april kommer jag vara i Bergen. Jag ska göra mitt examensarbete och på fritiden/helgerna hade jag tänkt ägna mig mycket åt mitt största intresse, fiske. Jag har aldrig varit i Bergen förr och täntke därför fråga er om råd angående platser och utrustning. Antar att det mesta fisket kommer bedrivas från land, vad för utrustning använder ni då? Jag kommer bo i närheten av Gyllenpris så jag bor centralt.

En dröm hade varit att fånga en havsmus - frågan är bara hur?

Som ni märker har jag många frågor hehe. Jag har fiskat i Norge ett par gånger förr, men då uppe i Tromsö och från båt. Fiske från land är ganska nytt för mig så jag behöver många tips.

Tack för hjälpen!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å få havmus i Bergen på denne tiden. I Januar i år hadde jeg veldig godt havmusfiske, men jeg har også fått havmus i Mars. Karpestenger eller surfstenger er det beste til havmus på plassen jeg fisker på i Bergen Sentrum (Bunnmeite med makrell, sild etc. på 30m og nedover). Det er en del karer i Bergen nå som kan guide deg om du ønsker det.

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kollat igenom i stort sett hela "Ølgyltes Bontelabo guide" nu haha.

Jag vill inte bara fiska havsmus men det hade varit en riktigt cool fångst! Hur långa spön/stenger rekommenderar ni, 9-11 fot? Vad för rullar använder ni?

Tack på förhand, ser fram emot att fiska i Bergen!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har like mye flaks som meg, så får du alt annet enn havmus når du fisker etter havmus :) Det vil si hågjel i uttallige mengder. Men har du like mye flaks som gutta fra østlandet som var i byn forrige helg, så får du 3 havmus på dit 3. forsøk, pluss en småflekket rødhai :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.